Pacienti přes různé „zdravotní aplikace“ ve svých elektronických zařízeních často sdílejí data o svém zdravotním stavu, aniž by si ověřili adekvátní zabezpečení informací. Jaká jsou rizika tohoto trendu?
Je třeba si uvědomit, že data o našem zdravotním stavu jsou ta nejcitlivější, která máme. V tomto uvědomění jsme zatím za západní Evropou pozadu. Tomu odpovídá i způsob, jakým s těmito daty nakládáme. Zmiňované aplikace jsou jen jedním z příkladů. Poměrně často se setkáváme s tím, že pacient svůj zdravotní stav konzultuje s lékařem e-mailem, což opět není bezpečný způsob komunikace. Riziko vidím ve zneužití těchto informací, způsobů může být celá řada. Tím nejjednodušším je zneužití pro řízenou marketingovou komunikaci, kdy mohou e-shopy zahrnovat pacienty nabídkami na léčebné přípravky, které se hodí k jejich diagnóze. Nicméně tyto informace lze zneužít i při posuzování kandidátů na novou práci, v konkurenčním boji a podobně. Řada pacientů má zdravotní problémy, které nechce sdílet s nikým jiným než se svým ošetřujícím lékařem, a tomu by měla odpovídat i ochrana dat.
Lze vůbec zjistit, zda a jak jsou data zabezpečena?
Odpověď není jednoduchá. Vždy záleží na poskytovateli služby, kterou pacient využívá. Společnosti jako Apple, Google či Microsoft mají propracovaná pravidla práce s citlivými údaji, u těchto společností máte tedy určitou bezpečnost zajištěnou. Problém vidím v tom, že řada aplikací, které dnes pacienti používají, jsou od jiných společností, ačkoli si to možná uživatelé sami neuvědomují.
Zdůrazňujete, že aplikace o zdraví pacienta musejí být napojeny na jejich ošetřující lékaře a jen tak budou úspěšné. Proč?
Protože pokud chceme aplikace skutečně využívat k aktivní péči o naše zdraví, tak náš lékař je pro nás klíčovým partnerem. Aplikace by měly sloužit ke sběru dat o našem zdravotním stavu, umožnit konzultace s lékařem a podporovat nás v dodržování zdravého životního stylu.