Audit odhalil pochybení v účetnictví České lékařské komory

23. 9. 2003 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Česká lékařská komora a její prezident David Rath se potýkají se závažným problémem. Brněnská auditorská firma Top Auditing zjistila, že peníze, jež měly projít účetnictvím ČLK, protekly místo toho soukromými firmami jedné z funkcionářek komory...


Koncem října bude sjezd ČLK. Jejím prezidentem je již druhé čtyřleté funkční období David Rath. Před sebou má ještě tři roky. Už nyní Krajská rada ČLK v Brně podala návrh na prodloužení jeho volebního období na pět let.

V komoře má Rath silnou pozici, jenže zároveň sílí skupina lékařů, kteří ho kritizují. Poukazují na jeho „nekošer“ primářskou licenci (viz článek Vykutálený civilkář David Rath) a zejména na audit, který se TÝDNU podařilo získat a jež odhalil zfušované účetnictví ČLK. A vypadá to, že záměrně zfušované.

Hlavním problémem je uzavírání smluv, které jsou výhodné pro soukromé firmy, méně už pro ČLK. Díky nim mohly z ČLK odejít nemalé příjmy z reklamy do soukromých kapes.

Časopisy osobní a výhodné

Česká lékařská komora (ČLK) sdružuje téměř čtyřicet tisíc doktorů. Lékař, který není jejím členem, nemůže vykonávat praxi. Komora žije z příspěvků, které musejí všichni členové odvádět. Ročně to dělá zhruba 56,7 milionů korun. Komora vydává časopis Tempus Medicorum a odborně garantuje magazín Osobní lékař.

Oba jsou měsíčníky a oba začaly vycházet v době po Rathově zvolení. První patří ČLK a je určen pro lékaře, kteří ho dostávají bezplatně do schránek. Druhý vlastní soukromá firma, jež s ČLK úzce spolupracuje, a dostupný je i veřejnosti za třiatřicet korun. Také tento časopis ale lékaři nacházejí spolu s Tempusem ve schránkách. Stejně jako Tempus je jim doručován zadarmo. Proč ta bohulibost?

Zakopaný pes zřejmě vězí v příjmech z inzerce farmaceutických společností (v obou časopisech zabírají reklamy zhruba dvacet až pětadvacet procent prostoru).

Firmy mají jistotu, že se prezentace léků dostane ke všem lékařům v zemi. A jistě za to rády zaplatí. Nikoli však ČLK, ale soukromým firmám. Kolik? To nezjistil ani auditor.

Časopis Tempus Medicorum vychází od roku 1999 v nákladu kolem čtyřiceti tisíc výtisků. Vydavatelem je ČLK a s výjimkou inzerce zajišťu je jeho obsah.

Společnost Meditempus, s.r.o. se sídlem v Břeclavi má na starosti technické a grafické zpracování, vydání a distribuci všem členům ČLK. Redakce má sídlo v pražském sídle komory a podle auditorské zprávy hradí ČLK náklady na činnost šéfredaktora, redakce a sekretariátu časopisu.

Zbylé náklady na grafiku, tisk a distribuci platí společnost Meditempus. Ta také získává příjmy z inzerce.

Jednatelkou společnosti je břeclavská lékařka Eva Klimovičová, jež ve Vědecké radě ČLK zastává funkci výkonného sekretáře.

„Podle uzavřené smlouvy náleží ČLK převážná část případného zisku společnosti z rozdílů nákladů na časopis a výnosů z inzerce. Případnou ztrátu nese společnost Meditempus, která každoročně sděluje ČLK, že její hospodaření skončilo ztrátou,“ píše se v auditorské zprávě.

Přeloženo do srozumitelnější řeči: firma Klimovičové je ztrátová, byť nemusí platit redakci a redaktory a plynou jí příjmy z reklamy (podle informací TÝDNE vyjde celostránkový barevný inzerát v Tempusu na sedmdesát pět tisíc korun).

Co se auditorovi nelíbí? „Nebyl nám předložen přehled o nákladech a výnosech společnosti Meditempus spojených s vydáváním časopisu. Tyto náklady a výnosy by dle našeho názoru měly být náklady a výnosy ČLK zúčtované v účetnictví ČLK.

Vydavatelem je ČLK, měla by tedy mít ve svém účetnictví veškeré s tím spojené náklady včetně odměny společnosti,“ píše auditor.

Finanční toky kolem vydávání časopisu jsou tudíž neprůhledné, čímž se, jak upozorňuje auditor, komora vystavuje daňovým rizikům. Pokud by totiž účetnictví spojené s vydáváním časopisu procházelo komorou, nemohlo by letos podle auditora dojít ke zrušení registrace ČLK k dani z přidané hodnoty.

„Z hlediska účetní uzávěrky jsou nesprávné vykázané náklady a výnosy a možná i hospodářský výsledek.“ Podle jiného auditora, jenž si nepřál být jmenován, ČLK nejspíš porušila účetní a daňové zákony.

Výhodné reklamy

Měsíčník Osobní lékař, který lékaři dostávají do schránky spolu s Tempusem, vychází od roku 2001. Vedoucím redakčního týmu je Rath a náklad se údajně pohybuje okolo šedesáti tisíc výtisků.

Vydavatelem je společnost Presstempus, s.r.o. Shodou okolností má stejné sídlo jako výše zmíněná firma Meditempus a společníkem je táž Klimovičová. ČLK svým logem na titulu časopis odborně garantuje, její členové do něj přispívají a co víc, bezplatně poskytuje prostor a techniku členům redakce (Osobního lékaře totiž dělají titíž lidé jako Tempus Medicorum).

Co z této dobročinnosti ČLK má? Slovy auditora: „ČLK za svoji garanci a poskytování pracovního místa a techniky nedostává odpovídající protihodnotu.“ Presstempus sice platí autorské honoráře, ale příjmy z reklamy jdou do jeho kapsy (podle informací TÝDNE vyjde celostránková reklama v Osobním lékaři na osmdesát tisíc korun).

Inzerovat v Osobním lékaři se farmaceutickým firmám díky řazení reklam setsakra vyplatí. Namátkou. Článku o období šestinedělí předchází reklama na sušený mléčný nápoj pro těhotné ženy a kojící matky, materiál o samoléčení kašle je doplněn reklamou na účinné kapky proti kašli.

Článek o obezitě na jedné, a anonce na program farmaceutické firmy na snižování tělesné hmotnosti na protější straně. A tak dále. Kolik z toho Preestempus má, zjistit nelze. Podle předsedkyně revizní komise ČLK Marty Holanové nebyly obchodní výsledky vydavatelství Presstempus za rok 2001 a 2002 uloženy do účetní závěrky ve Sbírce listin obchodního rejstříku v Brně, a to přesto, že tuto povinnost ukládá zákon.

Rath je naoko rád

Aby výhrad auditora nebylo málo, nelíbí se mu také smlouva o spolupráci v oblasti reklamy, jež ČLK uzavřela v lednu 2001 s Komerční bankou. Komora dala logo KB na své internetové stránky, KB inzeruje v časopisu Tempus Medicorum a na všech akcích, jež komora pořádá, se může KB prezentovat. Jenže.

„Převážná většina výnosů z reklam od KB není zahrnuta v účetnictví,“ říká auditor. Konkrétně ve výnosech chybí více než čtyři miliony korun výnosů a náklady spojené s akcemi, které ČLK organizovala.

Co na to prezident komory David Rath? „Jsem rád, že nás na to auditor upozornil. Žili jsme v domnění, že nemusíme mít v účetnictví výnosy a náklady z inzerce časopisu. Informoval jsem finanční úřad a dáváme to do pořádku,“ říká prezident komory, která má vlastní ekonomické a právní oddělení. Když Rath s TÝDNEM mluvil, choval se klidně a vstřícně. O den později rozeslal některým členům komory dopis, v němž už tak klidný nebyl. Mimo jiné v něm stojí: „Musím Vás informovat, že došlo k úniku materiálu auditora, který je určen členům představenstva ČLK a členům revizní komise, následně delegátům sjezdu jako nejvyššího orgánu ČLK.

Tento materiál, který se zabývá metodami účtování některých položek, není rozhodně určen ‚laické´ veřejnosti mimo ČLK. Výsledky mohou být interpretovány laiky úplně jinak, než co zamýšlel auditor. Dezinterpretace výsledků u široké veřejnosti může vážně poškodit Českou lékařskou komoru a celou lékařskou obec. Obávám se, že je zde vedena záměrná kampaň proti celé ČLK.“

O vysvětlení TÝDEN požádal také podnikatelku a lékařku Klimovičovou. „Nevidím důvod, proč bych vám to říkala. Komoře jsem ale ušetřila značnou částku peněz,“ (ne)odpověděla na dotazy, kolik oba časopisy ročně stojí a kolik dosahují příjmy z inzerce.

Tento čtvrtek se má sejít revizní komise ČLK. Jelikož auditor nedostal k dispozici údaje o účetnictví firem Klimovičové, v lékařských kuloárech se proslýchá, že by bylo vhodné podat trestní oznámení. Důvod je jediný. Neškodilo by, aby se do účetnictví obou společností podívala policie.

Krystyna Wanatowiczová, Týden, 22.9. 2003

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?