Benešovská nemocnice zavede ombudsmana, ostatní to neplánují

18. 8. 2015 8:13
přidejte názor
Autor: Redakce
Benešovská nemocnice zavede od září ombudsmana, který bude řešit problémy pacientů a vyřizovat jejich stížnosti. Stane se jím mluvčí nemocnice Petr Ballek. Ostatní krajská zařízení ve středních Čechách podobný krok neplánují.


Středočeská radní pro zdravotnictví Jiřina Fialová (KSČM) ČTK řekla, že hejtmanství v tomto směru zařízením nic nenařizuje a záleží čistě na nich, zda takovou službu zavedou. Ombudsmani fungují například v nemocnicích na Moravě nebo v Praze.

Benešovská nemocnice podle ředitele Petra Hostka už nyní všechny ohlasy pacientů vyhodnocuje a zjišťuje, kde jsou největší slabiny a na co si lidé nejvíce stěžují. „Jednoznačně nám z toho vychází, že jsou to pracoviště, kam lidé přicházejí s urgentním problémem, kde se jich shromažďuje strašně moc, a kde je tudíž potřeba chvilku počkat,“ uvedl. Ombudsman má také pomáhat hledat kompromis mezi očekáváním pacientů a možnostmi nemocnice.

Ostatní středočeské oblastní nemocnice nic podobného neplánují. V kolínské nemocnici podle Stanislavy Hamouzové ze sekretariátu ředitele o zavedení funkce ombudsmana neuvažují, podobně se vyjádřila i mluvčí mladoboleslavské nemocnice Kamila Hamáčková. Podotkla, že nemocnice má už řadu let pracovníka, který se stížnostem věnuje. Ombudsman proto podle ní není zapotřebí. „Jednalo by se z našeho pohledu o zdvojování pracovní činnosti. Řešíme jiné priority, jako je například všeobecný nedostatek sester, a veškeré volné mzdové prostředky chceme věnovat do této oblasti,“ dodala mluvčí.

V kladenské nemocnici vyřizuje stížnosti pacientů právní oddělení ve spolupráci s náměstkem ředitele, jde-li o stížnost na lékaře, a s hlavní sestrou, jde-li o stížnost na sestry a další personál. „O funkci ombudsmana tedy neuvažujeme,“ uvedl ředitel nemocnice Vladimír Lemon.

V příbramské nemocnici se stížnosti řeší podle závazného vnitřního předpisu ve spolupráci úseku kvality a bezpečnosti zdravotní péče, úseku personálně-právního, referenta pro kontrolu a stížnosti a v neposlední řadě v součinnosti s klinickými pracovníky. Prověřuje se zdravotnická dokumentace a k věci se vyjádří vedoucí pracovník oddělení, k němuž se stížnost vztahuje, a také konkrétní pracovník, na nějž je stížnost podána.

„O zřízení speciální funkce ombudsmana pro stížnosti pacientů v tuto chvíli Oblastní nemocnice Příbram neuvažuje,“ uvedla mluvčí nemocnice Jitka Kalousková. Ročně podle ní příbramské zařízení ošetří 300.000 ambulantních pacientů, na lůžkových odděleních je hospitalizováno téměř 20.000 lidí a 10.000 z nich podstupuje operační zákrok. „Při tomto počtu pacientů jsme v roce 2014 v nemocnici evidovali a vyřídili celkem 27 stížností,“ uvedla Kalousková. Pochvalu za stejné období podle ní nemocnici poslalo 119 pacientů.

Stížnosti pacientů pravidelně řeší i soukromá nemocnice v Hořovicích na Berounsku, ale ani tady ombudsmana zavádět nebudou. „Dle našeho názoru je to vhodná funkce spíš pro velké nemocnice. V našem případě by to znamenalo zaměstnat dalšího člověka zvenčí, tedy další administrativní výdaje,“ podotkl mluvčí nemocnice Konstantinos Tsivos.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?