Ve svém článku pro Public Library of Science Medicine uvedl, že časopisy zveřejňují výsledky klinických testů, které financují samotní výrobci léčiv.
Smith, který nyní pracuje jako generální ředitel zdravotnické firmy UnitedHealth Europe, řekl, že nejnápadnějším příkladem závislosti časopisů na průmyslu je reklama, ale dodal, že to je „ta nejmenší forma korupce“.
Uvedl, že mnohem větším problémem je zveřejňování výsledků průmyslem financovaných klinických testů léčiv.
„Pro farmaceutickou firmu má úspěšný test cenu stovek stran reklamy. Firmy málokdy předloží k tisku výsledky, které vyznívají pro jejich výrobky negativně, což je pro ně jistě přínosem, avšak snižuje se tím důvěryhodnost časopisu, který je zveřejní,“ dodal Smith.
Redaktoři jsou podle něho pod stálým tlakem ze strany vedení a jeho požadavku na zisky časopisu. „Redaktor musí čelit obrovskému střetu zájmů – zveřejnit testy a přinést tím časopisu 100 000 dolarů, nebo ke konci roku nevyjít s rozpočtem a riskovat tak své propuštění?“
Testy financované z veřejných zdrojů
Řešením by mohly být testy financované z veřejných prostředků. Dvě třetiny testů totiž financují samotné farmaceutické společnosti. Jejich výsledky by podle Smithe neměly časopisy zveřejňovat.
Doktorka Fiona Godlee, redaktorka BMJ, souhlasí s většinou toho, co Smith uvedl.
„Uvědomujeme si, že je potřeba větší transparentnosti a pracujeme na tom. Jenže na druhou stranu jsou zdravotnické časopisy na reklamách závislé, potřebují je pro přežití.“
Richard Ley z Asociace britského farmaceutického průmyslu (Association of the British Pharmaceutical Industry) však považuje kritiku za nepodloženou.
„Pokud by skutečně existoval nějaký nátlak ze strany farmaceutických firem, vyvolalo by to rozruch již dávno. Rovněž si musíme uvědomit, že všechny klinické testy jsou přezkoumávány.“
Ley navíc považuje za nereálné, že by testy někdy mohly být někdy financovány z veřejných prostředků.
ZDROJ:
Med journals 'too close to firms'
Květa Havlová, www.Zdravi.Euro.cz