Ceny za provoz záchranářských vrtulníků se v krajích liší

20. 1. 2017 8:28
přidejte názor
Autor: Redakce
Podmínky, za kterých se provozují letecké záchranné služby v jednotlivých krajích, se výrazně liší. S tím jsou rozdílné i ceny, za které firmy, armáda a policie, službu zajišťují.


Ze stanovišť provozovaných soukromými firmami je nejvytíženější základna v Jihlavě, kde vrtulníky nalétají v průměru 520 hodin, tedy asi o polovinu více než na základně v Ústí nad Labem. Ceny za hodinu letu se pohybují od 17.000 do 50.000 korun, cena za den pohotovosti pak od 77.590 do 115.000 korun. Vyplývá to ze zadávacích podmínek a smluv s jednotlivými provozovateli.

Podmínky na jednotlivých základnách letecké záchranné služby, kde službu zajišťují soukromé firmy, se výrazně liší. Podle zadávacích podmínek k miliardové zakázce, z které od ledna vzešlo pět nových provozovatelů letecké záchranné služby, nalétají nejvíce hodin ročně, a to v průměru asi 520, vrtulníky ze základny v Jihlavě. V Ostravě i přes čtyřiadvacetihodinový provoz posádky nalétají asi 410 hodin. Nejméně, a to zhruba 355 hodin ročně, vykazují na základně v Ústí nad Labem. Tam ale provozovatel nebyl vybrán a ministerstvo kvůli sporu o technické požadavky na vrtulníky tendr zrušilo.

Různí se také ceny bez DPH, které jednotlivé firmy nabídly za den pohotovosti či za hodinu letu. Vyplývá to ze smluv, které ministerstvo zveřejnilo v registru smluv. Nejlevněji bude službu nabízet v Olomouci slovenská firma Air-Transport Europe (ATE), které bude ministerstvo platit 77.590 korun za den pohotovosti a 22.941 korun za hodinu letu. Podle konkurence ale firma mohla nabídnout nižší cenu kvůli tomu, že má starší vrtulníky, které nemají plnou certifikaci v kategorii A požadovanou v zadávacích podmínkách. Firma ATE tvrdí, že splnění všech podmínek, které certifikaci odpovídají, doložila. Vrtulník ATE z olomoucké základny musel tento týden kvůli závadě nouzově přistát.

Rakouská společnost Helikopter Air Transport (Heliair) zajistí den pohotovosti v Jihlavě za 89.175 korun, na ostravské základně s nepřetržitým provozem za 102.908 korun. Na obou stanovištích bude ministerstvo firmě za hodinu letu platit 23.153 korun. V Liberci a Hradci Králové bude firma DSA držet pohotovost za 115.000 korun za den a za lety dostane 17.000 korun za hodinu.

Zcela jinak je placena letecká záchranná služba, kterou zajišťuje policie a armáda. Policie slouží na základnách v Praze a Brně v nepřetržitém provozu. Za hodinu letového provozu dostává 37.644 korun. „Jiná částka není v souvislosti s provozem účtována,“ napsala mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

Armáda létá ze základen v Plzni a Bechyni, odkud zajišťuje službu pro Plzeňský, Karlovarský a Jihočeský kraj. V Plzni funguje v nepřetržitém provozu, z Bechyně zatím vzlétá jen v denních hodinách. Na čtyřiadvacetihodinový režim by se měla jihočeská základna změnit nejpozději od července.

Za službu podle mluvčího generálního štábu Jana Šulce dostane armáda od ministerstva zdravotnictví provozní dotací 50 milionů korun ročně, která by měla odpovídat 1000 hodin letu. Pokud bude skutečný počet nalétaných hodin nižší, armáda část dotace vrátí. „V této dotaci jsou zároveň zahrnuty i letové hodiny pro dopravu transplantačních týmů a ECMO týmů zajišťované armádou pro celou Českou republiku,“ uvedl Šulc.

Lékařské ECMO týmy pečují o děti a novorozence s akutním respiračním a oběhovým selháním. ECMO je metoda, která slouží k okysličování krve a odstraňování CO2 mimo organismus. Používá se tehdy, když jsou vyčerpány možnosti klasické umělé plicní ventilace.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?