PRAHA - a limitní hodnoty v celé EU. Návrh zákona o hodnocení a snižování hluku v životním prostředí ve středu projedná vláda. O tom, že směrnice je součástí českého právního řádu, má Praha informovat Brusel do 18. července.
Podle předkládací zprávy ministerstva zdravotnictví se ještě neví, kolik kilometrů hlavních silnic a železnic bude muset být kvůli hluku zmapováno. Náklady na zmapování kilometru silnice budou činit 20 tisíc až 30 tisíc korun, kilometru železnice zhruba dvojnásobek. Pro Brno a Ostravu počítá rozpočet s deseti miliony korun, pro Prahu s 15 miliony.
Pořízení akčních plánů snižování hluku bude řádově nižší. K plánům, které mají vejít v platnost za čtyři roky, se bude moci vyjádřit veřejnost. Plány budou aktualizovány po pěti letech.
Evropská komise upozornila Česko během přístupových rozhovorů, že země nemá pro hluk systematické předpisy.
Během posledních let zákonodárci zpřísnili normy pro používání hlučných strojů na venkově a zavedli povinnost označovat přístroje pro domácnost informacemi o jejich hlučnosti.
Také technické normy pro hluk ze stavenišť, tedy hlavně pro sbíječky, kompresory, jeřáby a bagry,už odpovídají normám EU.
Evropská komise pravidelně kontroluje, jak jednotlivé státy dodržují normy pro hluk. Před dvěma lety pohrozila žalobou k Evropskému soudnímu dvoru Německu, Itálii, Řecku a Portugalsku.
Největší hluk nadělají podle komise v Evropě Španělé. Polovina z nich je trvale vystavena nadměrnému hluku. Evropský průměr přitom činí 25 procent. Španělsko je zároveň druhou nejhlučnější zemí na světě, hůř je na tom už jen Japonsko.
ČTK