V Polsku se sice tato metoda používá, chybějí pro to ale jakákoliv pravidla. V parlamentu je v současnosti několik návrhů zákona o umělém mimoděložním oplodnění. Verzi, která by ho zakazovala, ale už poslanci zamítli.
Třídenní cyklus modliteb „za nenarozený život“ začne ve čtvrtek. Kněží se s věřícími podle internetových stránek Polské biskupské konference budou modlit „za děti usmrcené před narozením“. Při modlitbách budou prosit, aby se do lůna církve navrátili lidé, kteří schvalují potraty: rodiče, kteří „nechtěli přijmout nový život“ a lékaři a další zdravotníci, kteří tento zákrok provádějí.
Tématem pátečních modliteb budou „hříchy ve zkumavce“. S umělým oplodněním ve zkumavce se podle katolické církve váže ponižování lidské důstojnosti nebo ničení dětí v embryonálním stádiu. V sobotu věřící poděkují za „dar života“.
Modlitby připravuje rada pro rodinu polské biskupské konference. „Její členové došli k závěru, že dopisy zasílané politikům nestačí a že protest (proti asistované reprodukci) musí být okázalejší,“ cituje list Gazeta Wyborcza jistého kněze z kruhů blízkých členům Polské biskupské konference. Předseda rady pro rodinu Kazimierz Górny v ultrakatolickém listu Nasz Dziennik prohlásil, že „lidské snažení na civilizaci smrti nestačí, potřebná je modlitba celé církve“.
Podle deníku Gazeta Wyborcza někteří kněží vzali věc do vlastních rukou ještě dříve, než k tomu dostali pokyn od biskupské konference. V jednom z kostelů ve Štětíně se věřící nedávno při nedělní mši modlili za „zemřelé oběti ve zkumavce“. To pobouřilo jistou ženu, jejíž vnučka byla počata touto metodou. „To dítě pro nás znamená obrovské štěstí, nezpůsobili jsme přece ničí smrt,“ postěžovala si. Zástupci církve ujišťují, že takové modlitby nejsou namířeny proti dětem „ze zkumavky“.
Už v říjnu jeden polský arcibiskup varoval poslance, kteří by v parlamentu hlasovali pro mimoděložní umělé oplodnění, že jim hrozí vyloučení z katolické církve. V květnu zase její zástupci prohlásili, že ty ženy, které takový zákrok podstupují, a politici, kteří to podporují, by neměli chodit k svatému přijímání.
Polsko dosud nepřijalo zákon, který by vymezoval právní hranice pro umělé oplodnění ve zkumavce. Jelikož není zakázané, soukromé kliniky ho provádějí. Za všechny lékařské úkony spojené s touto metodou musejí pacientky platit z vlastní kapsy. V parlamentu je několik návrhů zákona, které se liší například tím, kdo by měl na umělé oplodnění touto metodou nárok.
I přes oficiální odluku od státu má katolická církev v Polsku silný vliv na veřejný život. Hlásí se k ní přibližně 90 procent obyvatel této země.