ČRo 2: Test invalidních vozíků

29. 8. 2012 7:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Marie RETKOVÁ, moderátorka: Cestu jsme opěvovali tak trochu symbolicky, protože i ti, kteří využívají invalidní vozík, musejí ujít dlouhou, dlouhou cestu a my dnes ve Spotřebitelské poradně budeme mluvit o testu invalidních vozíků. Já vítám a zdravím pana Jindřicha Štěpánka z časopisu Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77. Dobrý den. Pěkně vítám. (PŘEPIS)


Marie RETKOVÁ, moderátorka

Cestu jsme opěvovali tak trochu symbolicky, protože i ti, kteří využívají invalidní vozík, musejí ujít dlouhou, dlouhou cestu a my dnes ve Spotřebitelské poradně budeme mluvit o testu invalidních vozíků. Já vítám a zdravím pana Jindřicha Štěpánka z časopisu Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77. Dobrý den. Pěkně vítám.

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Příjemné dopoledne přeji.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Pane Štěpánko, Konto bariéry Nadace Charty 77 a invalidní vozíky. Jak to jde dohromady a jste přišli k tomu, že jste testovali invalidní vozíky?

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Dohromady to jde velice lehce, protože Konto bariéry podporuje nákup i pomáhá vozíčkářům při jejich nákupech, ročně dává zhruba 2,5 milionů korun na pomoc vozíčkářům. Na každý vozíček, kdo si zažádá, tak může dostat 13 tisíc korun.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Jak to vzniklo, že jste testovali vozíky?

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Já mám tu čest být už zhruba 2 roky v radě Konta bariéry a to je seskupení lidí, jednak lékařů, je tam například docent Bojar, pak sociologů, například Jiřina Šiklová, kterou zde na Dvojce velice dobře znáte, protože je to jaktovidič.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Je to tak.

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

A tito lidé každý měsíc zasedají v radě a rozhodují o tom, kdo dostane kolik peněz nebo jaký příspěvek na nákup pomůcek. Každý měsíc se takhle rozdá řádově milion korun. A tam nás většinou zarazí to, jak pomůcky jsou drahé. A právě například vozíky bývají až v cenách 50, 60, 70 tisíc korun, to si málokdo uvědomuje, jak je to strašně náročné, to nemluvím o elektrických vozících, které už mají cenu zhruba malého auta, 200, 300 tisíc. Takže, když si představíte mechanický vozík, bez jehož pomoci prostě paraplegici nemohou fungovat, říkají sami, že berou život do vlastních rukou v tomto okamžiku, tak tam nás prostě rozčiluje, jak ceny lezou nahoru, jak jednotlivé firmy, jak ten trh je už rozdán, prostě, když se někomu stane úraz, vozíčkáři tomu říkají, já se tomu /nesrozumitelné/, když se někdo zrakví, oni tomu říkají, tak v podstatě mu nezbývá nic jiného, než si vybrat nějaký vozík. Po úrazu je konkrétně při výběru prvního vozíku v rukách dealerů, protože sám tomu nerozumí, neví, co by měl mít, takže ten, kdo ho, promiňte to slovo, uchvátí první, tak ten většinou ten svůj vozík mu prodá.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

A právě o testu vozíků budeme povídat za malou chvilku a vy máte možnost se k nám přidat, milí posluchači Dvojky Českého rozhlasu, můžete jednak poslat mail jejakaje@rozhlas.cz, můžete poslat SMSku R2 mezera JEJAKAJE mezera a text na 9077704, no, a můžete samozřejmě telefonovat, 221552525 nebo 221552424 s panem Jindřichem Štěpánkem test invalidních vozíků dopodrobna probereme.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka

S šéfredaktorem časopisu Můžeš mluvíme, panem Jindřichem Štěpánkem, mluvíme o testu invalidních vozíků. Zdravíme prvního volajícího posluchače do vysílání. Dobrý den.

posluchačka

Dobrý den. Tady je Golmiská, Ostrava. Prosím vás, já mám takovou ekonomickou otázku. Jestli jsem dobře rozuměla, tak řekl ten váš host těch vozíků, že je na trhu opravdu dobrý výběr, veliký výběr a snad i nadbytek nebo přebytek, ano, a prosím vás, jak je tedy možné, že ty ceny jdou nahoru? Přeci základem nebo principem ekonomiky je to, že když je hodně zboží, tak ceny mají jít dolů.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Dobrá otázka, děkujeme mockrát za ni a určitě pan Štěpánek odpoví. Děkujeme.

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Ono to totiž není tak jako u jiného zboží přesně, jak vy říkáte, že čím větší nabídka, tak ta stlačuje ceny dolů. Ano, takhle to funguje, to je normální, ale u vozíků, za prvé bych si dovolil říct, že jsem neřekl, že je jich dost nebo víc než dost, protože vozíků není nikdy dost, ale je to tak, že u vozíků se dá koupit základní nebo pořídit základní forma nebo základ toho vozíku a pak většinou nebo je to vlastně ve sto procentech případů, se každá, každý blatník, odrazka, každé držátko, všechno se přikupuje a připlácí a tak jako vývoj všeho jde dopředu, tak i vývoj vozíků jde dopředu a nikdy nový model není levnější než ten starý a ono se to takhle pomaloučku šplhá, tím to je.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Děkujeme. Jak jste testovali, máme snad ještě jeden telefonát, tak ho vezmeme, aby posluchač nečekal. Dobrý den.

posluchač

Dobrý den, zdravím všechny posluchače i vás, posluchač z Prahy. Já jsem dělal u jednoho známýho, nebudu ho říkat, od M. ten výrobce v Německu a odvíjí se to od cen v Německu, tam prostě je. A samozřejmě prostě auto stojí pakatel, řekněme, výrobní cena je 10 tisíc, ale za náhradní díly vydělají oni nejvíc, to znamená, u těch vozíků i u těch elektrických, tam jsem se jim věnoval, je to to samý, jo. Já teda mám jeden vozík teda mám a chráním si ho jako oko v hlavě, i když je 20 let starej, protože ho taky jednou budu potřebovat. Schovávat si tyhle věci, on je neprodejnej v podstatě, když už je použitej, ten pacient zemře, tak už je v podstatě neprodejnej, má nulovou hodnotu, všichni ho chtěj jenom zadarmo. Děkuju. Mějte se pěkně. Na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Ano, děkujeme.

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Já bych si dovolil ještě na to reagovat. Ono se to nejenom odvíjí od cen v zahraničí, protože vozíky, které jsme testovali, tak samozřejmě jsou nadnárodní výrobci a tak dále a my jsme zjišťovali právě porovnávali ceny těch vozíků u nás a v zahraničí a zjistili jsme docela zajímavou věc, že v Rakousku jsou vozíky dražší než u nás, ty samé vozíky. To samé v Rakousku, v Německu i ve Švýcarsku. Čili jinými slovy taky chci říct, že taky záleží na kupní síle trhu. Takže v Německu ty vozíky mohou být dražší než u nás, protože v Německu samozřejmě si vydělávají lidé trošku jiné peníze. Je to trošku složitější trošku o pojišťovny, protože pojišťovny na to připlácení a u nás třeba má vozíčkář nárok jednou za pět let dostat příspěvek od zdravotní pojišťovny a ten příspěvek se rovná zhruba polovině toho, co dostane v Německu, čili je to opravdu složité, ale jak jsem zmínil, ono se ten nákup vždycky skládá z několika položek, máme cenu vozíku, jednou za pět let může dostat vozíčkář příspěvek od zdravotní pojišťovny, může požádat Konto bariéry, které na něj taky přispěje, takže je to takový, ale přesto, přesto ještě zbývá většinou nemalá část na toho vozíčkáře, že si musí doplatit, a to nás právě k tomu vedlo, že jsme se pustili do testu, protože, jak jsem zmiňoval, nás opravdu pobuřují ceny, takže proto jsme chtěli porovnat cenu - výkon jednotlivých vozíků.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Ano a než je porovnáme, tak ještě jeden telefonát. Dobrý den.

posluchač

Dobrý den, tady Petr, Středočeský kraj. Vážení, mě to opravdu až pobuřuje ta diskuse, protože na druhé straně vidím ty demonstrace vozíčkářů a tak dále. Já tvrdím a už několik let jsem na vozíčku, že je to obrovská lumpárna, pokud se jedná o ceny vozíků a vůbec zdravotních pomůcek, tady bojujeme zdravotnictví, pojišťovny a takhle. Já myslím nebo tvrdím zcela jednoznačně, že rozumný člověk provede nějakou tu hodnotovou analýzu toho, jaká je užitná hodnota těchto výrobků, kolik to stálo ta výroba, jednoznačně se přikláním k názoru, že zprostředkovatelé, lobby veškerých dodavatelů, prodejců a podobně na tom vydělává obrovské peníze.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Ano.

posluchač

Moment, řeknu vám jako příklad. Stejnou zvedací plošinu, která stojí přes 200 tisíc, jsem schopen nebo vyrobil jsem za 16 tisíc.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Je to právě tak. Pan Štěpánek by rád reagoval na vás.

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Pane Petře, přesně proto, z tohoto důvodu nebo z těchto důvodů, o kterých mluvíte, tak my jsme ten test udělali, protože i nám, a teď to říkám už potřetí, se zdají ty ceny příliš vysoké, a právě proto jsme porovnali a ten smysl toho testu byl pomoci vozíčkářům při výběru, aby nebyli závislí na tom, že jim nějaký dealer řekne - ten náš je nejlepší, aby si každý mohl vybrat, to je princip a nemělo by vás to pobouřit. Náš časopis Můžeš ve svém letním červencovém a srpnovém vydání ten test velmi detailně popisuje a pomáhá to všem, kteří vozíky budou kupovat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Tak, abychom se dostali k tomu vlastnímu testu, čili, jak jste testovali, jaké vozíky a jak ten test dopadl?

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Tak jenom bleskově ještě jsem chtěl říct, že ten test byl nezávislý, to je strašně důležité slovo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

To je strašně důležité.

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

A proto jsme si nedovolili třeba obvolat prodejce a říct - dejte nám vozík na test. My jsme, protože to nezávislé testování má svá pravidla a jedním z těch pravidel je, že musíte kupovat to zboží, kupovat anonymně na trhu, protože jinak nedostanete typické zboží, ale dostanete vylepšené zboží do testu, takže my jsme, protože je to strašně drahá záležitost, tento test byl mimochodem první vůbec v historii Česka, protože nikdo si nedovolil takhle drahý test udělat, protože to bylo v řádu statisíců a my jsme o něj museli požádat Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, o grant, teprve pak jsme mohli hledat zkušebny, zkušebny státní nezávislé zkušebny akreditované, které nám to otestovaly a které jsme platili, všechno jsme platili. Jak jsme vozíky vybírali? Vybírali jsme je podle toho, podle počtu žádostí na Konto bariéry, kdy chtěli právě nebo žádají prostě vozíčkáři o příspěvek, čili jsme vzali ty nejčetnější žádosti a vybrali jsme 3 vozíky, 3 značky, které jsou nejčastější, čili jsme předpokládali, že jsou nejfrekventovanější či nejoblíbenější a možná i nejkvalitnější. Přiznám se, že jsme nasadili černého koně do toho testu a sice, zatímco já jsem hovořil o tom, že ty vozíky se pohybujou okolo 40, řádově 60 tisíci korun, tak my jsme zjistili, že na Slovensku se prodává jeden vozík, který stojí v přepočtu 9 tisíc korun, 360 euro, čili zhruba 9 tisíc korun, což je řádově úplně někde jinde a podle katalogu jsme zjistili, že by mohl být srovnatelný a pro někoho užitečný. Podmínkou, aby do tohoto testu jsme tento vozík vzali, bylo to, že jsem oslovil dovozce a zeptal jsem se ho, zda je schopen v případě zájmu ten vozík dovážet i do Česka a hlavně, co je důležité, servisovat ho. Teprve s tímto příslibem jsme ten vozík koupili, nechali přivézt z Číny a zařadili do testu. Takže celkem to byly …

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Čili ten je z Číny?

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

To je z Číny. A teď poslouchejte, teď poslouchejte výsledky, jak to všechno probíhalo. Nejdřív jsme všechny vozíky dali vozíčkářům, 4 vybraným testérům, kteří jsou už léta na vozíku, čili mají zkušenosti, umějí, takže ti měsíc jezdili s vozíky, vyplnili prostě jakési desatero, 10 otázek, ANO - NE, obodovali od 0 do 10, a tak vzniklo první hodnocení. Ovšem věděli jsme od začátku, že toto hodnocení bude jakýsi doplněk jenom, protože to je individuální. Druhá věc byla státní zkušebna, tam jsme si domluvili podle evropských, nejnovějších evropských norem, že nás, že nám vyzkouší ty vozíky a tam bylo nejdůležitější to, za prvé, jestli vozíky vyhovují normám, všechny vyhověly, včetně toho čínského, a za druhé jsme je pak nechali běhat na zkušebních válcích tak dlouho, dokud se neporouchaly, dokud byly jinými slovy použitelné. Nakonec jsme dostali 3 různé výsledky. Když jsme sečetli body vozíčkářů, když zjistili, co zkušebna a za třetí jsme si pak říkali, musíme najít ten poměr výkon - cena. Čili jsme po dohodě se zkušebnou, s odborníky, kteří ve státní zkušebně tohle dělají prostě řadu let, tak jsme udělali výpočet, propočet, doporučení Konta bariéry, kde byl součet bodů od vozíčkářů plus počet otáček válců, čili kam nejdál, který vozík nejdál dojel a podělili jsme to cenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Jak to dopadlo?

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Představte si, že ten čínský vozík byl nakonec nejlepší. Je to šok, protože čínské zboží je pro mnoho lidí synonymem nekvality. Pravdou je to, že ve světě je tolik čínského zboží, včetně Spojených států například, že už tohle to dávno neplatí. Pravdou je i to, že tento výsledek testu se nelíbil mnoha vozíčkářům. My jsme kupodivu čekali a tak od výrobců, že nás budou napadat, naštěstí ten test byl tak okován tou zkušebnou a normami, že nemohli tohle napadnout, ale divili se vozíčkáři a říkali - jak nám můžete doporučovat čínský vozík? Vždyť ten má taky spoustu nevýhod. A my jsme říkali, proboha tohle to je doporučení, nechť si každý vybere podle svého. V časopisu Můžeš v letním vydání skutečně máme tabulku, kde jsou konkrétní čísla, co zjistila zkušebna, co, všechny protokoly jsou na internetu, jsou na našich webových stránkách www.muzes.cz a pak je tam i výpočet a doporučení Konta bariéry. Takže byl to šok.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

No, to skutečně. Pane Štěpánku, je tady několik mailových dotazů, já myslím, že i posluchači volají, ale já jsem chtěla, abyste dopověděl o tom testu, co bylo nutno říci. Pokud teď, milí posluchači, se ještě pana Štěpánka chcete zeptat na konkrétní věci, tak můžete, protože na webu dvojka.rozhlas.cz bude probíhat chat, kde pan Štěpánek rád zodpoví další dotazy, pokud by byly nějaká konkrétní, nějaké konkrétní záležitosti. Děkuju moc šéfredaktorovi časopisu Můžeš, panu Jindřichu Štěpánkovi. Připomínáme, že je možno výsledky testu zjistit i na internetu, ještě jednou prosím o ty …

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Na adrese www.muzes.cz.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Tak a těšíme se, že se zase tady někdy setkáme a držíme palce vaší bohulibé práci.

Jindřich ŠTĚPÁNEK, časopis Můžeš Konta bariéry Nadace Charty 77

Já děkuji a děkuji i za pozvání.

Marie RETKOVÁ, moderátorka

Děkujeme.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?