Děti se rodí jako matematikové

17. 2. 2006 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Výzkumy ukazují, že sedmiměsíční děti jsou schopny abstraktního myšlení. Dokážou například rozeznávat rozdílná množství. Mimina počítají dřív než mluví, prokázal experiment...


Pyšní rodiče obvykle svým dětem přisuzují schopnosti s notnou dávkou optimismu. Ale možná ani je nenapadlo, že jejich ratolesti dokážou chápat základní principy matematiky dlouho předtím, než se naučí mluvit.

Elizabeth Brannonová a Kerry Jordanová, badatelky z Duke University v americkém Durhamu, zkoumaly chování dvaceti kojenců ve věku sedm měsíců. Dětem pouštěly hlasy dvou nebo tří žen vyslovujících najednou slovo „look“ (anglicky „Dívej se!“). Děti přitom měly výhled na dva monitory. Na jednom běžel videozáznam ukazující dva ženské obličeje, na druhém byly promítány tváře tři.

Každé dítě prošlo jen jedním testováním, což podle autorek výzkumu eliminuje problematický bod jiných podobných experimentů. Chování jedinců bylo tedy naprosto spontánní, neovlivněné učením.

Mozek spojuje vjemy z více smyslů

Ukázalo se, že děti jednoznačně dávají přednost pohledu na obrazovku, na které počet tváří odpovídá počtu aktuálně slyšených hlasů. Podle naměřených údajů tento záznam sledovaly podstatně déle. Výsledky výzkumu publikoval tento týden časopis Proceedings of the National Academy of Sciences.

„Z vásledků našeho experimentu usuzujeme, že děti chápou pojem dva a tři, a to odděleně od smyslového vnímání. Proto lze tvrdit, že chování dětí je výsledkem abstraktního myšlení,“ napsala ve své práci vedoucí výzkumu Elizabeth Brannonová.

Studie navázala na předchozí podobné výzkumy prováděné na opicích. I u primátů testy ukázaly vnímání čísel odvozené z informací získaných více smysly.

Experimenty podporují hypotézu, že u zvířat a u dětí, které ještě nedokážou mluvit, funguje podobný systém, umožňující chápání čísel, uvedla Brannonová. „Víme, že děti velmi rychle získají schopnost vnímat čísla a oddělit je od smyslového vnímání.“

Výsledky experimentu mohou pomoci navrhnout metody, s pomocí nichž bude výuka matematiky pro malé děti efektivnější. Umožní také lépe pochopit, které evoluční faktory stály za vývojem schopnosti počítat.

Luděk Vainert, Lidovky.cz

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?