Informace mezi složkami Integrovaného záchranného systému (IZS) bylo možno hned předávat. Vážně zraněného muže se tak podařilo najít včas a zajistit jeho transport do nemocnice. I to je jeden z případů, který řešili dispečeři záchranné služby. Ti užpěttýdnůfungujívKrajském operačním středisku v Ostravě. Jak reakci řekl tiskový mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl, dispečeři záchranné služby zajišťují příjem všech linek tísňového volání 155 z území Moravskoslezského kraje.
V průměru 365 volání za 24 hodin
„Zpravidla osmičlenná směna zdravotnických operátorů musí zvládnout nejen příjem a zpracování tísňové výzvy, tedy zjistit, o jakou událost se jedná, rozhodnout o její naléhavosti a nejvhodnějším způsobu řešení,“ vysvětlil Humpl s tím, že úkolem operátorů je také vysílání posádek, komunikace s nimi a se zdravotnickými zařízeními, do nichž sanitní vozy s pacienty na palubě následně míří. Jak dále zmínil, během prvních pěti týdnů obsloužili operátoři 12 790 příchozích hovorů, což znamená v průměru 365 volání za čtyřiadvacet hodin. Z toho byly podle jeho slov zhruba tři čtvrtiny hovorů na tísňových linkách.
Složky IZS v úzkém kontaktu
Operátoři Hasičského záchranného sboru, Policie České republiky iÚSZSMSK jsou nyní podle něj v bezprostředním kontaktu. „Přesto je třeba zdůraznit, že v situaci náhle vzniklého úrazu či nemoci, kdy je zapotřebí přivolat záchrannou službu, zůstává v naprosté většině případů jednoznačně nejvýhodnější volit číslo 155,“ upozornilHumpladodal, že důvodů je hned několik. „V kontaktu s volajícím bude ihned operátor se zdravotnickým vzděláním, který je schopen neprodleně učinit vše potřebné pro vyslání vhodné posádkyÚSZSMSK.Telefonujícímu, pokud je to potřeba, také poradí v postupu poskytnutí první pomoci,“ podotkl.
Závěrem doplnil, že volající již není dále přepojován, ani nemusí znovu jinému operátorovi opakovat, co se stalo.