Efektivní a kvalitní zdravotní péče vyžaduje informace

9. 5. 2011 9:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Nemocnice s kvalitní péčí, spokojenými pacienty i personálem, dobrými ekonomickými výsledky a stabilním plánem dalšího rozvoje, nemusí být jen utopií.


Příznaky a diagnóza současného stavu jsou pochopitelně o poznání pochmurnější. Data z klinických a administrativních systémů, potřebná pro řízení jednotlivých zařízení či celých zdravotních a nemocničních ekosystémů na regionální a krajské úrovni, obvykle nejsou dostupná buď vůbec, nebo ve formě, která neumožňuje snadnou podporu rozhodování. Často jsou navíc data uložena v různých systémech, bez vyjádření vzájemných vztahů a souvislostí.

Značná část času klinických odborníků je namísto péče o pacienty věnována péči o formuláře a administrativu. Nízká podpora procesů péče o pacienty a neexistence integrovaného zdravotního záznamu pacienta zapřičiňují nedostatečnou výměnu či sdílení záznamů o diagnózách a léčbě. To v krajním případě může v důsledku vést k situacím, kdy se například onkologický pacient ocitne kvůli zlomenině na chirurgii a následně je zcela přerušena původní (onkologická) léčba. Funkce, jako je sdílení nejlepší praxe a postupů, jsou pak pro většinu nemocnic a zdravotnických zařízení pouze vidinou z říše fantazií.

Lék na tyto neduhy je přitom nejen znám, ale byl i úspěšně klinicky testován: jsou jím dostupné, aktuální, sdílené, strukturované a přehledně prezentované informace. Jejich zdrojem je jednotný informační systém, zahrnující plánování využití zdrojů (ERP), centrální elektronický záznam pacienta (EHR), popis procesů v oblastech péče i administrativy (workflow), elektronické zpracování žádanek a zdravotní dokumentace a v neposlední řadě též on-line napojení na zdravotní techniku pomocí řady rozhraní, protokolů a standardů (HCM, HL7, XML, DICOM, DASTA).

Je klíčové, aby nemocniční informační systém (NIS) propojil všechny uživatele a nabídl jim vždy relevantní informace, rozhraní a výstupy – až už se jedná o lékaře a sestry, střední či vyšší management, finanční oddělení, controlling, zdravotní pojišťovny, hospodářskou správu nebo IT. V případě elektronického záznamu pacienta je důležité zachytit veškeré relevantní údaje o návštěvách, diagnózách, vyšetřeních a ošetřeních, léčbě, hospitalizaci, data z laboratorních výsledků, vitální data a související dokumentaci, samozřejmě při splnění všech zákonných podmínek ochrany informací a soukromí.

Právě tyto vlastnosti v sobě spojuje Integrovaný nemocniční informační systém od společnosti T-Systems, založený na oborovém řešení SAP pro zdravotnictví (IS-H - administrace pacientů a účtování zdravotní péče) a řešení i.s.h.med (klinický nemocniční systém) společnosti Siemens, který je úspěšně používán v Německu, Rakousku a dalších evropských i mimoevropských zemích. Přístup do něj mají nejen zaměstnanci, management či zřizovatelé zdravotních zařízení, ale formou portálů též zdravotníci v místě bydliště a samotní pacienti. Lokalizovaná verze řešení, která byla pro zdravotnická zařízení a nemocnice v České republice vyvinuta, samozřejmě nabízí i vstupy a výstupy pro napojení na VZP a ostatní zdravotní pojišťovny, ÚZIS, SÚKL, MZČR, středisko KSR ZIS, finanční úřady, ČSSZ a úřady práce i dodavatele léčiv, materiálu a zdravotnické techniky.

Efektivní a kvalitní zdravotní péče vyžaduje informace

Nasazení nemocničního informačního systému přitom nemusí znamenat rozsáhlé investice do ICT infrastruktury a licencí. Díky silnému technologickému zázemí je společnost T-Systems schopna nabídnout celé řešení formou pronájmu v hostované podobě (tzv. Cloud computing či „výpočetní mrak“), zahrnující potřebnou infrastrukturu, datové připojení (konektivitu), správu databází i technickou podporu.

Vedení nemocnice touto cestou získá jasné a důvěryhodné podklady pro rozhodování, přehled o využití majetku a zdravotnického vybavení. Propojení informací o poskytované péči s dalšími údaji, může vést například ke zjištění, že zvolení méně nákladného léčebného postupu, při kterém musí být pacient déle hospitalizován, může být v důsledku pro nemocnici dražší. Data lze navíc konsolidovat na vyšších úrovních – například v rámci kraje nebo holdingu a následně porovnávat efektivitu či nejlepší postupy, které se osvědčují v jednotlivých zařízeních.

Robustně postavený informační systém může skutečně obsáhnout všechna data a souvislosti – krevní skupinou a výstupy radiologického vyšetření konkrétního pacienta počínaje a přehledem údajů či trendů za celý kraj konče. Automatizace výkaznictví pak znamená vyšší produktivitu, menší chybovost i uvolnění kapacit zdravotnických pracovníků. Sdílení informací o pacientech i nejlepší praxi vede, jak ke zefektivnění léčebných postupů, tak ke zlepšení kvality péče a spokojenosti pacientů.

Řešení společnosti T-Systems vystavěné na základech systémů SAP IS-H a Siemens i.s.h.med jsou úspěšně provozována v jednotlivých nemocnicích, dosahujících díky němu špičkové efektivity a kvality péče, jako je nemocnice Elisabethien v Linci, ale též v sítích zdravotních zařízení jako je Štýrský nemocniční holding (KAGes) nebo Burgenlandské nemocnice GmbH (KRAGES). Zkušenosti z praxe poukazují vedle výše uvedených výhod i na konkrétní úspory – snížení spotřeby zdravotnického materiálu až o 20%, minimalizaci ztrát z důvodů prošlého materiálu či úsporu času na logistické procesy až o 60%.

Nemocnice s kvalitní péčí, spokojenými pacienty i personálem, dobrými ekonomickými výsledky a stabilním plánem dalšího rozvoje skutečně nemusí být jen utopií.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?