Elektronické knížky fungují i po ukončení smlouvy mezi VZP a IZIP

15. 2. 2013 8:20
přidejte názor
Autor: Redakce
Elektronické zdravotní knížky (EZK) podle mluvčí společnosti IZIP Martiny Klapalové fungují i poté, co Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) ukončila s firmou smlouvu na jejich provoz. Každý měsíc přibývá průměrně 270.000 zdravotních záznamů od lékařů i zdravotnických zařízení. Podle ředitele odboru komunikace VZP Vlastimila Sršně jde provoz knížek mimo VZP, smlouvu s firmou má jen na portál, přes který komunikuje s lékaři, plátci i pojištěnci.


„Řada lékařů dál zapisuje do systému EZK zdravotní údaje svých pacientů, přestože už k tomu nejsou motivováni ani odměňováni. V knížkách je už přes 210 milionů zdravotních záznamů,“ řekla ČTK Klapalová.

VZP vypověděla smlouvy loni v pololetí, teď chce vyjednat majetkové vypořádání. Projekt IZIP stál pojišťovnu za deset let zhruba 1,8 miliardy korun a byl už dříve kritizován z různých stran.

Nyní VZP drží 51 procent akcií, buď chce získat sto procent a projekt vlastnit, nebo své akcie prodá a z projektu odejde. Sršeň uvedl, že dopisem oslovili právního zástupce švýcarské společnosti eHI eHealth International Thomase Ladnera. Termín jednání zatím stanoven nebyl. Informaci o stavu vyjednávání má dostat správní rada VZP 25. února.

K informaci IZIP o náboru klientů řekl ČTK náměstek ministra zdravotnictví a předseda správní rady VZP Petr Nosek to, že v každém případě musejí být data pojištěnců chráněna. „Na druhou stranu každý člověk je zodpovědný sám za sebe - pokud vstoupím do nějakého systému, měl bych si být vědom, jaká data a komu dám k dispozici,“ uvedl.

O svá data se prý pojištěnci bát nemusejí. Smlouva, kterou každý uzavírá s firmou IZIP, zaručuje, že veškerá data zůstávají klientovi. Jsou jeho, a pokud by z IZIP odešel, IZIP je musí vymazat. Pokud by se tak nestalo, šlo by o porušení zákona o ochraně osobních údajů, uvedl Nosek.

Ředitel IZIP Jiří Pašek uvedl, že během ledna se přihlásily do systému stovky nových klientů, kteří chtějí využívat bezplatných on-line služeb zdravotního rádce, najít si přehled vykázané péče, historii svého zdravotního pojištění či přehled zaplacených regulačních poplatků. Celkový počet klientů přesáhl už 2,5 milionu. „Ceníme si důvěry lékařů i našich klientů. Je to pro nás důkaz, že projekt je pro pacienty užitečný,“ shrnul.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?