Začal jste pomalu objíždět kraje a zjišťovat jejich rezervy v chystané restrukturalizaci lůžek. Některé kraje již avizovaly, že o více lůžek přijít nemohou. Jak to v jednotlivých regionech tedy vypadá?
Byl jsem teď v Pardubickém, Libereckém a Hradeckém kraji, chystám se do Ústeckého a Moravskoslezského. Jak proběhlo médii, Pardubický kraj svůj lůžkový fond v minulosti již aktivně restrukturalizoval. Lůžek následné péče mají nadstandardně dost, další rezervy pro měnění lůžek nemají. Postoupily nejdále, u ostatních krajů se zřejmě nějaké rezervy najdou.
Můžete to trochu konkretizovat? Jsou připraveny zrušit oněch deset procent, o kterých ministerstvo hovořilo?
O tom dost pochybuji. Jak už jsem naznačil, výchozí pozice jsou rozdílné. Když dáte nějaké pevné číslo, doplatí na to ten, kdo byl zodpovědný již v minulosti a rezervu již nemá. Naopak ti, kteří nic nedělali, na tom budou lépe. Důležité je, aby každému zrušenému lůžku předcházela analýza. Nechci, aby se zrušily a zjistilo se, že to bylo špatně a budou se zase zavádět. Navíc, když nezrušíte celou nemocnici, ale jen pár lůžek, pak to nebude mít velký ekonomický efekt.
Opravdu si myslíte, že ministerstvo stanoví pevné číslo? K tomu se přeci dělají očekávané analýzy, aby vycházely z požadavků jednotlivých krajů.
Doufám, že si zřizovatelé svá lůžka mohou obhájit. Nemohou přistoupit na diktát pojišťovny, která vykřikne, že deset tisíc lůžek musí pryč. Sama ví, že to je hloupost, ale cítí, že když vykřikne deset tisíc, budou to třeba čtyři. Já bych se vůbec nezlobil, kdyby ty analýzy, o kterých hovoříte, byly až na podzim. Nesmí se to uspěchat, ať je analýza dobrá a připravená.
Hovoříte o tom, že zrušení pár lůžek nebude mít velký ekonomický vliv. Podle ministerstva ale máme lůžek příliš mnoho a pojišťovna platí přeci na lůžko…
Ale my přeci nemáme na počet obyvatel tolik lůžek. Můžeme se bavit, zda jsou všechny v dobré struktuře. Důležité ale je, že nejsou ufinancovatelné z peněz, které se na zdravotnictví dávají. Když totiž my dáváme sedm procent z našeho mizerného HDP, tak jsme úplně někde jinde než okolní země.Měli bychom se pokusit dostat do systému více peněz, než to podvazovat. Kolegové na lůžkových mají všechny lůžka plná a úplně se děsí, kam dají další příjem. Musíme si uvědomit, že tady nefunguje systém následné péče ani home care, je tedy těžké srovnávat. Máme třeba více lůžek, ale nejsme schopni zajistit péči doma. Musíme se na to dívat komplexně.
Opravdu se domníváte, že systém je natolik podfinancovaný? Není to spíše neefektivním nakládáním se zdroji?
Je třeba si říci, že systém je krutě podfinancovaný. Méně než my dává Mexiko, Korea a Polsko, to jsou statistiky OECD. A navíc se s těmi mizernými prostředky špatně hospodaří. Ale přeci proto nebudeme říkat, že se kvůli tomu další peníze dávat nebudou. Samozřejmě se musí změnit pravidla pro veřejné soutěže, pravidla pro SÚKL, lékové politiky. Ale proto, že se tady krade jako všude jinde, přeci nebudeme tolerovat podfinancovanost systému.
A neměly by se nejdříve skutečně „zacpat“ ty díry?
To samozřejmě, přeci nebudu krýt zlodějny. Zatím nevidím tu činnost tak aktivní, jak bych si představoval. Změnit správní řízení lékové politiky, tam tečou 3,5 miliardy ročně ale ty jdou úplně do kanálu, z toho mají profit jen farmafirmy. Je třeba do toho vstoupit, vím, že to jsou mocní hráči, ale musíme začít tady.