Rozhovor Zdraví.Euro.cz
Diskuse o nedostatku kvalifikovaného personálu v nemocnicích pokračuje. Na otázky Zdraví.Euro.cz odpovídá mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt.
Čtenáři Zdraví.Euro.cz upozorňují na to, že v okresních nemocnicích vede některá oddělení lékař s jednou atestaci nebo i bez ní a pacienty často nikdo zkušený nevidí několik dní. Jsou podle vás takové výpovědi přehnané nebo odpovídají realitě?
Otázka není úplně dobře položena. Samotná I. atestace nám nenapoví. Oddělení by měl vést lékař se specializovanou způsobilostí v oboru, tedy podle dosavadního tzv. L3 (tj. lékař s II. atestací, a dále ten, kterému přizná specializační způsobilost MZ, tj. lékař s I. atestací a absolvováním doplňujícího vzdělávacího programu, lékař s minimálně I. atestací a nástavbovou atestací, lékař s I. atestací a licencí ČLK vydanou do 17.4. 2006, lékař s I. atestací a praxí 5 z posledních 6 let atd… )
Nacházíme se v systému veřejného zdravotního pojištění a právě zdravotní pojišťovny především by mělo zajímat, kdo vlastně poskytuje zdravotní péči jejich zákazníkům a zda kvalita odpovídá smlouvě, kterou mají uzavřenu s nemocnicí. Ve smlouvách se ZP je údajně většinou stanoveno, že lékař se specializovanou způsobilostí nemusí mít úvazek 1,0, a tedy má někdy 0,5, jindy nižší. Není na oddělení stále, ale měl by běžně práci lékařů bez specializované způsobilosti řídit, kontrolovat, tedy provádět „ odborný dohled“. (Co je však odborný dohled není nikde legislativně upraveno. Mělo by to být alespoň obsahem vnitřních předpisů ZZ.)
Pokud někdo ví o nevyhovujícím personálním obsazení toho kterého oddělení, měl ihned dát podnět zdravotním pojišťovnám k šetření. Pojišťovny totiž odpovídají za dostupnost péče, nejen pokud se místa a času týče, ale také kvality. v návaznosti na spektrum činností a výkonů (služeb), které dané zdravotnické zařízení poskytuje.
|
Trestáni jsou lékaři, nikoliv ředitelé nemocnic Pacient by se měl lékaře ptát, kolik operací udělal Financování nemocnic a jejich personální situace |
Existuje nějaké objektivní měřítko, které ukazuje, zda na všech odděleních v nemocnici pracuje požadovaný počet kvalifikovaných lékařů?
Personální vybavení vztažené k oboru a rozsahu výkonů je obsahem smlouvy mezi zdravotnickým zařízením a zdravotní pojišťovnou – příloha č. 2 smlouvy. Porušení smlouvy je možným důvodem k jejímu rozvázání
Oprávnění k poskytování péče - registrace ZZ je vydávána krajským úřadem, podkladem k registraci je mimo jiné souhlas s personálním vybavením.
Může si běžný pacient ověřit, zda je nemocnice i přes odchody lékařů bezpečná?
Znovu opakuji: odchody lékařů nesmí narušit základní požadavky obsažené ve smlouvě se zdravotní pojišťovnou. Zdravotní pojišťovna musí být prvním garantem svým zákazníkům, že péče, kterou má nasmlouvánu, je kvalitní. Krajské úřady pak musí registrovat jenom toho, kdo splňuje personální a technické předpoklady. Pokud ale jde o standardy zvyšování kvality, uveřejňují je zpravidla jednotlivá ZZ na svých web stránkách. Samozřejmě, že zde platí naše doporučení směrem k akreditaci. Existuje společná akreditační komise, která zveřejňuje akreditovaná zařízení svých webových stránkách www.sakcr.cz. Personální vybavení je jedním z kritérií udělení akreditace.
Může se minisertsvo zdravotnictví vyjádřit k následujícímu stanovisku České lékařské komory ohledně nedostatku kvalifikovaného personálů v českých nemocnicích?
„Paragraf 12a zákona o péči o zdraví lidu s účinností od června 2006 ukládá ministerstvu zdravotnictví ve spolupráci s Českou lékařskou komorou vypracovat vyhlášku o minimálních personálních standardech všech typů zdravotnických zařízení a dále rovněž ve spolupráci s komorou dodržování této vyhlášky kontrolovat. Ministerstvo tento zákon porušuje a ČLK nemá v současnosti kompetence sama zasáhnout. Práce na přípravě vyhlášky, na kterých se odborníci komory podíleli, zastavil ministr Julínek hned po svém nástupu do funkce. A od té doby panu ministrovi svoji pomoc nabízíme marně. Opakovaně jsme pana ministra vyzývali, aby plnil své povinnosti, a poté, co jsme neuspěli, obrátili jsme se na jeho nadřízeného, tedy na pana premiéra. Také zbytečně. Na náš popud byl ministr v této věci opakovaně interpelován poslanci, ale jediným výsledkem bylo jeho nepochopitelné prohlášení, že zákon, který on považuje za špatný, nehodlá respektovat. Je smutné, když se ani zákonodárce neřídí zákonem.“ Je pravda, že ministerstvo nechce tuto vyhlášku vydat? Proč?
Paragraf do zákona prosadil David Rath v rámci úsilí o ovládnutí českého zdravotnictví. Jeho snahou bylo mít všechno pod kontrolou prostřednictvím svých vyvolených institucí (ČLK, MZ, jediná pojišťovna) a lidí (dr. Kubek, dr. Rath a jeho souputníci). Tato snaha byla tak urputná, že nakonec vyústila v přijetí norem, jejichž klíčové části musel zrušit Ústavní soud (zákon o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních, který vybraným ZZ zajistil exkluzivní přístup k veřejným zdrojům a současně je zařadil pod tuhý dirigismus MZ – dnes „mrtvý“ zákon, který žádná!!! nemocnice v ČR nevyužívá) a také v přijetí vyhlášky, která je nerealizovatelná, tedy té vyhlášky, kterou neustále vzývá dr. Kubek. Důkazem její nereálnosti je skutečnost, že se jí ani dr. Rathovi nepodařilo vydat, ba ani připravit. Když jsme přišli na MZ – tak tu nebylo nic připraveno, jenom bezradní úředníci kroutili hlavou a obvolávali nemocnice jak to tam vlastně mají ta umyvadla a záchody postaveny, aby to mohli nějak napsat do vyhlášky. Vyhláška je nejen nerealizovatelná, ale navíc by vnesla zmatek do krajského zdravotnictví a zřejmě by byla v rozporu s jinými zákony a s kompetenci krajů ve zdravotnictví.
Navíc MZ připravuje zákon o zdravotních službách, který by měl platit od příštího roku, na který naváže samozřejmě i příslušná prováděcí vyhláška o minimálních požadavcích na technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a personálním zabezpečení pro poskytování zdravotních služeb. Takže v příštím roce už bude vše uspokojivě upraveno.
Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich a podmínkách jejich poskytování nově upravuje nově podmínky vzniku oprávnění k poskytování zdravotnických služeb určuje druhy a formy služeb. Důležité je, že srovná podmínky pro všechna zdravotnická zařízení – ať už je vlastní stát, nebo kraje nebo soukromníci.
Co říkáte názoru, že by rozhodujícím kritériem při posuzování personálního zajištění nemocnice nemělo být formální vzdělání lékaře, ale to, kolik daných operací udělal?
Počet provedených operací není kritériem pro posouzení personálního zajištění nemocnice. Počet provedených výkonů sice zvyšuje erudici zdravotníků ( čím více provedených, tím se předpokládá vyšší kvalita), ale studijní program specializačního vzdělávání má mnohem širší obsah. Do programu se promítají nejnovější vědecké poznatky, nedílnou součástí jak osvojení praktických dovedností, tak získání teoretických znalostí potřebných k požadovanému výkonu povolání. Pokud tedy je v dotazu míněno absolvování studijního programu jako formální vzdělání, je nutno odpovědět, že počtem výkonů je nelze nahradit.
Měli by mít podle vás pacienti nárok na to vědět, že právě v nemocnici, kde bydlí, není dostatek kvalifikovaných lékařů?
Znovu variace na stejné téma. Samozřejmě, že má pacient právo na informace a reforma Tomáše Julínka ho lépe upraví tak, aby bylo reálně dosažitelné. Tato informace ale nemůže mít podobu, že je v nemocnic nedostatek kvalifikovaných lékařů, ale, že tam je zavřené konkrétní například gynekologicko-porodnické oddělení. Není-li zajištěna kvalita oddělení, nemohou tam pojišťovny uzavírat smlouvy, pokud tak činí, neplní si své povinnosti (jeden z případných důvodů proč zřídit dohledový úřad).
(ivb), www.Zdravi.Euro.cz