Brno - Nejvýznamnější objem finančních prostředků přitom největší tuzemský výrobce zdravotnických a hygienických prostředků vloží do hitu ve svém sortimentu - do výroby jednorázových pokrývek užívaných v nemocnicích při operacích.
Ještě v letošním roce bude Hartmann-Rico investovat na 450 miliónů korun: Více než dvě třetiny peněz poputují do závodu ve Veverské Bítýšce nedaleko Brna, 40 miliónů korun do továrny v Mostě a 50 miliónů korun do Havlíčkova Brodu.
Firma, která je jednou z největších dceřiných společností koncernu Paul Hartmann AG, ve čtyřech tuzemských závodech vyrábí obvazy, obinadla, lékařské rukavice, operační pokrývky a prostředky dámské hygieny.
„Ve veverskobítýšském závodě jsou finance určeny především na stavbu sterilizační jednotky, což je nejmodernější technologie. Vyřeší nám to logistické problémy. Doposud jsme museli vyrobené operační krytí sterilizovat v západní Evropě,“ konstatoval generální ředitel společnosti Hartmann-Rico a regionální ředitel pro východní Evropu mateřské skupiny Paul Hartmann AG Ľubomír Páleník.
Prodej jednorázového operačního krytí vykazuje v západní Evropě dramatické růsty a firma proniká i na nová teritoria. Závod ve Veverské Bítýšce patří mezi největší výrobní základny v rámci skupiny.
Když v roce 1993 nadnárodní koncern Paul Hartmann AG přesouval výrobu operačního krytí z Německa do Veverské Bítýšky, znamenalo to pracovní příležitost pro 40 lidí. Dnes se jeho produkcí v obci za brněnskou přehradou zabývá více než šest stovek zaměstnanců a tvoří významnou část exportu. Na produkci za 2,4 miliardy, kterou Hartmann-Rico loni vyvezl do zahraničí, se operační pokrývky podílely šedesáti procenty.
Operační pokrývky na jedno použití se navíc po západní Evropě pomalu stávají bestsellerem i v České republice a dalších středoevropských státech. „Začíná růst trh i v Maďarsku, Polsku a také v tuzemsku. V České republice Hartmann-Rico drží čtyřicetiprocentní podíl,“ vysvětlil Ľubomír Páleník.
V letošním roce počítá společnost s růstem výroby o patnáct až dvacet procent. Obrat firmy Hartmann-Rico by se měl vyšplhat z loňských 3,5 miliardy korun na 4,2 miliardy.
Zisk podnik udržuje na úrovni přibližně osmdesáti pěti miliónů korun. V loňském roce však na stejný hospodářský výsledek jako v roce 2000 musel Hartmann-Rico zvýšit tržby o 24 procent. Profitabilita tak činila 2,4 procenta. „Zajistit zisk akcionářům je v našem odvětví stále obtížnější. Na jedné straně nás brzdí špatná situace v tuzemském zdravotnictví, kde se setkáváme s oddalováním plateb a nízkými rozpočty nemocnic, na druhé straně nás v oblasti spotřebního hygienického zboží tlačí cenové soupeření obchodních řetězců,“ dodal generální ředitel Ľubomír Páleník.
Patrick Diviš, Hospodářské noviny, 12.3.2002