Navýšení plateb za státní pojištěnce by podle ministryně zdravotnictví Milady Emmerové mohlo příští rok přinést do zdravotnictví nejméně tři miliardy korun.
Nespokojenost mezi lékaři narůstá. Varuje drahnou dobu prezident České lékařské komory David Rath.
David RATH: „Tak jak já to cítím, jsou čím dál tím víc otráveni, čím dál tím víc nespokojeni.“
Podle prezidenta České lékařské komory Davida Ratha by vláda měla co nejdřív přijmout reformu českého zdravotnictví, která zastaví jeho krizi. Rath ovšem požaduje i lepší ohodnocení práce doktorů.
Nejen o tom bude následujících třicet minut. Vítejte ve světě otázek a odpovědí, od mikrofonu co nejsrdečněji zdraví Václav Moravec. Hostem Interview BBC je ministryně zdravotnictví České republiky Milada Emmerová.
Dny zbývají do chvíle, kdy předložíte vládě definitivní verzi zdravotnické reformy a s ní i seznam zhruba dvacítky kroků, které mají takzvaně stabilizovat situaci českého zdravotnictví. Co především v obou dokumentech zbývá k dopracování, paní ministryně?
Já bych to chtěla, pane redaktore, trošku upřesnit. Já nebudu dávat návrh reformy zdravotnictví, já budu dávat návrh takzvané koncepce zdravotnictví.
Já jsem říkal koncepce.
Tak já se omlouvám, já jsem rozuměla reformy. Takže koncepce zdravotnictví, to znamená, určité pojetí zdravotní péče v naší době, v určitých etapách, v etapě krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé.
A otázka zněla, co je zapotřebí ještě v obou dokumentech dopracovat, když je předložíte až za týden do vlády?
Dopracovat je třeba soubor stabilizačních opatření, které vznikly jako dodatečný materiál k této koncepci tak, aby se stabilizovalo financování zdravotní péče, poněvadž to je opět v propadu, tak jak jsme toho byli svědky i v minulosti.
Devatenáct bodů je v tom dosavadním hrubém materiálu. Co tam je zapotřebí ještě dopracovat, že nebylo, že nebylo možné ten materiál do vlády odeslat nyní?
Ten materiál byl vcelku hotový, prošel různými připomínkovými řízeními, tak jak je zvykem u těchto materiálů, ovšem objevil se nový požadavek, a to požadavek České lékařské komory na indexaci zdravotních výkonů, což představuje vlastně zvýšení podílu práce a zdravotníka v hodnotě bodu.
Ministryně Milada Emmerovápřijde v pátek ve 21.55 hodindo Kotle v televizi Nova. |
A protože by tato indexace postupně představovala nárůst nároků na osobní náklady, přitom víme tedy, že systém je v deficitu, tak jsem tento krok zatím pozastavila. A na tomto se tedy dohadujeme opakovaně jednak s představiteli České lékařské komory v čele s prezidentem Davidem Rathem, jednak samozřejmě s pojišťovnami, protože to jsou plátci péče, ty vědí nejlépe, jak jejich hospodaření vypadá.
A protože pan premiér Paroubek hned na počátku převzetí své funkce prohlásil, že se chce zdravotnictví zvýšenou měrou věnovat, a tomu se nedivme, neboť tedy je to velmi problémová záležitost, tak jsem velmi ráda využila jeho nabídky. A do tohoto, dejme tomu, sporu jsem pana premiéra zaangažovala.
Dovolte, abych zůstal u zdravotnické koncepce. To je klíčový dokument. Prezident České lékařské komory David Rath před dvěma týdny v Interview BBC kritizoval poslední verzi vaší koncepce. Rath vyslovil podezření, že vy jako ministryně zdravotnictví vlastně asi nerozumíte té své koncepci.
David RATH, prezident České lékařské komory, uvedl před dvěma týdny v Interview BBC : „Já se obávám, nechci jí sahat do svědomí, ale, že ani ona ten text, který má asi sto dvacet, sto třicet stránek, podrobně nezná. Je psán velmi obtížným jazykem s mnoha významy jednotlivých vět. Takže, kdo si tam chce něco najít, tak si to najde. Je to trošku jako Leninovy spisy. Čili, takovou koncepci my samozřejmě jsme odmítli, odmítli jsme to i v okamžiku, kdy jí poslala ještě do vlády premiéra Grosse. Řekli jsem to panu premiérovi, že je to potřeba předělat a udělat z toho jednoduchý a srozumitelný materiál, aby každý věděl, co se chystá, jak se to chystá, proč se to chystá.“
Základní otázka. Bude zdravotnická koncepce, kterou příští týden jako ministryně zdravotnictví předložíte do vlády, tak srozumitelná, že v ní nebude několik interpretací a nebude Rathovi připomínat Leninovy sebrané spisy, paní ministryně?
Já bych chtěla předeslat, že pan prezident Rath se cítí být takovým absolutním soudcem úplně přes všechno, přes veškeré zákony, veškerá opatření. Jen se divím, že sám ještě nepřinesl něco jiného, něco tedy modernějšího a nějaký tedy jiný návrh, když mu toto připomíná Leninovy spisy.
Ale já bych řekla, že to je materiál zpracovaný fundovaným ředitelem Hávou, s jeho spolupracovníky, že to je dokonce i samostatný medicínský obor, který se této problematice věnuje, je to zpracováno vědeckým způsobem, jestli tomu pan doktor Rath nerozumí, je mi moc líto. Myslím, že z toho má i státnici, podobně jako já. A zřejmě už mu tato problematika trošku vyprchala z hlavy.
Na rozdíl od Davida Ratha tomu rozumíte. Četla jste to?
Já jsem to samozřejmě četla, ale navíc chci říct, že tento materiál je určitou filozofií, jak by se mělo tedy zdravotnictví utvářet, kam by se mělo ubírat, je to určitá strategie, z které vyplývají zákony, ty předkládáme parlamentu.
Jakým změnám v té koncepci, která byla připravena do vlády Stanislava Grosse, došlo v porovnání s tou koncepcí, kterou dáte příští týden, došlo-li k nějakým zásadním změnám?
K zásadním změnám nedošlo, i když je pravda, že se tam vzaly v úvahu některé připomínky. Z těch připomínkových míst, kam byl tento materiál zaslán, a hlavně se zestručnila, protože je pravda, že pro dnešní uspěchanou dobu byl ten původní materiál hodně rozsáhlý a možná i zbytečně rozsáhlý k tomu, k té potřebě, ke které měl sloužit.
Kolik má tedy nyní stran, jak rozsáhlý je to dokument, který pošlete za sedm dní do vlády?
Teďka má ten, tedy ten elaborát, já jsem viděla zatím ještě tu provizorní verzi, kolem třiceti stránek. Takže je to, jak já říkám, četba na jedno usednutí, dá se to skutečně prostudovat. A pokud člověk jako trochu přemýšlí, no, tak asi domyslí, co jako chtěl básník říci.
Které připomínky jste zapracovali z těch připomínkových míst, jak to nazýváte, tedy například od vicepremiéra Martina Jahna, jeho ekonomického týmu, od samotných lékařů, od zdravotních pojišťoven, jaké připomínky jste tam zapracovali?
No, takhle, abych vám to upřesnila. Jejich připomínky z tohoto kolektivu, jehož tedy členy jste právě vyjmenoval, tak z tohoto kolektivu vzešla ta stabilizační opatření. Tam v té samotné koncepci, tam nějaké výrazné připomínky nebyly.
Je tam rozpracovaná spolupráce s kraji, kterou považuji za velice důležitou. A je potřeba právě ve spolupráci s hejtmany tuto spolupráci co nejdříve nastartovat už na konkrétních řešeních, například na uspořádání sítě zdravotnických zařízení, a to podle takového jednotného schématu, ale s přihlédnutím ke specifiku každého kraje. Jde o to, aby skutečně to byla síť zařízení, aby ty poměry byly porovnatelné v každém kraji, abychom neměli čtrnáct vlastně systémů zdravotnictví.
Kdy je reálné, že sjednocení oněch regionálních, nebo krajských zdravotních sítí dojde podle uplatnění vaší koncepce, pokud ona koncepce ve vládě projde?
Je to reálné a dokonce by to mělo a musí být reálné příští rok, protože končí smlouvy se zdravotnickými zařízeními, se zdravotními pojišťovnami. A tam je právě příležitost, aby se vytipovala ta kvalitativně nejlepší zařízení.
Od 1. ledna 2006 tedy?
Nikoliv, koncem ledna, koncem roku 2006 končí ty smlouvy, neboli by bylo dobré, aby se nyní přijala ta závazná, určitá závazná doporučení, aby si kraje problematiku vzaly za své. Já si to představuji jako takový určitý dotazník, který bude vyplněn, naplněn tedy problematikou kraje, například, co se týče počtu nemocnic, lůžek, kde bude také určitý plán, jak by se to mělo uspořádat, aby to odpovídalo těm společným kritériím.
Paní ministryně, vaše koncepce má společně s těmi stabilizačními opatřeními, která budeme podrobněji rozebírat ve druhé části Interview BBC, přispět k řešení finanční krize v českém zdravotnictví, když to řeknu velmi zjednodušeně. Jak se vypořádáte s námitkou, že jste k té krizi svým způsobem přispěla i vy během dosavadního působení na ministerstvu zdravotnictví?
No, s touto námitkou já souhlasit nemůžu, protože stejně tak může být obviněn jakýkoliv můj předchůdce, neboť i při jejich působení docházelo k neustálým úpravám toho původního zákonného opatření.
Ano, což vás ale neobviňuje z toho, že jste k tomu přispěla?
Já si to nemyslím, pane redaktore, ten skluz už tu byl, já ho pamatuji, co jsem v parlamentu. A ty skluzy se neustále řeší. Tím, že …
Co kdybych byl, paní ministryně, konkrétní. Například jste přispěla podle některých kritiků, vašich kritiků, k dalšímu zadlužování systému tím, že jste podepsala začátkem roku onu úhradovou vyhlášku za první pololetí letošního roku, konkrétní příklad?
Já bych chtěla říct, za prvé, že ta vyhláška se nějakým způsobem nemohla na systému podepsat významným způsobem.
A když vám opět budu oponovat a vstoupím do vaší řeči, protože letos na začátku roku byl kumulovaný dluh českého zdravotnictví deset miliard korun. Ředitelka Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiřina Musílková v rozhovoru pro BBC odhaduje, že letos se tento dluh o pět miliard zvýší.
Jiřina MUSÍLKOVÁ: My si myslíme, že to kolem těch patnácti miliard celkově může být, kumulativně.
Podle ředitelky Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiřiny Musílkové přispěje k tomu pětimiliardovému navýšení dluhu na patnáct miliard právě úhradová vyhláška, kterou jste vy podepsala. Jaké závěry z toho vyvozujete?
Já si to skutečně nemyslím. Já bych k tomu chtěla tedy důrazně odporovat, protože dluhy nebo deficity ve všeobecném, nebo ve veřejném zdravotním pojištění, konkrétně u Všeobecné zdravotní pojišťovny, existovaly a vyskytovaly se znovu a znovu i bez vydávání vyhlášek. Takže tahle ta vyhláška tomu rozhodně ublížit nemohla.
Vy si myslíte, podle vašich propočtů neskončí kumulovaný dluh na patnácti miliardách, jak předpovídá Jiřina Musílková?
Já to nemůžu bezpečně říci, ale hlavně možná by se paní ředitelka měla podívat na jiné úniky, které jsou možné na úrovni její pojišťovny, já bych se teď zatím o nich nechtěla šířit, jsou tam různé podivné situace a …
Počkejte, chcete tím říci, že Všeobecná zdravotní pojišťovna nenakládá hospodárně s penězi z veřejného pojištění?
No, já si myslím, že nenakládá hospodárně, ale já bych …
Máte konkrétní důkazy k tomu?
Já mám určité důkazy, že se například už neměly dávno uzavírat smlouvy s novými zdravotnickými zařízeními. A vím o číslu, které svědčí, protože se uzavíraly. To je prostě, jako když nemám peníze, tak nebudu nakupovat nové věci do domácnosti.
Chcete tím říci, že i Všeobecná zdravotní pojišťovna a její management prohlubuje dluh systému veřejného zdravotního pojištění, nikoliv vaše vyhláška?
Já, těch příčin je víc, ale pokud by snad byla obviňována moje vyhláška, tak já mám ten pádný argumenty, že ty dluhy se vyskytovaly a prohlubovaly i bez vyhlášek, neboli tohle to, tenhle argument je velice ošidný. A hlavně chci říct, že ta vyhláška dokonce, máme konec května, není ještě naplňovaná v plném rozsahu. A například pojišťovny, já se bohužel nemohu ubránit tomu, že mi připadá, že každý takovýto text bedlivě zkoumají po stránce právnické, hledají v tom takové určité závady a drobné nedostatky, které …
Když ta vyhláška je právním dokumentem?
Je to pravda, já nejsem právník. Mně se, já tam ty zákruty tedy nevyhledávám, ale oni tam je vyhledávají, tyhle ty blešky, zkrátka je to pro ně důvodem, aby to okamžitě nezačali naplňovat. Přitom víme …
Vy tedy máme stále informace o tom, že zdravotní pojišťovny bojkotují vaši vyhlášku?
Já tomu nechci říkat bojkot. Oni měli do konce května určité moje upozornění, aby se ta vyhláška už začala naplňovat v plném rozsahu. A mrzí mě, že teďka tentokrát vynašli jinou vyhlášku, kde, která praví o obsazení, o personálním obsazení, například psychiatrických léčeben, které podle tedy norem určitých není plně tedy jaksi v plném rozsahu podle toho doporučení, a to má být důvodem k tomu, že tyto léčebny dostanou méně peněz. Takže dochází tam k určitému paradoxu. Menší počet pracovníků zajistí potřebnou péči v těchto zařízeních. A místo, aby tedy to pro ně znamenalo určitou finanční, možná satisfakci, tak těch peněz budou mít tyto léčebny méně.
Paní ministryně, další dluhy podle informací BBC mohou vzniknout v souvislosti s lékovou vyhláškou. To je další důležitá vyhláška, další důležitá právní norma. Jde o lékovou vyhlášku pro druhé pololetí, která se rodí na ministerstvu zdravotnictví. Jste si vědoma toho rizika, že tato vyhláška může prohloubit dluhy všeobecného zdravotního pojištění?
Ano, jsem si toho vědoma, ale já chci říct, já jsem tuto vyhlášku, zadala jsem určité plnění a očekávám, že pracovníci na oddělení /nesrozumitelné/, jak se mu říká na ministerstvu, toto plnění jaksi naplňovali a sledovali, aby jí některá lobbyistická skupina neměla tendenci rozkolísat.
Promiňte, 1. července má vstoupit v platnost ona nová vyhláška, od 1. července. Kategorizační komise, která je poradním orgánem ministerstva, vás jako ministryně, tak žádala odklad vstupu platnosti nové vyhlášky o dva měsíce. Vyhovíte odkladu?
Já chci za prvé říct, že kategorizační komise, kterou jsem ustavila nově, je skutečně poradním orgánem, dokonce jsem členům této komise napsala, aby si uvědomili, že jak je odpovědná jejich činnost v této komisi, jestliže jsou vysláni patřičnou institucí, nebo firmou, která tam určité doporučení by měla dávat, ale rozhodně tam nemohou to chápat tak, že jsou tam jako bojovníci za práva, anebo prospěch určité firmy.
A to se zatím děje?
No, já to nechci říct, že se to děje …
Ale naznačujete, paní ministryně.
… ale zprávy mám různé, pane redaktore. A kdybych měla na ně dát, tak skutečně asi svojí funkci musím okamžitě složit, ale já už jsem odolná. Já si říkám, že prostě musím věřit lidem, kteří tyto záruky, které jsem já tedy chtěla naplnit, takže je plní.
Počkejte, základní otázka zněla, odložit o dva měsíce, jak navrhuje kategorizační komise?
Neodložím, kategorizační komise o nic takového oficiálně nepožádala, její předseda je zaměstnanec ministerstva zdravotnictví, je to právník, pan doktor Nerandžič, který by mi jistě o takovémto záměru informoval.
To znamená, že podepíšete …
Já vám řeknu jednu zajímavost, ještě vůbec, než se tato vyhláška začala tvořit, tak já mám samozřejmě různé známé, ne, že by mi to řekl můj syn ze Zentivy …
To byste musela tu funkci složit, kdyby vám to řekl syn ze Zentivy, to je střet zájmů, to byste musela okamžitě složit.
To je asi pravda, ano, ale říkalo mi to více lidí, že bude zájem vyhlášku nevydat, anebo vydat jí se zpožděním, neboli opět se mi tam potvrzuje určitá věc, že se tam, že tam prostě jsou určité skupinové zájmy. A ten boj o tuto vyhlášku je každých půl roku zhruba, je to boj nepříjemný, ale na druhé straně já chci uhájit to, aby zejména nemocní, důchodci, senioři nemuseli mnoho připlácet za léky, to prostě já nechci, a toto zadání jsem dala.
Jakých změn tedy dozná ta vyhláška, kterou podepíšete pravděpodobně v nejbližších dnech, aby vstoupila v platnost k 1. červenci, jakých změn ona léková vyhláška dozná?
Já bych to nerada teď předjímala, pane redaktore, ona ještě definitivně není, ale rozhodně tedy bude představovat určitou úsporu ve srovnání s minulým obdobím, a to také chci, ta úspora by měla být zhruba osmiprocentní.
To znamená, jde-li zhruba o padesát, nebo čtyřicet až padesát miliard, kolik se vydává ročně na léky, tak osm procent?
Tím se myslí ve srovnání tedy s minulým obdobím. Ano, ale máte pravdu, tam bylo zhruba padesát miliard …
Na celý rok, to znamená, pětadvacet miliard zhruba, nebo řekněme dvacet miliard, ať se nehádáme o drobné, dvacet miliard, osm procent uspoří ona nová léková vyhláška systému veřejného zdravotního pojištění?
No, vy myslíte, že z padesáti miliard je osm procent dvacet miliard?
Ne, ne. Jde o půl rok, paní ministryně, protože jde o vyhlášku, která platí.
Já se omlouvám, ano.
Takže osm procent?
Osm procent ušetří, ano.
To znamená, že, ještě jedna základní věc, ona kategorizační komise prý je rozložena, nebo ne zcela dobře funguje. Vy budete dělat změny v kategorizační komisi, jestliže naznačujete, že tam jsou skupinové zájmy a že jste nespokojena s tím, jak funguje?
No, tak ty skupinové zájmy jsou podle mých informací tam vždycky. Ale já …
Vy už jste jednu kategorizační komisi loni na podzim zrušila, pak jste jí obnovila téměř se shodným obsazením, teď uvažujete o její rekonstrukci?
Ne, zatím ne. Já samozřejmě chci vyhodnotit činnost této komise. A skutečně, znova opakuji, žádnou oficiální stížnost jsem nedostala od jakéhokoliv člena té komise, ani žádost o nějaké odklady. Takže já nic takového nepodnikám. A věřím pracovníkům, kteří to provádějí. Takže mi předloží vyhlášku, která bude vyhovovat těm záměrům, které jsem zadala. Já sama …
Úspora v systému osm procent?
Úspora v systému a nezatěžovat peněženky důchodců a mladých rodin s dětmi.
Pojďme k dalšímu tématu, okamžitá řešení stabilizace v systému zdravotnictví, jak jsem o nich mluvil. Týden vyjednávání o řešení finančních problémů zdravotnictví nepřinesl konkrétní výsledek. Dočkáme se ho tento týden? Podle premiéra Jiřího Paroubka ano.
Jiří PAROUBEK (zvukový záznam): Rýsuje se, že by mohl být v krátké době nalezen přijatelný kompromis, který by mohl vyhovovat všem, všem, řekněme, článkům v systému zdravotnictví a zejména pacientů. Myslím, že jsem zdůraznil, že pokud ten systém má fungovat, tak se budou muset trošku všichni uskrovnit ve svých představách, myslím, že všichni to akceptovali.
Konstatoval v pátek premiér Jiří Paroubek. Dovede ministryně zdravotnictví Milada Emmerová, host Interview BBC, odhadnout, jak zmiňovaný kompromis bude vypadat?
Já se domnívám, že kompromis bude uskutečněn. A mně se hlavně jedná o ten kompromis, který, nebo ta opatření, která jsou navrhovaná v těch našich krátkodobých stabilizačních opatřeních ve vztahu tedy, dejme tomu, k ministerstvu financí. A tam se rýsuje, že by skutečně mělo dojít k odkupu nedobytných pohledávek zdravotních pojišťoven, zhruba suma čtyři miliardy korun, dále, že by byla zavedena valorizace úhrad za státní pojištěnce. A musím říct, že to už kolegyně Součková, mám pocit, že i kolega Kubinyi toto nárokovali a neuspěli. A já jsem nesmírně vděčná panu premiérovi, že pochopil tu situaci, že jakákoliv koncepce, jakýkoliv záměr, který by měl nějaký systém budovat, anebo kultivovat, musí mít aspoň základní finanční prostředky, aby, k tomuto záměru nutné. A když by tedy ten systém byl v dluzích, tak by se neustále dělala různá havarijní zajišťování, zalepování děr a tak dále.
Jako se tomu dělo, paní ministryně, v předchozích letech. Existuje už dohoda na tom, že budou odkoupeny pohledávky ve výši čtyř miliard korun. A můžete říci, kdy by mohlo dojít k navýšení a v jaké zhruba výši k navýšení plateb za státní pojištěnce, důchodce, studenty a podobně?
Ano, k tomu navýšení by mělo dojít od 1. ledna příštího roku, je tam několik variant. Taková ta nejnižší hodnota je, dvě celé tři miliardy by to představovalo. A ta vyšší hodnota čtyři celé šest, tedy dvojnásobek.
A můžete říci, která je pravděpodobnější, to znamená, bude to někde střed, kolik vám přislíbil ministr financí Bohuslav Sobotka?
No, tak o tomhle, o tom čísle jsme ještě tedy nějak nehovořili, ale pro mě je směrodatné, že na to přikývnul, když jsme o tom jednali, dokonce bez přítomnosti pana premiéra.
To znamená, že minimální varianta je, že by od příštího roku do všeobecného zdravotního pojištění za státní pojištěnce připluly nejméně dvě celé tři desetiny miliard korun?
Ano.
To je kompromis? Pak ta maximalistická varianta vaše zhruba pět miliard?
Dá se to tak říct.
Připomeňme si, že ten kompromis, na kterém se dohadujete s lékaři, pojišťovnami, se týká i zvýšení ohodnocení práce lékařů. Pojišťovny tvrdí, že nynější desetimiliardový dluh by to zvýšilo o dalších dvacet čtyři miliard korun, pokud by se vyšlo vstříc lékařům. Prezident České lékařské komory David Rath je ochoten smířit se i s nižším nárůstem ceny lékařské práce. A s tím, že by byl odložen z letošního července na leden příštího roku. Tady jsou Rathovy představy ohodnocení práce lékařů:
David RATH (zvukový záznam): V tom původním návrhu těchto sto šedesát korun se dostávalo někam na dvě stě padesát, dvě stě šedesát korun. Takže bychom se potkávali někde mezi asi těmi současnými sto šedesáti a těmito dvě stě padesáti.
Konstatoval v pátek prezident České lékařské komory David Rath k hodinové práci lékařů, jak je v té takzvané úhradové vyhlášce. Jste ochotna na takový kompromis přistoupit, když jste si to propočítala. Ze sto šedesáti korun současných na dvě stě šedesát, lékaři jsou ochotni jít na polovic, to znamená, zhruba kolem dvou set korun za hodinu?
To souvisí s tou, jak už jsem zmiňovala, indexací, kde se tedy změnil ten požadavek na indexy nižší. My jsme o tom jednali s představiteli komory minulý čtvrtek, pak i pátek, než jsme šli do Kramářovy vily. Bohužel stále nemám na stole výpočty, které by byly tedy proti číslu, které vypočítaly pojišťovny.
To znamená, že zatím de facto k tomu kompromisu ohledně ohodnocení práce doktorů, že tomu de facto brání sami lékaři nebo Česká lékařská komora, protože vám nedodali propočty jiné proti propočtům pojišťoven?
Ano. Nejdřív ta indexace byla na ty vyšší hodnoty, potom teda to ponížili. A samozřejmě, že bych si představovala, že budu mít nějaké modelace, které mimochodem nabízejí zdravotní pojišťovny, že by v určitém okrese, nebo ve dvou okresech s tímto fenoménem pracovali, tedy indexace výkonů, že by tam tedy vlastně modelovali ty dopady finanční. Já jsem ovšem požádala mojí paní ředitelku z Fakultní nemocnice v Plzni, inženýrku Kunovou, která mi vypracovala modelaci retrospektivní, nikoliv prospektivní, kterou lze udělat okamžitě, ihned, protože …
Teď to trochu vysvětlete laikům?
Tak prospektivní znamená, že by se to teprve teď konalo, půl roku, což představuje určité zpoždění, myslím, že zbytečné. Paní ředitelka Kunová to, tyhle ty parametry nasadila na dobu minulou, to znamená, na určité skutečnosti uplynulého kalendářního roku. A může hned říct, kolik to dělalo skutečně a kolik by to představovalo s touto indexací.
Promiňte, abychom tomu tedy rozuměli, dvě stě korun je nereálných?
Já vám to teď, takhle, pane redaktore, systém je zadlužený. Každé zvýšení představuje i riziko další zadluženosti, anebo neupisování deficitu. Příjem pojišťoven bude větší v příštím roce.
To jste řekla o navýšení o těch zhruba dvě celé tři desetiny miliardy korun za zdravotní …
Ano, ale on bude vůbec vyšší, tak jak tedy stoupá výběrem pojistného. A nesmí samozřejmě ty určité odběry, to se rozumí tedy i na platy zdravotníků, další teda položky, výdajové stránky nesmí převýšit tento příjem. Takže teď je systém zadlužený, je tam předpověď čtrnáct miliard kumulovaného dluhu, čtyři miliardy by se upsaly odpisem pohledávek, valorizace by samozřejmě také představovala určité posuny, ale pořád je potřeba spočítat, kolik je možno přidat zdravotníkům, aby systém nešel do minusu.
Ano, ale z toho, co říkáte, to bude spíše dvacetikoruna, než požadavek lékařů na dvě stě korun, to znamená, zhruba o padesátikorunu?
Já vám to, já to nechci teďka předjímat, prostě ta dohoda je pořád ještě otevřená. A je potřeba, aby se na různé stupně té indexace spočítaly finanční dopady, a to jsem od kolegů z České lékařské komory předpokládala, že to přinesou.
A když to nepřinesou do pátku, tak co bude?
Když to nepřinesou, tak potom samozřejmě já mám poradce, kteří se tím také zabývají, poněvadž to byl nový požadavek v pátek, který nanesli, změna indexu. Snad to tedy spočítají oni. Tam se malovaly různé regresní rovnice a tak dále, to jsem já ve škole neměla, tomu prostě ani nerozumím, ale je to samozřejmě věcí odborníků, aby mi řekli, bude to mít takový a takový dopad.
Interview BBC