ŘÍM -
Fakticky se hlasuje o zrušení či naopak potvrzení zákonné normy, kterou loni přijal zákonodárný sbor hlasy katolickokonzervativního tábora z různých politických stran, a to navzdory odporu liberálního tábora a řady poslankyň.
Norma mimo jiné zakazuje dárcovství vajíček a spermatu, omezuje počet vajíček, která mohou být uměle oplodněna, a brání výzkumu lidských embryí. Zákaz dárcovství vajíček a spermatu brání neplodným párům v početí.
Páry s vysokým rizikem genetických poruch nemohou usilovat o léčbu neplodnosti a žádat o testy DNA na embryích.
Zákon vyvolal v Itálii vůbec nejostřejší diskusi o etice od doby uzákonění rozvodů a interrupcí v 70. letech minulého století.
Referendum otřásá tradičními politickými uskupeními a vyvolalo emocionální výzvy z řad katolické církve.
Papeže Benedikta XVI., který byl zvolen v dubnu, dokonce diskuse přiměla k tomu, aby se poprvé vyjádřil k italským vnitropolitickým záležitostem.
Zatímco odpůrci zákona, považovaného i v celoevropském kontextu za jeden z nejpřísnějších v této oblasti, nabádají voliče, aby přišli hlasovat ve velkém počtu, italští katoličtí biskupové je naopak od účasti odrazují.
Jejich stanovisko podpořil čerstvě i papež, když zdůraznil, že existence zákona
brání „posvátný charakter lidského života“.
Pokud se voliči vysloví pro změny, bude zrušen zákaz dárcovství vajíček a spermatu a limit pro počet vajíček, která mohou být oplodněna při jednom pokusu.
Rovněž padne zákaz zmrazování embryí a pokusů s nimi. Kdyby referendum selhalo, například pro nezájem voličů, dalo by se to vykládat jako vítězství nového papeže a posilování pozic katolické církve v Itálii.
Prohra referenda se zdá poměrně pravděpodobná. Z výsledků průzkumů veřejného mínění je sice zřejmé, že většina Italů s nynějším zákonem nesouhlasí, odpor ale není tak silný, aby voliči hlasování obětovali jeden víkendový den.
ČTK