Vypočtená škoda je podle Julínka součtem „hrušek s jablky“ a nesmyslným číslem. ČTK to napsal v prvním vyjádření médiím od dubnového obvinění.
Autenticitu svého tiskového prohlášení, které ČTK obdržela z neznámé adresy elektronické pošty, Julínek potvrdil v sms zprávě. Pravost prohlášení stvrdili také zaměstnanci ODS, za kterou nynější poradce premiéra a předsedy strany Petra Nečase ve vládě byl. Předsedovi vlády Julínek věc vysvětlil minulý měsíc a podle serveru lidovky.cz Nečas jeho vysvětlení přijal.
Julínek už dříve podal proti obvinění stížnost. Protikorupční policie jej stíhá kvůli podezření ze zneužívání pravomoci veřejného činitele a porušování povinnosti při správě cizího majetku. Kauza se týká přenesení provozu letecké záchranky na soukromé subjekty.
„Policejní obvinění je pro mne vážnou ranou, nikoli však takovou, abych nevstal a nebojoval za očistu mého jména,“ napsal Julínek. Závěry policie považuje za absurdní.
Julínek uvedl, že se ničeho nedopustil a jednal v souladu se zákonem, pravomocemi ministra i s usnesením vlády. „Napadené jednání je navíc výsostně politickým rozhodnutím, za kterým si i nadále stojím. Policii podle mého názoru vůbec nepřísluší hodnotit a přezkoumávat, zda bylo správné či nikoli, neboť tak zasahuje do kompetencí vlády,“ uvedl exministr.
Připomněl, že převod letecké záchranné služby na nestátní subjekty začal v roce 1992 a v době, kdy v roce 2008 on vyhlašoval veřejnou soutěž, už tak pracovalo šest stanovišť z deseti. Zajistit službu z deseti stanovišť totiž nebylo v silách ministerstva obrany ani vnitra, které každé z „cvičných“ důvodů provozovalo jen jedno stanoviště, uvedl v prohlášení Julínek.
Podle svých předpisů je vojáci a policie měli provozovat jen jako výjimečnou aktivitu v mimořádných situacích. Důvodem jejich zdráhání leteckou záchranku provozovat byla podle někdejšího ministra také skutečnosti, že platby, které za její poskytování dostávají od ministerstva zdravotnictví, ani zdaleka nepokrývají náklady, které jim vznikají. „Pokryty nejsou platy, výcvik, nákup či údržba vrtulníků a řada dalších položek, jako je údržba stanovišť, náklady na odloučené posádky,“ uvedl Julínek. Skutečné náklady navíc oba resorty podle něj nemohly často vyčíslit, protože se skrývaly v různých kapitolách jejich rozpočtů.
Záchrannou službu provozují od roku 2009 firmy DSA a Alfa Helicopter, které společně vyhrály Julínkův tendr. Podle policie by státní subjekty byly schopny poskytovat služby výrazně levněji, a státu tak přenesením provozu vznikla škoda 792 milionů korun.