„Je to návod, který by měl pomoci v tom, aby se stal pacient hlavním středobodem zdravotního systému. Dnes jím bohužel není,“ vysvětluje důvod vydání pacientské kuchařky Julínek.
Hlavní motiv celé knihy zní: Když čemukoli v nemocnici nebo u lékaře nerozumíte, nebojte se zeptat. „I když ne všichni zdravotníci budou reagovat na vaše dotazy a požadavky pozitivně, mlčení se nikdy nevyplácí - nebojte se ozvat - jde o vaše zdraví! Pokud vás některý zdravotník odbyde, žádejte rozhovor s jeho nadřízeným,“ radí například lidem dvacetistránková knížečka.
Julínek svou kuchařku nazval „Kniha bezpečí“. Pacienty v ní například upozorňuje, že lékaři až na mimořádné případy, kdy jde o život nebo o zdraví ostatních, nemůžou pacienty k ničemu nutit. Téměř se vším, co mu lékař provede, musí pacient souhlasit. A pokud mu například není příjemné, aby ho v intimní situaci pozorovali medici nebo aby mu nahlíželi do zdravotní karty, může to odmítnout. „Není vaší povinností stát se výukovým předmětem,“ upozorňuje pacienty Julínek.
Při výběru nemocnice by si pacienti měli nechat poradit od praktického lékaře, od pacientů, kteří už mají s konkrétní nemocnicí zkušenosti, ale měli by si také například na internetu zjistit, jestli má nemocnice akreditaci, která zajišťuje určitou kvalitu. A dobré je také si nemocnici předem prohlédnout.
„Všímejte si, jak je v nemocnici uklizeno a čisto, jak vypadají toalety a koupelny pro pacienty, jak se chová personál, zda není na chodbách cítit cigaretový kouř. Důležité je též, jak se k vám bude chovat například sestra či lékař, požádáte-li je o nějaké informace. NEBOJTE SE! Jedná se o vaše zdraví či dokonce život - není důvod se ostýchat prověřit co možná nejvíce. Zejména v případě, že po výkonu budete nějakou dobu upoutáni na lůžko,“ radí například pacientům Julínek.
Celý článek si můžete přečíst na serveru Hospodářských novin iHNED nebo ZDE.
Petr Vašek, iHNED.cz