Koblihy se neprodávají, vadí obal

13. 10. 2003 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Češi přestali kupovat čerstvé koláče a koblihy. Chuť ztratili poté, co začala platit vyhláška Ministerstva zdravotnictví, podle níž se pečivo musí v samoobsluhách prodávat zabalené...


„Od ledna do října 2002, kdy se čerstvé pečivo mohlo naposled prodávat volně v regálech, jsme upekli a prodali 7,5 miliónu koblih. Letos to za stejné období bylo jen 3,2 miliónu,“ říká marketinkový ředitel pekáren Odkolek Michal Burša.

Stejně tak ztratili lidé zájem o koláče - i těch se nyní peče polovina. „Čerstvé koblihy se v obalech zapařují, jsou navlhlé a nevypadají hezky,“ vysvětluje mluvčí společnosti Julius Meinl Lukáš Moravec.

Stejně mluví i zástupci dalších řetězců. Zabalené sladkosti navíc podle obchodníků mají i další vadu - nevoní, a tak zákazníky ani nepřilákají.

Koláče a koblihy přestali lidé kupovat i v obchodech, které pečivo nebalí a nabízejí ho druhým povoleným způsobem - za pultem s obsluhou. „To, že musí žádat prodavače, zákazníky většinou obtěžuje,“ říká mluvčí sítě Ahold Lucia Cavina.

Podle náměstka ministra zemědělství Rudolfa Jánského Češi pečivo vyměnili za trvanlivé pamlsky: „S poklesem zájmu o koblihy a koláče jsme ve statistikách zaznamenali vyšší spotřebu sušenek.“

Ministerstvo zdravotnictví, které zákaz prodeje nebaleného sladkého pečiva a porcovaného chleba prosadilo, zatím nic měnit nehodlá. „Vyhláška platí. Hlavní hygienik se má se svazem obchodu domluvit na analýze jejích dopadů, výsledky ale zatím neznáme,“ tvrdí mluvčí Mario Böhme.

Obchodníci už však mají jasno. „Vyhláška je z našeho pohledu nesmyslně přísná a diskriminační,“ říká Lucia Cavina z Aholdu. „Pokud je mi známo, podobné nařízení v zemích Evropské unie není,“ dodává Martina Čermáková z řetězce Tesco. Svaz obchodu si na vyhlášku už v červnu stěžoval i v sídle EU v Bruselu.

David Macháček, Hospodářské noviny, 13.10.2003

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?