Nemocnice Na Homolce organizuje kurzy a semináře v komunikačních dovednostech, určené sestrám. Vyučují se v profesionálním přístupu k potřebám pacienta a v pozitivním vnímání vize nemocnice. První kurz byl určen sestrám pracujícím v ambulantní části nemocnice s cílem zdokonalit vlastní prezentaci jako sestry, zlepšit schopnost navázání a udržení kontaktu s pacientem, získat a udržet si jeho důvěru, zdokonalit své pozorovací schopnosti a zlepšit schopnost referovat o svém pozorování.
Kurzu se zúčastnilo 60 sester, rozdělených po 12 účastnicích do 5 skupin. Tříhodinové semináře probíhaly jedenkrát týdně po dobu 1 měsíce. Po krátkých přednáškách vždy následoval nácvik. V kurzu byl využit též videozáznam simulovaného rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem, přičemž úkolem sester bylo provést jeho rozbor. Ukázalo se, že zdravotníci jsou s to vystoupit v roli pacienta a že této zkušenosti umějí využít. Sestry diskutovaly o problémech, společně hledaly optimální řešení a formulovaly společné cíle. Závěrem vždy zhodnotily průběh semináře, jeho přínos, měly připomínky a náměty.
Mezi nejžhavější problémy sester patří:
Rodinné problémy. (Bydlení, finance, doprava do zaměstnání, děti, přenášení pracovních problémů domů).
Pracovní problémy. (Spolupráce mezi odděleními, kartotékou, zahlcení administrativou, vykonávání několika činností najednou - co z toho upřednostnit, pracovní doba).
Vztah sestra - pacient. (Komunikace, nedorozumění, nedochvilnost pacientů, arogance, familiární přístup pacientů).
Interpersonální vztahy. (Spolupráce s lékaři, stres na oddělení, postavení sestry - úcta k práci sestry).
Jak nás tíží problémy?
Před zahájením a po absolvování kurzu hodnotily sestry tíživost osobních a pracovních problémů. Hodnotící škála 0 - 10 (0 - problém neexistuje, 10 - problém je tíživý).
Názory sester po absolvování kurzu:
Budu mít více odvahy řešit své problémy v osobním životě i na pracovišti.
Při modelových situacích jsem měla možnost porovnat, jak bych se v dané situaci zachovala já sama.
Kurz dal možnosti probrat nejen pracovní, ale i běžné problémy.
Bylo velmi dobré mluvit o problémech, mohla jsem říci svůj názor a návrh na řešení.
Velký přínos byl v možnosti zkusit si roli pacienta.
Šlo o výjimečnou atmosféru.
Nemocnice Na Homolce spolupracuje se specializovanými agenturami a s vlastními psychology. Výsledky své práce si ověřuje formou anket a dotazníků spokojenosti pacientů, s poskytováním služeb, s ošetřovatelskou péčí, s jednáním a vystupováním všech pracovníků. Po vyhodnocení údajů jsou s výsledky seznamováni vedoucí pracovníci jednotlivých oddělení. Kurzy v komunikačních dovednostech se osvědčují - přibývá pochval a poděkování za profesionální a lidský přístup k pacientům.
Foto Radim Beznoska
Libuše Budská