ČLnK varuje lékaře před využitím nabídky, která se v dopise skrývá. Jedná se prý o ryze korupční nabídku, kdy řetězec nabízí lékařům slevy za to, že budou svým pacientům doporučovat právě řetězec lékáren Dr. Max.
Ukradená svobodná vůle pacienta
Šéf lékárnické komory Lubomír Chudoba považuje takovou nabídku za evidentní porušení stavovských předpisů lékárníků i lékařů.
„Dohoda lékárny s lékařem, aby lékař za úplatek přiměl pacienty navštívit konkrétní lékárnu, je nepřijatelná. Ani lékárník a ani lékař nemají právo kvůli svému prospěchu upřít pacientovi svobodnou volbu lékárny, kterou považuje za nejlepší,“ říká Chudoba.
A nemusí se prý jednat jen o lékárnu „vnucenou“ lékařem.
„Všichni víme, že většina pacientů si nedovolí jít proti vůli svého lékaře. Lékárník, který se podílí na směrování pacienta od lékaře do lékárny, porušuje etický kodex komory,“ upozorňuje Chudoba.
Progresivní marketing
Řetězec lékáren Dr. Max je známý svým progresivním marketingem a slevovou politikou. Už proto, že to není zdaleka poprvé, kdy se dostal do křížku s největší stavovskou organizací lékárníků.
Předmětem předešlých sporů a výměny ostrých prohlášení byla vždy právě slevová politika, dosud orientovaná jen na pacienty.
Řetězec využil kritiky regulačních poplatků a pacientům nabídl systém slev, který měl loajálním klientům umožnit kompenzovat možnou finanční ztrátu v důsledku třicetikorunových poplatků za recept a položku na receptu.
Dnes je to však poprvé, kdy se do médií dostávají informace o tom, že se tento řetězec – podobně jako farmaceutické firmy – snaží cílit i na samotné lékaře.
Samozřejmost jako benefit
ČLnK poukazuje i na manipulativní obsah dopisu lékařům, kdy jsou jim prý exkluzivně nabízeny „výhody“, jež jsou však samozřejmostí v naprosté většině lékáren.
Jako příklad uvádějí „profesionální, odborný a individuální přístup k pacientům či kontinuálně vzdělávaný personál“.
„To je ovšem samozřejmostí v naprosté většině lékáren v České republice. Všichni lékárníci se jako členové komory povinně celoživotně vzdělávají a ke svým pacientům přistupují s odbornou péčí,“ podotýká mluvčí ČLnK Aleš Krebs.
Klamavá reklama?
V dopise je prý také zmíněn tzv. doplatek za určité léky v ostatních lékárnách, který je dle řetězce vždy vyšší, než doplatek v lékárnách Dr.Max.
„Ve skutečnosti však bývá situace zcela odlišná. Doplatky jsou v mnoha lékárnách na stejné, nebo dokonce nižší úrovni i bez jakýchkoli věrnostních karet. Zmíněný seznam je tedy způsobilý diskreditovat v očích veřejnosti všechny ostatní lékárny jako cenově méně výhodné. Ty mohou takové jednání právem označit za klamavou reklamu,“ hájí zájmy ostatních lékárníků Lubomír Chudoba.
Podle Chudoby je tento příklad důkazem, že je třeba, aby doplatky u léků hrazených z veřejného zdravotního pojištění byly stejné ve všech lékárnách.
Stejné doplatky za léky hrazené z prostředků veřejného zdravotního pojištění ve všech lékárnách prý preferují i sami pacienti, což bylo podle ČLnK prokázáno opakovanými průzkumy, jež komora mezi pacienty v uplynulých letech provedla.
Řetězec se chce obrátit na ÚOHS
Podle mluvčího akciové společnosti Česká lékárna Luboše Korbeláře jde ze strany komory o účelový výklad s cílem diskreditovat celý řetězec lékáren.
„Naprosto odmítáme nařčení z korupčního jednání. Naším cílem bylo informovat lékaře o možnostech zvýhodněných nákupů pro vlastní potřebu v našich lékárnách, a zároveň je informovat o výhodách, které poskytujeme jejich pacientům formou cenových výhod,“ uvedl pro ČTK Korbelář.
Právníci společnosti hodnotí aktivitu komory jako nepřiměřený zásah do svobody hospodářské soutěže a zvažují proto podání podnětu k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, neboť ČLnK podezírají, že se účastní na zakázané kartelové dohodě.