Lékaři dávají přednost osobnímu kontaktu se zástupci farmafirem

13. 6. 2012 8:25
přidejte názor
Autor: Redakce
V ordinacích praktických lékařů pro děti i dospělé se podle průzkumu objeví zástupci farmaceutických firem až dvakrát týdně. Osobnímu kontaktu s nimi dává přednost 59 procent lékařů, 18 procent chce údaje o nových lécích poštou, 13 procent mailem.


Informaci sdělil ČTK Pavel Ondráček, ředitel společnosti Link-in, která výzkum provedla.

Chystaná novela zákona o regulaci reklamy, která má zabránit korumpování lékařů a lékárníků ze strany farmaceutických firem, nově zamezí vstupu zástupců firem v ordinačních hodinách. Platit by měla od ledna 2013, mimo jiné zvyšuje pokuty za porušení zákona až na 15 milionů korun.

Telefonický průzkum provedla společnost mezi 5000 ambulantními lékaři, byli mezi nimi praktici, pediatři, gynekologové i ostatní specialisté. Oslovila téměř 40 procent všech praktiků a 30 procent specialistů v ČR.

„Průzkum ukázal, že firmy stále volí jako nejvhodnější způsob kontaktování lékaře osobní návštěvu prostřednictvím reprezentantů a právě tento způsob lékaři preferují,“ řekl Ondráček.

Schůzku si zástupci sjednávají obvykle telefonicky a lékaři se s nimi setkávají v ordinačních hodinách. Nejčastěji chodí k praktikům, přes 70 procent těchto lékařů uvedlo víc než jednu návštěvu týdně, mezi ambulantními specialisty jen 41 procent.

Tento trend se podle Ondráčka bude postupně měnit, firmy šetří a stále častěji přistupují k telefonické komunikaci, která podle průzkumu vyhovuje 42 procentům lékařů.

„U vybraných produktů jsme omezili podporu prostřednictvím našich reprezentantů, lékaře o novinkách informujeme prostřednictvím specializovaných telemarketingových firem,“ potvrdila Hana Dvořáková ze společnosti AstraZeneca.

Podle průzkumu dostává přes 74 procent lékařů informační materiály o lécích a léčebných postupech poštou. Téměř 70 procent používá k odebírání novinek e-mail a 76 procent aktivně hledá novinky na internetu.

Novela zakáže soutěže, loterie a hry, kterými chtějí firmy ovlivňovat předepisování léků. Lékař nesmí zaměnit lék, pokud by tak činil v důsledku reklamního lobbingu nebo pobídky. Novela také zpřesňuje a výrazně omezuje sponzoring takzvané kongresové turistiky.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?