ČESKÉ BUDĚJOVICE - Zlepšení v komunikaci a organizaci práce si pochvalují jihočeští lékaři, zdravotníci i hasiči, kteří zasahovali při čtvrteční srážce vlaků u Blanice na Strakonicku. Téměř shodné týmy, které před rokem řešily tragickou nehodu autobusu u Nažidel na Českokrumlovsku, dnes vzkazují: Na hromadné havárie jsme nyní lépe připraveni.
„Především se zlepšil svolávací systém, takže jsme tu tentokrát měli v okamžiku dva doktory na jednoho pacienta,“ řekl primář traumacentra českobudějovické nemocnice Pavel Kopačka. Podle něj dostal každý lékař v nemocnici mobilní telefon, který musí mít zapnutý. Stejně jsou na tom i staniční a sálové sestry.
Lepší bylo podle něj i třídění zraněných. Specializované budějovické pracoviště tak dostalo skutečně ty nejzávažnější případy. Jednoho potom vrtulník převezl až do Plzně. Lehčí případy převzaly nemocnice v Prachaticích a Strakonicích.
Českobudějovická nemocnice po nehodě u Nažidel obnovila havarijní plán pro hromadná neštěstí a předtiskla si přijímací protokoly. Lepší byla podle Kopačky i koordinace práce se zdravotnickou záchrannou službou.
Přestože zůstalo po nehodě v Nažidlech mnohem více obětí, zásah po Blanické srážce vlaků byl podle lékařů zcela srovnatelný. „Počet u nás ošetřených zraněných (15 Nažidla, 11 Blanice) je podobný a také poranění byla podobně závažná,“ bilancuje Kopačka. Před více než rokem navíc pomáhala budějovickým se stabilizací pacientů českokrumlovská nemocnice.
Nažidelská tragédie si vyžádala 19 mrtvých, blanická dva. Po havárii autobusu zůstalo 34 zraněných, po srážce vlaků u Blanice 35.
Přes viditelná zlepšení chce Kopačka ještě získat více materiálového vybavení. „Kdyby vykolejil rychlík, tak s tím, co máme, bychom to nezvládli,“ přiznal lékař.
Lepší koordinaci práce si pochvaluje i ředitel záchranné zdravotnické služby v Českých Budějovicích Jan Tuček. Podle něj je krajský systém záchranné služby téměř dokončený a to velmi pomohlo při organizaci zásahu. „Bylo to (Nažidla) pro nás poučení, například koordinace rozesílání sanitek byla tentokrát zřetelně lepší,“ uvedl Tuček. Podle něj byl i lepší příjem pacientů v nemocnicích.
Hasiči si pro změnu pochvalují jednotnou telefonní linku integrovaného systému 112, přes kterou student plzeňského sportovního gymnázia Tomáš Maule zavolal v Blanici pomoc. Hasiči, záchranáři i lékaři pak mohli práci rychle zkoordinovat. Podle
zástupce ředitele jihočeských hasičů Zdeňka Kaly mohli hasiči již po cestě na místo konzultovat svou práci se lékaři a nemocnicemi.
Podle Kaly je však také ještě co zlepšovat. Hasiči by si například přáli lepší systém geografické identifikace. To znamená lepší mapové a počítačové vybavení pro přesné určení místa zásahu. Prozatím jim v identifikaci pomáhají dobrovolní hasiči. „Je to věc technologie a na tu je třeba mít peníze,“ řekl hasič.
Oproti Nažidlům měla blanická havárie výhody i nevýhody. Obě místa byla v poměrně nepřístupném terénu. V případě Blanice bylo ale podle hasičů těžší přesně určit místo srážky. Výhodou bylo naopak denní světlo a teplo.
Všichni oslovení nakonec shodně potvrzují: Nažidla nás pro hromadné havárie připravily, Blanice pak prověřila.
ČTK