Systém elektronických neschopenek je v provozu od začátku ledna. Na jeho fungování si stěžovali lékaři i zaměstnavatelé. Podle ministerstva může za potížemi být nastavení lékařských softwarů či pozdější přihlášení firem do systému.
"Bohužel musíme konstatovat, že se jedná o nedodělek, který není plně elektronický, a co je elektronické, tak zdaleka nefunguje tak, jak to pacienti, lékaři a zaměstnavatelé potřebují," uvedli lékaři v dopise. Podle nich ministerstvo poskytuje o fungování projektu zavádějící informace a Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) doktorům při problémech nepomáhá.
Lékaři mohou e-neschopenky vyplňovat ve svém programu, nebo na portálu ČSSZ. Odborná společnost a sdružení vypočítávají 13 problémových bodů. Stěžují si například na málo času na odzkoušení projektu, na "padání" systému, časovou náročnost při používání, potíže se zadáváním některých údajů, na odezvu o přijetí e-neschopenky až po hodinách i dnech či na přetrvávající vystavování papírových průkazů a lístků na peníze. Lékařským organizacím také vadí, že jim správa nedodala nové papírové formuláře pro případ poruchy a doktoři si pro ně mají sami jezdit.
"Jsme přesvědčeni, že řada uvedených problémů je řešitelná v poměrně krátkém časovém horizontu. Není však možné je bagatelizovat, nebo před nimi zavírat oči," uvedly společnost a sdružení. Už dřív praktici požadovali za vyplňování elektronické neschopenky také úhradu.
Ministerstvo práce několikrát uvedlo, že digitalizace administrativu usnadňuje, takže za zjednodušení práce platit nebude. Na neproplácení se shodla vláda. Resort před dvěma týdny sdělil, že se ale případné diskusi mezi doktory a sociální správou nebrání.
Elektronické neschopenky se měly původně zavést už před rokem. První vláda Andreje Babiše (ANO) po volbách ale chtěla projekt zrušit a nahradit ho od roku 2021 úplně novým. Po nástupu Maláčové do ministerské funkce se práce na systému obnovily, spuštění se však odložilo o rok na letošní leden.