Ostrá slova kritiky se sypou z úst ředitele Zdravotnické záchranné služby Stanislava Mackovíka (KSČM) na hlavu krajské náměstkyně pro zdravotnictví Zuzany Kocumové (ZpLK). „Osm měsíců je ve funkci a osm měsíců mi jen neustále hází klacky pod nohy člověk, který zdravotnictví vůbec nerozumí,“ rozčiluje se Mackovík, který Deníku předložil jeden z posledních plánů Libereckého kraje, který ho doslova vytočil.
„Náměstkyně vymyslela, že vrtulníky mají přistávat na vyhrazených místech a ne co nejblíže pacientům. Je to naprostý nesmysl, který ohrožuje životy lidí a v podstatě i výkony záchranářů,“ vysvětlil Mackovík. Dodal, že je naprosto nemyslitelné, aby záchranáři například v těchto vedrech přistáli podle krajských instrukcí a pak běželi půl kilometru s dvacetikilovou výbavou za pacientem. „Po takovém běhu se budou klepat a jak budou potřebnému napichovat žílu a resuscitovat ho s rozklepanýma rukama?!“ doplnil Mackovík. Podle něj navíc finální místo přistání vždy určuje pilot, který ví nejlépe, co si může dovolit.
Krajská náměstkyně pro zdravotnictví Zuzana Kocumová ve svých požadavcích mimo jiné uvádí toto:
„Žádám o vytipování provozních ploch vhodných pro přistání vrtulníku Letecké záchranné služby Libereckého kraje. Mělo by se jednat o místa s vyšší koncentrací obyvatel/turistů a se zvýšeným nebezpečím úrazu. K vytipování by mělo dojít ve spolupráci se samosprávou dotčených obcí, policií a hasiči a výsledkem by měla být mapa těchto ploch.“
Třeba starosta Hamru na Jezeře už na požadavek kraje reagoval. „Chtěl bych nechat vyrobit za naší obcí autoplachty, které by sloužily jako mobilní heliport,“ řekl Milan Dvořák. To je ovšem podle Mackovíka hrozná hloupost. „Vrtulník nemůže přistávat na plachtě, kde hrozí, že se plachta utrhne a zamotá se do vrtule.
Vždyť je evidentní, jak je to nebezpečné! Žádný zkušený pilot nebude takto riskovat!“ vylíčil ředitel záchranky a potvrdil, že starosta Hamru na Jezeře od plánu, po vzájemné diskusi, ustoupil. Mackovík je prý znechucen diletantstvím, jež kraj předvádí. „Chce měnit něco, co tady dvacet let perfektně funguje, a to nejen v Libereckém kraji,“ dodal Mackovík.
Nicméně, Zuzana Kocumová argumentuje tím, že mapy pro přistání by sloužily hlavně ve složitých situacích, kdy je problém s nalezením místa v přímé blízkosti úrazu. Ředitel a záchranář ale tvrdí, že na to nejsou potřeba speciální mapy, když má pilot k dispozici navigaci s přesným popisem. „Je to prostě šikana. Například na jiných záchrankách se kontroly ze strany kraje provádějí jednou za dva roky a u nás už byly třikrát za osm měsíců,“ vylíčil Mackovík.
Na jednu stranu chce podle něj kraj vystavět heliport přímo v nemocnici, aby se co nejvíc zkrátila doba, která je v současné době potřebná na přeložení a přepravu pacienta až z letiště a na druhou stanu vyplodí takový nesmysl.
Mapami spory nekončí
Minulý týden se strhla bouřlivá diskuze mezi lékaři na záchrance kvůli platům, které kraj považuje za příliš vysoké ve srovnání s platy lékařů v krajské nemocnici. „Kraj má ve své kompetenci jak záchranku, tak nemocnici, ale na každého používá jiný metr,“ uvedl Mackovík. Jak říká, marně se pokouší kraji vysvětlit, že jeho kmenoví lékaři, kterých je neustále nedostatek, vydělávají sto tisíc měsíčně jen díky tomu, že často dělají za dva lidi.
„Když odečtu přesčasy, pak si lékař na záchrance za minulý rok vydělal 74 241 korun,“ doložil Mackovík. Plat lékaře v nemocnici v loňském roce v průměru činil 68 500 korun, jak potvrdila mluvčí Krajské nemocnice v Liberci Barbora Silná. Tento rozdíl je podle šéfa záchranky daný tím, že na záchrance pracují pouze samí atestovaní lékaři, kdežto v nemocnici tomu tak není, což pak průměrné mzdy snižuje. Dohady o financích už brzy rozsekne audit.
Na závěr Stanislav Mackovík řekl, že za problémy, které teď záchranku provázejí, stojí v neposlední řadě také politický boj. „Změna zkrátka nechce ve vedení krajské společnosti komunistu a rozhodla se mě sesadit za každou cenu.“ Co tomu všemu říká hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK), který se právě vrátil z dovolené a současné půtky jsou pro něj novinkou? Čtěte i nadále Liberecký deník a dozvíte se víc.