„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb.

13. 6. 2011 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Zákon č. 105/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/ 2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „novela“), vstoupil v platnost a nabyl účinnosti dnem 22. dubna 2011.


Jeho vydáním sledovalo Ministerstvo zdravotnictví ČR cíle, které jsou vesměs aktuální i v dlouhodobější perspektivě, a to zejména:
* přispět ke zvýšení samostatnosti a kompetencí nelékařských zdravotnických pracovníků a podpořit jejich stabilizaci ve zdravotnictví,

* zjednodušit a zpřesnit právní úpravu a snížit administrativní náročnost, a to zejména s přihlédnutím k řízením o žádosti o prodloužení platnosti osvědčení k výkonu povolání bez odborného dohledu,

* prodloužit registrační období na 10 let,

* výrazně snížit správní poplatek při podání žádosti o vydání osvědčení nebo prodloužení platnosti osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu,

* odstranit některé technické chyby, které nastaly novelou z roku 2008.

Pro snadnější aplikaci zákona v praxi uvádíme některá vysvětlení novelizovaných paragrafů.

Výkon zdravotnického povolání bez odborného dohledu

Novela v § 4 odst. 3 přizpůsobuje potřebám praxe definici pojmu výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Přináší především dosud v zákoně chybějící rozlišení činností zdravotnického pracovníka,
* které může vykonávat bez indikace,

* které vykonává na základě indikace,

* které pod přímým vedením lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta.

Toto ustanovení tak znamená významné zpřesnění zákonné úpravy a její větší přehlednost ve prospěch rozšíření kompetencí pracovníků nelékařských zdravotnických povolání. Jelikož zákon tuto změnu promítá i do upřesnění zmocňovacího ustanovení § 90 odst. 2 písm. e), bude mít přímý pozitivní vliv i na koncepci prováděcí vyhlášky, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků (vyhláška č. 55/2011 Sb.).

Ke změkčení podmínek pro nelékařské zdravotnické pracovníky uvedené v hlavě II dílu 2 zákona dochází na základě § 4 odst. 6 písm. b). Novela zakotvuje, aby prováděcí právní předpis stanovil činnosti, které budou zdravotničtí pracovníci způsobilí vykonávat bez odborného dohledu, i když nebudou držiteli osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, již před získáním specializované způsobilosti. Specializovanou způsobilost pak stejně jako dosud získají úspěšným ukončením specializačního vzdělávání atestační zkouškou. V tomto smyslu se právní úprava blíží úpravě platné pro lékaře v zákoně č. 95/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a vyjadřuje větší míru samostatnosti uvedeného okruhu nelékařských zdravotnických pracovníků.

Odborná způsobilost zdravotnického záchranáře

Do § 18 byl nově vložen odst. 3, který rozšiřuje způsoby získání odborné způsobilosti zdravotnického záchranáře, a to za těchto podmínek: získaná odborná způsobilost k výkonu povolání všeobecná sestra a specializovaná způsobilost v oboru sestra pro intenzivní péči a výkon činností ve výjezdové skupině zdravotnické záchranné služby nejméně v rozsahu půl týdenní pracovní doby po dobu 5 let v posledních 6 letech. Výkon činností ve výjezdové skupině a stanovený rozsah doby jejich výkonu posoudí zaměstnavatel. Získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotnického záchranáře umožní i všeobecným sestrám vstoupit do specializačního vzdělávání pro záchranáře.

Posílení kompetencí zdravotnického asistenta

Některé problémy spojené s uplatněním a personálním zabezpečením provozu zařízení následné péče, ošetřovatelských lůžek nebo léčby dlouhodobě nemocných umožní řešit doplněný § 29 odst. 3, který rozšiřuje okruh činností, které mohou zdravotničtí asistenti vykonávat bez odborného dohledu (ošetřovatelská péče spojená se sebeobsluhou a uspokojováním základních potřeb pacientů). Bude to využitelné např. ve směnném provozu.

Sjednocení vzdělávání i oborů sanitáře

Mění se pojetí odborné způsobilosti k výkonu povolání sanitáře ve zcela novém ustanovení § 42, a to tak, že dojde ke sjednocení vzdělávání do jediného akreditovaného kvalifikačního kurzu a zákon nebude nadále rozlišovat podle škály dílčího zaměření.

Tuto dosavadní diferenciaci novela mění se záměrem napomoci všestrannější využitelnosti sanitářů v provozu větší univerzálností jejich přípravy. Vzdělávací program pro povolání sanitář se připravuje a po schválení akreditační komisí a poradou vedení MZ bude uveřejněn ve Věstníku MZ. Akreditace udělené pro dosavadní škálu oborů v povolání sanitář zůstávají zatím v platnosti. Po vydání nového vzdělávacího programu se bude nutno na něj akreditovat.

Přechodné ustanovení (čl. II odst. 1 novely) stanoví, že zdravotničtí pracovníci, kteří podle zákona č. 96/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti novely, získali odbornou způsobilost k výkonu povolání všeobecný sanitář, sanitář pro operační sál, sanitář pro laboratoř a transfuzní oddělení, sanitář pro zařízení lékárenské péče, sanitář pro lázně a léčebnou rehabilitaci, sanitář pro autoptické oddělení nebo sanitář pro pitevnu, jsou ode dne nabytí účinnosti novely, tedy ode dne 22. dubna 2011, zdravotnickými pracovníky s odbornou způsobilostí k výkonu sanitář.

Prodloužení platnosti osvědčení

Jedna z nejvýznamnějších změn se týká prodloužení platnosti osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu (§ 69) o 4 roky, tedy na 10 let – viz článek Jak se registrovat po přijetí „malé novely“. (Pozn. red.: rubrika NCO NZO)

Změna správních poplatků

Změnou položky 7 písm. a) v části I přílohy zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, se od 22. dubna 2011 snižuje správní poplatek za přijetí žádosti o vydání nebo o prodloužení osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu podle zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, z dosavadních 500 Kč na 100 Kč.

Odstranění tvrdosti zákona

Nově je do zákona založena možnost ministra zdravotnictví v zákonem vymezených případech rozhodnout o odstranění tvrdosti (§ 91b). Toto rozhodnutí ministra zdravotnictví je pak rozhodnutím konečným a nevztahují se na ně obecné předpisy o správním řízení.

Zdravotničtí pracovníci nebo jiní odborní pracovníci mohou po vyčerpání řádných opravných prostředků podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), v případech přiznání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání nebo vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu podle hlavy VI., písemně požádat o odstranění tvrdosti. Žádost musí obsahovat odůvodnění.

Je zřejmé, že zákon zakotvuje tuto možnost jako výjimečné a běžným okolnostem se vymykající řešení, které může být užito teprve po vyčerpání řádných opravných prostředků správního řádu, a to ve stanovených případech, pro které se v zákoně nenalezne přijatelné řešení. Formulář žádosti nebude stanoven, protože její osobní povaha to vlastně věcně vylučuje. Upozorňujeme, že splnění podmínek pro odstranění tvrdosti zákona se posuzuje zcela individuálně a návrh na odstranění tvrdosti zákona se uděluje zcela výjimečně, nevztahuje se běžně na typy žádostí, kdy žadatel nesplnil podmínky, které jsou nastaveny jako standardní např. u fyzioterapeutů a radiologických asistentů, kdy je k výkonu činnosti bez odborného dohledu vyžadována specializovaná způsobilost a žadatel tuto podmínku nesplnil.

Technické úpravy

Novelou zákona v roce 2008 došlo k některým technickým chybám, které bylo potřeba nyní změnit:
* u povolání zdravotního laboranta (v § 9 odst. 2), u asistenta ochrany a podpory veřejného zdraví (v § 13 odst. 2), u ortotika-protetika (§ 14 odst. 2), dentální hygienistky (§ 17 odst. 2) se změnil odkaz na absolvované vzdělání, tzn., že povolání bez odborného dohledu může být vykonáváno až po 3 letech výkonu povolání. Jedná se o odkaz na předchozí studium na středních zdravotnických školách.

Změny v celoživotním vzdělávání

V § 54 se do forem celoživotního vzdělávání doplňují vypracování standardu nebo nového postupu a e-learningový kurz.

V § 61 u certifikovaného kurzu se doplňuje slovo „zdravotnické“, tzn., že těmito kurzy získává zdravotnický pracovník zvláštní odbornou způsobilost pro úzce vymezené zdravotnické činnosti.

V § 90 se u zmocňovacího ustanovení v odst. 2, písm. d) doplňuje slovo „vzdělávací“, tzn., že ministerstvo stanoví vyhláškou minimální požadavky na studijní a vzdělávací programy k získání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání. Vzdělávací programy se uskutečňují na vyšších odborných školách.

V § 91 se mění odst. 6 a novým zněním se upravuje zveřejňování informací dálkovým přístupem, a to seznam akreditovaných studijních a vzdělávacích programů vysokých škol a vyšších odborných škol, včetně názvu školy, oboru, získané způsobilosti, doby platnosti akreditace a data vydání stanoviska ministerstvem. V původním znění zákona bylo zveřejňování těchto údajů ve Věstníku MZ, a to pouze pro vysoké školy.


Personální změny: Od 5. 5. 2011 je pověřen vedením odboru vzdělávání a vědy JUDr. Pavel Janda. Bývalá ředitelka Mgr. Vendula Pírková byla jmenována ředitelkou IPVZ. (MZ ČR)


O autorovi: Mgr. Alena Šmídová, Vedoucí oddělení ošetřovatelství a dalších nelékařských povolání a uznávání kvalifikací, MZ ČR

1)
roky) x AST (U/l
2)
PLT (109/l
3)
OR = 2,36, 95% CI 1,34-4,15, p = 0,003), resp. (OR = 2,42, 95% CI 1,22-4,81, p = 0,01
4)
OR = 3,22, 95% CI 2,28-4,55, p < 0,0001), resp. (OR 2,82, 95% CI 1,91-4,15, p < 0,0001

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?