Zdravotní pojišťovny mají ze zákona povinnost tuto místní a časovou dostupnost služeb zajistit. "Domnívám se, že zdravotní pojišťovny by měly v otázce zajištění zdravotní péče pro své klienty hrát aktivnější roli," uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Vyjádření zdravotních pojišťoven ČTK zjišťuje.
Podle ministerstva nyní pojišťovny vytipovávají lokality, kde je dostupnost péče nedostatečná, a snaží se poskytování péče v těchto lokalitách finančně zvýhodnit. Finanční motivace je ale podle nich stále méně účinná.
"Domnívám se, že by měly lékaře kontaktovat již v průběhu specializačního vzdělávání, domlouvat se s nimi na tom, kde je a kde není potřeba zvýšit počet poskytovatelů, a aktivně jim pomáhat například i s administrativou spojenou s otevíráním nových ordinací," dodal ministr.
Ministerstva financí a zdravotnictví zahájila kontrolu, která se zaměří na plnění povinností pojišťoven a úroveň služeb, které nabízejí pojištěncům. Kontrola se bude věnovat také hledání příkladů dobré praxe a možnostem změn, které pomohou pojištěncům dostat se ve správný čas na správném místě ke správnému typu péče. Za nefunkční označily kraje i pojišťovny například povinnost projít před uzavřením smlouvy výběrovým řízením krajského úřadu.
V ČR funguje sedm zdravotních pojišťoven, největší VZP pojišťuje zhruba 60 procent obyvatel. Letos hospodaří systém veřejného zdravotního pojištění asi s 320 miliardami korun.