Praha - “ zdůraznil a dodal, že bývají často i poruchové.
Navíc například pražská centra mají podle Havránka zastaralý stavební fond. „To je snad největší handicap českého zdravotnictví ve srovnání s vyvinutými zeměmi západní Evropy a USA. Děti jsou mnohdy hospitalizovány v mnohalůžkových pokojích s nedostatkem sociálních zařízení, scházejí místa k pobytu rodinných příslušníků,“ uvedl Ha-vránek.
V zemi existuje šest center dětské traumatologie, v nichž se pacientům věnují lékaři různých oborů. Dvě jsou v Praze a po jednom v Hradci Králové, Ústí nad Labem, Brně a Ostravě. „Aby byla spádovost pokryta, je potřeba zřídit centra také v Českých Budějovicích a Plzni,“ míní Havránek. Jak však sdělil našemu listu mluvčí Ministerstva zdravotnictví Ota Černý, s jejich zřízením se nepočítá. „Síť center je dostačující,“ tlumočil názor ministerstva.
Získat peníze na vybavení center pro léčbu dětí po úrazech a zraněních je nyní cílem třetí etapy projektu „Ostrovy života“. Sbírka, do níž lidé přispějí koupí potravinářských výrobků se žlutočerveným logem, začala v těchto dnech a potrvá do konce roku. V předcházejících dvou sbírkách se podařilo shromáždit 18 miliónů korun.
Peníze pomohly zřídit a vybavit jednotky intenzívní péče v dětských zdravotnických zařízeních. Pro dokreslení: Cena dýchacího přístroje se blíží dvěma miliónům korun, monitor stojí půl miliónu. Při operacích jsou nutné výkonné rentgeny, které stojí tři milióny, pomůcky pro nápravu zlomených kostí mohou stát i přes 100 tisíc korun. Havránek vysvětlil, že péče o závažně poraněné dítě je v mnohém dražší než v případě dospělého. „Musíme být schopni ošetřit děti od novorozenců po dorostence vzrůstu dospělého člověka, to klade velké nároky na variabilitu pomůcek, protože nemůžeme použít stejnou pro kojence i dospívajícího,“ dodal.
Nejčastější příčinou smrti dětí jsou úrazy a otravy. Ročně se v Česku zraní asi 300 tisíc dětí, 3000 z nich zůstane trvale postiženo a více než 400 jich zemře. Téměř třetina z toho zahyne po dopravní nehodě. V případě úmrtí na silnicích téměř v polovině případů seděly děti na místě spolujezdce.
(ika), Hospodářské noviny, 17.8.2001