Zároveň jde o modelový příklad. O šest týdnů dříve se totiž firma Roche pochlubila údaji svědčícími o tom, že její léčivo je dokonalejší než lék na cukrovku vyráběný společností Eli Lilly.
V příštím roce se firma Roche chystá provést další dva srovnávací testy, v nichž budou její léky na cukrovku porovnávány s těmi společnosti Sanofi- Aventis a japonské Takedy.
Farmaceutické firmy odjakživa zaujímaly k podobnému srovnávacímu testování léků ambivalentní postoj. Vedoucí manažeři se totiž obávali, že za testy utratí miliony dolarů a zjistí pouze to, že se jejich lék nevyrovná konkurenci. Diskuse o reformě zdravotnictví je nicméně nutí čelit nové realitě.
Washington chce prokázat, že drahé terapie jsou minimálně stejně dobré, ne- li lepší než levnější alternativy. Návrh zákona, který nyní projednává Senát, počítá se zřízením neziskového ústavu, jenž bude provádět „srovnávací testování účinnosti, při němž se budou v rámci kontrolovaných pokusů porovnávat jednotlivá léčiva“.
SNADNO MANIPULOVATELNÉ
Výrobci léčiv se učí žít se srovnávacími experimenty - a dokonce se honosí jejich výsledky. Umně zapracovávají informace do marketingových zpráv, což dělá dlouhodobým kritikům tohoto průmyslového odvětví problémy.
Poupravit data lze relativně snadno, protože firmy nikdo nenutí zveřejňovat testy, jež se jim nehodí. A nejsou-li výsledky jednoznačné, může výrobce zformulovat zprávu tak, aby akcentovala ty pozitivní.
Kdo se v tom má vyznat? „Musejí existovat důkazná pravidla daná neutrálním a důvěryhodným rozhodčím orgánem,“ říká Sean Tunis, zakladatel Střediska strategií lékařských technologií (CMTP) v Baltimoru.
Firma Roche oznámila výsledky testování léku na cukrovku, v nichž se skrývá informace, že pacienti, kteří jej užívají, v některých případech zmiňovali jako vedlejší účinky žaludeční nevolnost či zvracení. Ve zprávě však nejsou žádné podrobnosti o rozdílech ve vedlejších účincích léku firmy Roche a preparátu Januvia, jejž vyrábí farmaceutická společnost Merck.
To vyvolalo pochyby analytika farmaceutického průmyslu z Barclays Capital Tonyho Butlera. „Myslím, že se potvrdí, že vedlejší účinky preparátu firmy Roche jsou značné,“ říká. Firma Roche nechce zveřejňovat další podrobnosti, dokud nebude srovnávací test prezentován na lékařském fóru.
Společnost Merck v písemném vyjádření uvedla: „Těšíme se na přezkoumání kompletních výsledků.“
Farmaceutický průmysl je již dlouhou dobu pod tlakem, aby prokazoval, že si nové léčebné postupy zaslouží štědré výdaje pacientů a plátců. Některé dozorčí kontrolní úřady neschválí léčivo, pokud neprojde srovnávacími testy.
A zdravotní pojišťovny z celého světa touží po porovnání populárních preparátů v bohatě zastoupených kategoriích, jakými jsou léčba cukrovky či kardiovaskulárních chorob.
V USA pojišťovny provádějí vlastní srovnávací testy. Z části proto, aby eliminovaly zaujatost výrobce při provádění testu. Firma Medco, poskytovatel léčebné péče, nedávno zahájila tříletý test. Srovnává v něm Plavix, lék používaný na ředění krve a prodávaný v USA společností Bristol-Myers Squibb, s mladším konkurentem - preparátem Effient firmy Eli Lilly.
Výzkum bude ukončen v roce 2012. Tedy přibližně v době, kdy Plavix ztratí patentní ochranu a stane se levným generickým preparátem.
Felix W. Frueh, viceprezident firmy Medco, říká, že výzkum zaměřený na porovnání léků Effient a Plavix prokáže, jak generické preparáty ovlivňují reakci pacientů na léky. A dodává, že identifikace lidí, pro něž je jeden lék vhodnější než druhý, bude přínosná pro všechny.
Firma Medco naplánovala na přání klientů z řad pojišťoven jen na rok 2010 deset podobných testů, které mají zjistit účinnost různých léčebných preparátů. Zaznívají však i obavy, že podobné experimenty se mohou stát nástrojem pro zamítnutí krytí léků, jež pomáhají jen malé části populace.
Zastánci reforem v systému zdravotnictví srovnávací testy účinnosti všestranně podporují. Zároveň však poukazují na to, že testy budou hodnověrné, jen pokud budou veškerá data transparentní.
To může být obtížné ve světě, v němž výrobci léčiv kontrolují informace, uvádí doktor Jerome P. Kassirer, profesor Lékařské fakulty Tufts University. „Bylo by naivní se domnívat, že firmám jde o něco jiného než o marketing,“ dodává.
(přeložila Edita Jiráková )