Prostřednictvím hlasové komunikace se mohou nevidomí spojit s navigačním centrem a díky obrazu z kamery mohou dostávat přesné instrukce. Novinku na tiskové konferenci představil řešitel projektu Jiří Chod.
Jedná se o nejnovější z řady projektů ČVUT zaměřených na využití moderních technologií na pomoc nevidomým. Uživatel zařízení ovládá prostřednictvím pěti tlačítek, jejichž základními funkcemi je přihlášení do navigačního střediska, aktivace kamery, přečtení stavu, hlasová komunikace a potvrzení volby. Na jedno nabití vydrží toto zařízení fungovat asi šestnáct hodin.
Počítá se se dvěma typy navigačních středisek, uvedl Chod. Na běžných trasách by nevidomého mohli po zaškolení navigovat jeho rodinní příslušníci. U složitějších by pak měla převzít tuto roli profesionální střediska. „Nyní je vidíme v Praze, Brně a Karlových Varech,“ doplnil řešitel projektu.
Spojení prostřednictvím kamery umožňuje pomoc nevidomým v běžných situacích, například při výběru zboží z regálu v obchodě nebo nalezení té správné ordinace na poliklinice. Michal Rada z Úřadu vlády, který se jako nevidomý podílel na vývoji nové pomůcky, ocenil skloubení nápadů výzkumníků s reálnými potřebami nevidomých.
Se sériovou výrobou by se mělo začít ve druhém čtvrtletí 2016. Nevidomí budou moci tuto pomůcku získat prostřednictvím TyfloCenter, kde budou také zaškoleni v jejím používání. Mobilní operátor T-Mobile pak všem uživatelům poskytne datové služby zdarma.
Uvedením do provozu ale vývoj neskončí. Řešitelé chtějí pracovat například na bezdrátovém dobíjení, které by zvýšilo uživatelský komfort. „Rádi bychom také vyvinuli brýle ve spojení s handsfree, aby nevidomí nemuseli nosit telefon na krku,“ doplnil Chod.