Česká lékařská komora stanovila sazebník za nadstandardní lékařské služby jako je přijímání pacienta mimo ordinační dobu, telefonická konzultace s lékařem a domácí návštěva kdykoliv během 24 hodin. Za tyto exkluzívní služby si lékaři mohou podle sazebníku účtovat i exkluzivní ceny - např. desetiminutová telefonní konzultace mimo ordinační dobu stojí podle sazebníku 150 korun. Benešovští se staví k těmto službám spíše odmítavě.
Nadstandardní služby, které představil prezident České lékařské komory David Rath, překvapily jak lékaře, tak jejich pacienty.
Názor lidu, názor boží
Zajímavé je, že se k nim vstřícněji staví laická než odborná veřejnost. Potvrzují to i názory pacientů, které jsme oslovili v čekárně benešovské polikliniky: „Určitě to není špatný nápad. Myslím si, že je to výhodné pro děti a starší generaci, ale je to drahé. Určitě bych tuto službu přijala, kdybych měla více peněz,“ řekla Simona Kalivodová (vychovatelka z Berouna, 31 let). Podobný názor vyslovila i Jana Nováková (sekretářka z Votic, 40 let): „Myslím si, že je to dobrá věc. Mohlo by to být levnější, ale zdraví je nejdůležitější, takže bych do něj peníze klidně investovala.“ Pavel Radosta z Benešova (v současné době nezaměstnaný, 25 let) by si sám tyto služby neplatil, ale připustil, že jsou dobré pro lidi s velkým platem. Další tři respondenti se k nadstandardní péči v navržené podobě vyjadřovali kriticky. Podle devatenáctiletého studenta Ondřeje Beneše z Benešova by veškerou zdravotní péči měly hradit pojišťovny. Čtyřicetiletý zedník z Příbrami František Sobotka raději zajde na pohotovost, než by platil tolik peněz. Stejně tak i Michala Raiskupová (au-pair z Benešova, 19 let): „Já tak často netrpím nemocemi. Snažím se co nejméně vyhledávat doktory. Když už musím jít k lékaři, tak radši v čekárně počkám, než abych platila takové peníze.“
Rath vymýšlí šílenosti
Lékaři, s nimiž jsme mluvili, jsou vůči těmto luxusním službám ještě kritičtější. Podle názoru okresní zdravotní radové Renaty Novákové budou lidé využívat těchto služeb jen vzácně. „Rath někdy vymýšlí šílenosti. Od té doby, co stojí v čele Lékařské komory, ho zajímají jen platy a výdělky. Kvalita lékařské péče nebo vzdělávání a zvyšování odbornosti jdou stranou. Musím přiznat, že se mi to celé nelíbí. Lékařská služba je zajištěna dostatečně solidním způsobem. Mimo ordinační hodiny přece slouží pohotovosti. Pokud vím, tak ti opravdu bohatí v čekárnách ordinací stejně nečekají. Nevím, jestli někteří z našich doktorů budou tyto služby nabízet. Já sama bych to v žádném případě nedělala. I lékař se potřebuje vyspat,“ zdůraznila Nováková. Jak však dodala, i ona by uvítala stanovení jednotné ceny za návštěvu u pacienta mimo návštěvní službu. „Pacient se chce nějak revanšovat a neví jak. Jasná pravidla by ušetřila rozpaků obě strany - lékaře i pacienta,“ prohlásila zdravotní radová.
Pro lidi jsou ceny vysoké
Ani praktický lékař pro děti a dorost z Týnce nad Sázavou Josef Zemánek nehodlá nabízet tyto služby. Připustil však, že o ně zájem ze strany solventních pacientů bude. Druhý den po odvysílání televizního šotu se mu ozvaly dvě rodiny, které projevily o nadstandardní služby velký zájem. „Neslyšel jsem o tom poprvé. Mluví se o tom, co je David Rath prezidentem komory. Domnívám se, že pro oblast Benešovska není tato služba za ceny, které v televizi zazněly, akceptovatelná. Já tyto služby pro své pacienty dělám běžně zdarma. Copak můžu přemýšlet o tom, jestli mi maminka od dítěte rozpáleného horečkou zaplatí za telefonickou konzultaci? Neumím si představit, že bych nezajel za pacientem, který potřebuje moji pomoc, jen proto, že mi nemůže zaplatit. Na Benešovsku nenajdete moc lidí, kteří by nevěděli, co s penězi. A když se takoví mezi rodiči mých pacientů najdou, pak jim nebudu bránit, pokud by chtěli zasponzorovat třeba pořízení nějakého lékařského přístroje, který bude sloužit všem,“ prohlásil doktor Zemánek. Jak dodal, je přesvědčený, že by všem více prospělo, kdyby zdravotní pojišťovny propláceli bod za korunu. „Zatím máme horkotěžko za bod osmdesát haléřů. Přitom už v roce 1997 byl bod ohodnocen na celou korunu. Od té doby náklady na provoz ordinací zase stouply - to by mělo zajímat lékařskou komoru. Místo toho vymýšlí nadstandardní péči. Nejsem tím nadšený, protože to není ten správný krok k vylepšení situace ve zdravotnictví,“ poznamenal Zemánek.
Lékaři by se mohli stát vazaly boháčů
Zavedení nadstandardní péče nenadchlo ani praktického lékaře Františka Ticháčka, kterého jsme zastihli v neveklovské ordinaci. „Neumím si to představit v praxi. Na první pohled to vypadá dobře, ale jen aby lékaři nespadli do ještě větších finančních potíží. Je s tím spojena celá řada technických problémů,“ usoudil Ticháček. Podle něho není ošetřeno, aby se lékař nestal vazalem člověka, který si dopředu zaplatí celoroční nadstandardní servis. Stejně jako jeho kolegové se i doktor Ticháček obává zneužití smlouvy o nadstandardní péči mezi lékařem a pacientem. Rodiče, kteří dopředu zaplatí například sedm tisíc korun za roční nadstandard, mohou volat lékaře ke každému zvýšení teploty jejich ratolesti. „Ještě uvidím, ale nerad bych si komplikoval život,“ odpověděl nám doktor Ticháček na otázku, jestli svým pacientům tyto luxusní služby nabídne. Stanovení sazby za návštěvu u pacienta v lékařově volném čase považuje však za rozumné. „Chápu, že lékař, který má volno - a má na něj plné právo - si nechá za mimořádnou návštěvu zaplatit. Jsem však zároveň pro to, aby měl lékař i právo návštěvu odmítnout. Mezi lidmi je stále představa, že je lékař nezničitelný. Nikdo vám nevěří, že jste unavený,“ podotknul. Podle jeho názoru by nebylo od věci, aby pacienti znali cenu práce lékaře nejen v mimopracovní dobu.
Co k tomu dodat?
Zdá se, že možnost poskytovat nadstandardní služby v podobě, které jim dala lékařská komora či spíš její prezident David Rath, praktické lékaře příliš neoslnila. Náš výběr respondentů jak odborných, tak laických byl opravdu jen náhodný. Byli to jediní lékaři, které jsme v pátek odpoledne zastihli v ordinaci. Zajímal nás i názor ministra zdravotnictví, ale nepodařilo se nám zkontaktovat se ani s ministerstvem. Respektive podařilo, ale na tiskovém oddělení nás odkázali na tiskového mluvčího Otu Černého, který je údajně jedinou kompetentní osobou k podávání informací. Ten však nebyl k dosažení ani na mobilu. Diskuse kolem nadstandardní lékařské péče určitě bude mít ještě svoje pokračování, zvláště po čtvrtečním zveřejnění v televizi. Určitě se k tomuto problému ještě vrátíme i my. Kdoví, třeba lékařská komunita Benešovska změní názor, anebo lékařská komora pozmění strategii boje za lékařská práva a zejména jejich vyšší výdělky. Třeba uzná, že tato cesta má mnoho úskalí, na nichž by si mohli místo finančního přilepšení naopak zlomit vaz.
ALENA VLČKOVÁ, Benešovský deník, 7.1.2002