Zdravotnická záchranná služba si na nevyhovující stav heliportů stěžuje již dlouho, podle ní dokonce v celé Praze odpovídá normám jen jedna přistávací plocha, a to v Ústřední nemocnici ve Střešovicích. Přitom suma, kterou ministerstvo odhaduje na úpravu všech fakultních nemocnic, tedy včetně mimopražských, není až tak závratná, náklady na rekonstrukci či modernizaci heliportů se podle tiskového oddělení resortu pohybují kolem 47 milionů korun.
Jenže výstavba heliportu je většinou spojena s celkovou rekonstrukcí, a ta si vyžaduje mnohem vyšší sumy. V mnoha zařízeních je již výstavba přistávací plochy v plánu, poslední slovo má vždy zřizovatel. Například ministerstvo zdravotnictví hodlá tuto problematiku u přímořízených organizací řešit v rámci programů reprodukce majetku. „Ostatní zdravotnická zařízení musí tuto problematiku řešit v součinnosti se svými zřizovateli,“vysvětloval Zdraví.Euro.cz mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.
Heliport plánují i Vinohrady
Na nový heliport se zatím může těšit jen FN Motol, kde se střešní přistávací plocha zrovna buduje. Zprovozněn by měl být v roce 2011. Plánována je i výstavba heliportu ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, kde chtějí přistávací plochu vybudovat v rámci nové výstavby. „Pacienti se i u nás musí překlápět do sanitek, nicméně sanitka o tom ví včas a je na místě s dostatečným předstihem, s tím problém není. Nevyhovující u nás je to, že nemáme noční osvětlení, vrtulník y tak nemohou přistávat v noci, nebo mohou, ale s velkými obtížemi, “ popsala pro Zdraví.Euro.cz mluvčí nemocnice Jana Jelínková. Proto je třeba postavit zcela vyhovující přistávací plochu, která bude splňovat veškerá kritéria.
VFN: řešíme spíše, kde źda tu vůbec budeme
Zcela nevyhovující je podle záchranářů přistávací plocha pro Všeobecnou fakultní nemocnici na Karlově náměstí, ta je totiž tak daleko, že převoz sanitkou pak trvá dalších zhruba 15-20 minut. „Nyní tuto otázku neřešíme, spíše se zabýváme globální otázkou, kde naše nemocnice bude, zda zůstaneme v těchto prostorách nebo se budeme muset stěhovat. S vyřešením této záležitosti bude zřejmě řešena i vhodná přistávací plocha,“ reagovala pro Zdraví.Euro.cz tisková mluvčí nemocnice Petra Pekařová. Výstavba přistávacích ploch se odehrává i mimo Prahu, nyní se do ní chystají pustit liberečtí, krajská nemocnice se totiž zařadila do nové sítě traumacenter a k tomu potřebuje plně vyhovující heliport. Ve hře je několik variant, kde přistávací plochu postavit, nejvíc se ale mluví o střeše chirurgického pavilonu. Heliport by sice musel stát na vlastní konstrukci a stál by 50 milionů korun, výtahem ze střechy by se ale pacienti dostali na operační sály nejrychleji.
Michaela Svobodová, www.Zdravi.Euro.cz