Nemožný termín pro obtížný úkol vlády

13. 2. 2003 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Vláda má do 15. února předložit koncepci zdravotnictví vypracovanou ve spolupráci s kraji. Splnit tento požadavek Poslanecké sněmovny v tak krátkém termínu je velmi obtížný...


Poslanecká sněmovna požádala vládu, aby v souvislosti s problémy zadluženosti nemocnic předložila do 15. února koncepci zdravotnictví vypracovanou ve spolupráci s kraji.

Splnit tak krátký termín je velmi obtížné. Navíc již byl - ač nedůsledně - vytvořen určitý systém, jehož podstatné rysy by už asi neměly být měněny.

Velmi aktuální jsou dva koncepční problémy: Předně se jedná o vymezení a legislativní zakotvení minimální garantované dostupnosti a úrovně veřejné zdravotní péče pro všechny občany.

Druhým úkolem je vytvoření podmínek (mechanismu) pro předcházení vzniku krizových situací ve financování.

Je třeba, aby příslušný orgán státní správy stanovoval - v souladu s dosaženou úrovní vědy a možnostmi zdrojů zdravotního pojištění a státního rozpočtu - závazné standardy minimální dostupnosti a úrovně zdravotní péče pro občany.

Realizace by měla být úkolem zdravotních pojišťoven v dohodě s krajskými samosprávami.

Odpovědnost není možné přenášet pouze či hlavně na kraje, neboť ty nedisponují prostředky zdravotního pojištění. Nezastupitelná úloha krajů spočívá ve vytváření přiměřené sítě zařízení a v péči o jejich účelnou a hospodárnou činnost.

Informace ze zahraničí dokládají, že problémy nerovnováhy mezi příjmy a výdaji v systému financování veřejné zdravotní péče jsou spíše trvalého charakteru ve většině zemí.

Jsou dány objektivně rozvojem příslušných oblastí vědy, výroby léčiv a zdravotnických prostředků a obtížností (často i neefektivním nastavením) regulace nákladů na zdravotní péči. Reálný úkol proto spočívá v předcházení vzniku krizových situací, které mohou ochromit systém jako celek.


„Závažným úkolem je také překonat rozpor mezi rozhodováním o úhradách zdravotní péče a odpovědností za tuto úhradu.“

Pavel Ernst, prezident Unie zaměstnavatelských svazů

Kromě vymezení standardů hrazené zdravotní péče by měla být současně z veřejného zdravotního pojištění hrazena jen nezbytná síť smluvních zdravotnických zařízení.

Naplňovat tuto síť by ve spolupráci s kraji měly zdravotní pojišťovny na základě výběrových řízení.

Závažným úkolem je také překonat rozpor mezi rozhodováním o úhradách zdravotní péče a odpovědností za tuto úhradu.

Dohody a rozhodování o úhradách zdravotní péče je nezbytné - na rozdíl od současnosti - provádět jen v rámci možností daných zdravotně pojistnými plány pojišťoven, respektive v rámci jejich reálného plnění.

Případná rozhodnutí převyšující tyto možnosti by měly hradit ze svých zdrojů ty orgány, které takto rozhodly - ať již vláda či kraje.

Významným faktorem je, stejně jako u ostatních veřejných služeb, postup projednávání a rozhodování o úpravách platů.

Dosavadní postup, kdy vláda rozhodne na základě dohody odborových svazů s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem financí, je trvalým systémovým nebezpečím pro udržování finanční rovnováhy zdravotnictví.

Chybí tu totiž účast těch, kteří nesou konkrétní odpovědnost za poskytování zdravotní péče a její úhradu, tedy poskytovatelé péče jednající na základě dohody se zdravotními pojišťovnami.

Mezi nedořešené problémy zdravotnictví patří také zabezpečování souladu využívání prostředků veřejného zdravotního pojištění se strukturou a nákladovostí pojištěnců.

Dále kompenzace nerovnoměrně rozložených nákladů na zvlášť nákladnou péči v jednotlivých zdravotních pojišťovnách a také vytvoření podmínek pro hrazení mimořádných nákladů souvisejících se vznikem epidemií vyvolaných případnými teroristickými akcemi.

K základním systémovým předpokladům účelného a hospodárného vynakládání prostředků zdravotního pojištění patří posílení vlivu a kontroly veřejnosti, tedy plátců a uživatelů zdravotní péče.

Vedle úlohy revizních lékařů jde zejména o vytvoření efektivního systému řízení a správy zdravotnických zařízení zřizovaných orgány veřejné správy formou správních, respektive dozorčích rad se zastoupením veřejnosti.

PAVEL ERNST, Hospodářské noviny, 13.02.2003

Autor je prezidentem Unie zaměstnavatelských svazů

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?