Milí čtenáři!
Cílem Pacientských listů je oslovit čtenáře-pacienty, zaujmout je, vzdělávat a přinášet jim fundované zdravotnické a medicínské informace ve srozumitelné formě. Přiblížit jim co nejvíce práci zdravotníků, vysvětlovat fungování zdravotnického systému a jeho prvků, postavení pacienta v systému státní i privátní lékařské péče a informovat o zákonných nárocích při čerpání zdravotní péče.
Pacientské listy by měly laikům napomoci udělat si představu o diagnostice a léčebných postupech, o tom, co a kdo jim v dané situaci může pomoci, usnadnit jim orientaci v léčebných a preventivních programech a cíleně je vychovávat k větší zodpovědnosti za vlastní zdraví. Informovaný pacient se tak bude moci aktivněji zapojit do komunikace s lékařem i do léčebného procesu.
Úkolem nové přílohy je také přinést pohled z druhé strany, tedy představit práci lékaře v celé její šíři, se všemi povinnostmi včetně administrativních, které toto poslání přináší. Stává se, že pohled pacienta na lékaře je nezřídka deformován dlouhým čekáním v čekárně, třicetikorunovou administrací a samotným vyšetřením, kdy už někdy nezbývá prostor k navázání bližšího kontaktu. Není čas na podrobnější vysvětlování systému zdravotní péče a povinností a možností lékaře.
Věříme, že Pacientské listy díky tomuto srozumitelnému informačnímu servisu pomohou pacientům vést se svým lékařem, tedy právě s vámi, oboustranně prospěšný dialog. Začtěte se prosím do Zdravotnictví a medicína a Pacientské listy ponechte k dispozici čtenářům-laikům v čekárně své ambulance.
Markéta Mikšová, šéfredaktorka Zdravotnictví a medicína
Příští číslo Pacientských listů vyjde v pondělí 12. října 2009.