Pacienti Městské nemocnice Ostrava by už měli pocítit první změny, které s sebou nese nový šéf tohoto zdravotnického zařízení Tomáš Nykel, a fakt, že se špitál od začátku července sloučil se sousední záchrannou službou. A podle Nykla má jít o změny k lepšímu.
Zatímco personální „zemětřesení“ ve vedení nemocnice pacient bezprostředně na své kůži nepocítí, čekací lhůty na vyšetření či na převoz sanitkou jsou pro něj zásadní. A jsou podle mediálního zástupce nemocnice Jiřího Maléře nyní kratší.
„Transport sanitkou je pružnější a čekací doby na sanitní vozy zhruba o třetinu kratší než v minulosti. Vozový park záchranné služby, který aktuálně čítá třicet sanitek, začal být ode dne sloučení více vytěžován. Také autoservis záchranné služby začal ihned fungovat pro celý vozový park nemocnice,“ řekl Maléř.
Kratší čekání
Nový ředitel Tomáš Nykel slíbil, že pacienti budou na sanitku časem čekat ještě kratší dobu. „Počítáme s náborem dalších řidičů a sanitářů. Chceme, aby čekací doby pacientů byly i ve špičce co možná nejkratší. Nezanedbatelný je i ekonomický přínos, neboť sanitky nestojí v garážích, ale permanentně jezdí a pracují,“ řekl Nykel. Co nejdřív chce také přijmout pětadvacet nových lékařů a posílit hlavně ortopedii.
„Na ortopedii jsou příliš dlouhé čekací doby. Rád bych je tak zkrátil,“ vysvětlil Nykel. Nové lékařské posily potřebují podle něj i další oddělení nemocnice. Peníze na platy nových lékařů získá i propuštěním zhruba dvaceti úředníků. Nykel už vyměnil všechny náměstky bývalého ředitele a výpovědi rozdal i dalším lidem z ředitelství, některé jejich funkce rovnou zrušil. Padla třeba funkce personálního náměstka a tajemníka, jejich agendu převzal sám.
Nový audit
I když nemocnice hospodaří poměrně dobře, nechal nový šéf nemocnice zpracovat vlastní personální a hospodářský audit. „Chceme jen prověřit, zda by se přece jen nedalo někde více ušetřit. Znovu posuzujeme dodavatelské smlouvy, které bývalý ředitel podepsal krátce před svým odchodem z nemocnice.
Tam, kde to bylo možné, jsme rozběhnutá výběrová řízení pozastavili. Snížili jsme hodnotu zakázek, u kterých nebude nutné výběrové řízení vypisovat - z pěti set tisíc na dvě stě tisíc. Zároveň všechny objednávky, jejichž hodnota převýší padesát tisíc korun, bude možné realizovat pouze s mým podpisem, případně s podpisem ekonomického náměstka,“ upřesnil Nykel.
Změny částečně pocítí i sám na sobě. Zdá se mu, že si jeho předchůdce Jan Zháněl pořídil zbytečně drahé služební auto. Benzinový třílitr Škoda Superb kombi s automatickou převodovkou provedený v kůži je podle něj zbytečný luxus. Nemocnice auto prodá, Nykel bude jezdit v levnější a úspornější octavii.