Občané mohou přispět k sestavení žebříčku nemocnic očima pacientů

6. 10. 2006 9:05
přidejte názor
Autor: Redakce
Dosavadní žebříčky ministerstva zdravotnictví sledovaly úmrtnost, spektrum péče či vybavení nemocnice. Pacienti sice mohli v řadě nemocnic vyplnit dotazník spokojenosti už dříve, nyní ale poprvé vznikne celostátní srovnání...


Občané mohou přispět k sestavení žebříčku nemocnic očima pacientů. Na www.nejlepsi-nemocnice.cz najdou až do konce října dotazník. Dosavadní žebříčky ministerstva zdravotnictví sledovaly úmrtnost, spektrum péče či vybavení nemocnice. Žebříčky lékařských odborů porovnávaly platy lékařů. Pacienti sice mohli v řadě nemocnic vyplnit dotazník spokojenosti už dříve, nyní ale poprvé vznikne celostátní srovnání.

„Budeme pravidelně oceňovat ty nemocnice, které se snaží udržovat komunikaci s pacienty na důstojné, lidské úrovni, to znamená, aby lidé nebyli bráni jako samozřejmé zboží,“ řekl ČTK Daniel Vavřina, předseda představenstva HealthCare Institute, která průzkum organizuje.

Podle dosavadních zjištění je v nemocnicích v Česku největším problémem z pohledu pacientů komunikace se zdravotníky a strava.

„Komunikace je největší dluh českého zdravotnictví, lékaři a sestry by měli s pacienty co nejvíc mluvit, brát je jako partnery pro diskusi, to je do budoucna nejdůležitější,“ řekl ČTK ředitel Fakultní nemocnice Motol Miloslav Ludvík. Dodal, že si dělají vlastní průzkumy spokojenosti pacientů a rádi se účastní celostátního srovnání.

V dotazníku občané uvedou, zda by uvítali více informací o kvalitě zařízení, aby si mohli vybrat, kde se chtějí léčit. Odpoví, zda se jim ošetřující lékař či sestra v nemocnici představili, jak hodnotí úroveň komunikace s nimi, zda byli dostatečně seznámeni s možnými riziky lékařského zákroku a zda je personál při léčbě povzbuzoval. V dotazníku budou uvádět například i to, jak hodnotí možnost častých návštěv v nemocnici a čistotu a útulnost prostředí. Mohou sdělit i své návrhy, co by mohla nemocnice zlepšit.

Podle Vavřiny by průzkum měl být přínosem pro nemocnice i pacienty. „Nemocnice se dozvědí, co mohou zlepšit, aby se u nich pacienti cítili lépe,“ shrnul. Data z průzkumu dostanou i některé instituce, jako ministerstvo zdravotnictví či zdravotnická statistika. Odpovědi pacientů jsou anonymní, lidé se nemusejí obávat napsat, co si opravdu myslí. Každá nemocnice dostane podrobná data o sobě a uvidí i pořadí všech nemocnic, do výsledků jiných zařízení se ale nedostane.

ČTK

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?