„Účelem je zabezpečit trvale vysokou spolehlivost a provozuschopnost vrtulníků k plnění úkolů letecké záchranné služby,“ informovalo ministerstvo obrany. Piloti na Sokolech létají také ve prospěch integrovaného záchranného systému. Stroje se používají také při přírodních katastrofách, například pro evakuaci lidí ze zaplavených oblastí a pro převoz raněných vojáků nebo občanů.
Náčelník generálního štábu Petr Pavel novinářům loni v listopadu řekl, že problém zhoršujícího se technického stavu sokolů bude třeba v brzké době vyřešit. „Z deseti kusů máme šest provozuschopných, čtyři čekají na opravu,“ uvedl tehdy Pavel. Na plnohodnotný provoz letecké záchranné služby vojáci potřebují právě šest vrtulníků.
Polský dodavatel podle něj účtuje za generální opravu jednoho stroje asi 100 až 120 milionů korun. „V roce 2014 a 2015 budeme muset investovat 600 až 700 milionů do generálky šesti kusů nebo hledat nějaké jiné řešení,“ vysvětlil Pavel. Vojáci podle něj zvažují i variantu vypsání tendru na nákup nových vrtulníků podobné kategorie.
Obrana v poslední době uzavírá větší množství smluv na servis letecké techniky. Na počátku července úřad oznámil, že uzavře smlouvu s firmou Airbus Military na servis dopravních letadel CASA v hodnotě 331 milionů a kontrakt s Omnipolem na servis letounu vládní letky Challenger za 195 milionů korun.
Ministerstvo také před časem předložilo záměr na revizi letadla L-410 a obměnu jeho vybavení. Zakázku má realizovat firma Aircraft Industries ještě letos a úřad za ni chce zaplatit 26 milionů korun. Údržba čeká i bezpilotní průzkumný prostředek Raven. Opravit ho má dodavatelská společnost Pramacom - HT za zhruba 6,5 milionu.
Zakázku za deset milionů chce úřad uzavřít s firmou Transcon Electronic Systems. Jejím předmětem je modernizace ovládacího a monitorovacího systému letišť.
Výcvik pilotů na vrtulníkovém trenažéru má pro armádu zajistit společnost HTP Ostrava CZ. Obrana s ní plánuje uzavřít kontrakt v ceně 72 milionů korun. Smlouva má platit v letech 2014 až 2017.