Oddělení urgentního příjmu nemocných

5. 5. 2006 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Vybavenost pracoviště jako součást kvalitní ošetřovatelské péče. Emergency navazuje na přednemocniční záchranný řetězec a na druhé straně využívá zázemí komplexní diagnostiky a intenzivní péče nemocničního zařízení.


Každému nemocnému jsou ihned po přijetí monitorovány životní funkce, které nám poskytnou informace o stavu respiračního a kardiovaskulárního systému.

KROMĚ STAVU VĚDOMÍ NEJČASTĚJI MONITORUJEME:

- dechovou frekvenci, EKG křivku, kapnografi i, saturaci hemoglobinu kyslíkem, tělesnou teplotu - invazivně měřený arteriální a centrální žilní tlakneinvazivně měřený srdeční výdej.

K neodkladným výkonům, které jsou nejčastěji prováděny, patří kromě komplexní kardiopulmonální resuscitace tyto zákroky: - zajištění dýchacích cest cestou orotracheální či nazotracheální intubace nebo tracheostomiezajištění přístupu do krevního řečiště periferním nebo centrálním žilním vstupemzavedení permanentního močového katétruzavedení gastrické sondy a výplach žaludkudrenáž hrudníku přímá a nepřímá srdeční masáž, přímá a nepřímá defi brilace srdcecílené podání antibiotika nebo antidota.

Je zřejmé, že bez náležitého přístrojového a materiálního vybavení nelze výše zmíněnou péči vůbec poskytnout. Do základní výbavy emergency mimo jiné patří:- polohovatelné mobilní lůžko s rentgenovatelnou plochoutransportní monitor životních funkcí s akumulátorem - transportní plicní ventilátor pro řízenou i zástupovou ventilaci s akumulátoremelektrické pojízdné i přenosné odsávačkyinfuzní pumpy a dávkovače s akumulátorem - defibrilátor, resuscitační pojízdný vozík, EKG přístrojpojízdný sprchový systém pro očistu nemocnýchfibrobronchoskop, sady operačních nástrojů, anesteziologický přístrojpřístroj pro kontinuální ohřívání podávané krve a krevních derivátůrozmrazovač plazmypolice na otočných závěsných ramenech pro umístění přístrojového vybaveníoperační lampyvestavěné germicidní zářičecentrální rozvod medicinálních plynů, transportní tlakové láhve s kyslíkemautomatické dveře pro vjezd nemocného s možností vytápění místnostipočítačová technika, fax, služební mobilní telefony, pagery, vysílačka.

V roce 2005 jsme přijali na emergency celkem 1106 nemocných. Průměrně jsme potřebovali 80 minut (do předání přijímajícímu oddělení) na komplexní ošetření a zajištění nemocného včetně diagnostiky a výše uvedených neodkladných intervencí. ZDRAVOTNICKOU TECHNIKU musíme umět používat - tedy být zruční a obratní při manipulaci s přístroji a neztrácet čas.

- O tom, že nelékařští zdravotničtí pracovníci všech úrovní umějí správně, ve vztahu ke svým kompetencím, používat technické prostředky, je vyhotoven písemný doklad, stvrzený podpisem každého zaměstnance. - Pokud je to možné, doplňujeme stávající arzenál techniky novými výrobky tak, abychom zachovali jednotnost používaných typů na celé klinice - například stejné typy infuzních pump, defi brilátorů.

Je naší povinností, jako poskytovatelů zdravotní péče, používat pouze pomůcky V BEZVADNÉM TECHNICKÉM STAVU. - Zákon č. 123/2000 Sb. vymezuje podmínky pro kontrolu a užívání zdravotnických prostředků. Pravidelná údržba a servis přístrojů je sice finančně náročná záležitost, zejména v tak s technikou spjatém oboru, jakým je intenzivní péče, ale jiná cesta k zachování bezpečnosti pacienta, a tím ke zvýšení kvality péče, nevede.

Také POVINNOST ZÁZNAMU V DOKUMENTACI PACIENTA o použitých zdravotnických prostředcích musí být dodržena. - Tuto povinnost nám ukládá vyhláška MZ č. 11/2005 Sb. Ošetřovatelský management kliniky se aktivně podílel na tvorbě a posléze testování takového systému záznamu, který je pro zaměstnance z hlediska časové náročnosti přijatelný a zároveň je splněna legislativní povinnost. Poskytneme tak vyšší kvalitu nemocným a současně ochranu zdravotnickému personálu.

Na našem pracovišti máme také K DISPOZICI ŘADU VELMI DRAHÝCH A VYSOCE ÚČINNÝCH LÉČIVÝCH PŘÍPRAVKŮ, včetně zásoby antidot, která nejsou běžně dostupná v ostatních zdravotnických zařízeních v kraji. Jedná se například o přípravky:- Berinert P - C1 inhibitor - koncentrovaný preparát indikovaný k podání v případě závažné akutní ataky hereditárního angioedému, cena zhruba 35 tisíc KčSimdax - kardiotonikum pro terapii akutně dekompenzovaného těžkého srdečního selhání, cena okolo 28 tisíc KčDigitalis-Antidot - antidotum digoxinu, cena 33 tisíc KčBotulismus - Antitoxin Behring - antidotum botulotoxinu, cena 74 tisíc Kč Používání těchto přípravků se řídí pokyny výrobce.

Manipulace s léčivými přípravky ve zdravotnických zařízeních obecně se řídí vyhláškou MZ č. 255/2003 Sb. a je částečně v kompetenci sester. Zodpovědnost za převzetí, uložení, skladování, kontrolu exspirace, včasné objednání nových a přípravu k likvidaci procházejících léčiv má staniční sestra. Používání OSOBNÍCH OCHRANNÝCH PRACOVNÍCH POMŮCEK (OOPP) při poskytování ošetřovatelské péče je samozřejmostí. Všichni zdravotničtí pracovníci postupují při své práci v souladu s vyhláškou stanovený pracovní oděv a lehkou zdravotní pracovní obuv. Dbají na dodržování hygienicko-epidemiologického režimu a používají osobní ochranné pomůcky při vykonávání činností epidemiologicky závažných, například při odběrech biologického materiálu, při hygienické péči o nemocného, při invazivních výkonech a všech dalších postupech, kde může dojít ke kontaktu zdravotnického pracovníka s tělní tekutinou nemocného. Obvykle používané ochranné pomůcky jsou jednorázové vyšetřovací rukavice zesílené, mikrotenová zástěra, čepice, ústenka, ochranné brýle či štít. Jako ochranu před ionizujícím zářením požíváme ochranné zástěry s ekvivalentem 0,5 mm olova.

Dodržování hygienických zásad podle zmíněné vyhlášky se týká i manipulace s prádlem, s odpadem, provádění dezinfekce a dekontaminace pomůcek a přístrojů a jejich přípravy ke sterilizaci. Všichni zdravotničtí pracovníci se povinně každý rok účastní semináře, na kterém pracovníci oddělení epidemiologie prezentují výsledky různých studií či vysvětlují nové postupy a pravidla dodržování hygienických požadavků. Každé čtvrtletí se v naší nemocnici koná sympozium s tematikou hygienicko-epidemiologického režimu, kde prezentují své poznatky odborníci na danou problematiku a účastníci z řad pracovníků FN získávají certifi kát o absolvování. I na tato sympozia pravidelně vysíláme naše zaměstnance.

Nemocní jsou na emergency dopravováni nejčastěji pozemní, ale i leteckou záchrannou službou. Nezřídka přiváží nemocné i rodinný příslušník ve vlastním voze či svědek nehody. Příjezd na emergency musí Na zákrokový sál účelně navazují diagnostická pracoviště, která jsou v bezprostřední blízkosti urgentního příjmu - radiodiagnostický a laboratorní komplement, pokud možno vybudovaný v jednom podlaží, operační sál pro případ neodkladného operačního výkonu a krevní banka. Čekací prostor pro rodinné příslušníky je místo, které by nemělo chybět na žádném typu pracoviště, které má charakter urgentního příjmu. Po převzetí nemocného do péče usadíme rodinné příslušníky do čekací místnosti, kde mohou být taktně seznámeni se stavem nemocného a kde je v případě akutní krizové situace může kontaktovat klinický psycholog, který je členem týmu. Můžeme tak zmírnit akutní stresovou zátěž nejbližších a předejít negativnímu ladění rodiny, které mnohdy vyplývá z kritického stavu pacienta. V takové situaci stačí nevhodná poznámka či pohled a rodina podává stížnost na chování personálu. Emergency je vybaveno vysílačkou, která umožňuje komunikaci s posádkou nebo dispečinkem záchranné služby a slouží k včasné a přesné informaci lékaře a sestry emergency o povaze zranění a stavu transportovaného nemocného. Na základě této informace sestra aktivuje pomocí pagerů a mobilních telefonů kompletní zdravotnický tým - lékaře, sestry, sanitáře - ještě před přijetím nemocného, během několika minut. Staniční sestra a její tým je tvořen sestrami se specializací v PSS ARIP. Také diplomované sestry intenzivní péče a diplomovaní zdravotničtí záchranáři mají uplatnění v ošetřovatelském týmu emergency. Je vhodné, aby sestry i záchranáři měli minimálně půlroční, lépe však jednoa víceletou praxi z lůžkového oddělení ARK a anestezie, která jim poskytne potřebnou teoretickou a praktickou výbavu pro zvládnutí rozmanitých urgentních situací.

Pravidelná účast na seminářích všech úrovní a typů je samozřejmostí, která se promítá do vysoké kvality a profesionality odvedené práce. Osobnostní vlastnosti pracovníků hrají zásadní roli při jejich výběru. Odolnost proti stresu, komunikační a technické dovednosti, schopnost rychlé reakce i vcítění se do pocitu příbuzných či pozůstalých a taktní jednání nejen se členy rodiny, ale také se členy týmu, to vše patří do povinné výbavy pracovníků emergency. Za 12 let provozu jsme nezaznamenali žádnou stížnost na chování personálu. Pracoviště emergency doplňuje poslední článek záchranného řetězce, na jehož konci je poskytnutí komplexní intenzivní péče nemocnému v kritickém stavu, včetně náročných specializovaných diagnostických, laboratorních, monitorovacích či terapeutických postupů. Kvalita ošetřovatelské péče je přímo úměrná technickému vybavení, stavebnímu uspořádání, materiálnímu zajištění a samozřejmě profesionální úrovni zdravotníků.

LITERATURA
Tomšovicová, S.: Oddělení urgentního příjmu nemocných. Osobní rádce zdravotní sestry. Tematická příloha 1/2003, Praha, Verlag Dashšfer, 2003.

SOUHRN

Oddělení urgentního příjmu nemocných, zkráceně nazývané emergency, slouží jako příjmová část nemocnice pro zraněné a nemocné, kteří jsou bezprostředně ohroženi na životě. Vybavenost pracoviště je jednou z podmínek poskytnutí kvalitní ošetřovatelské péče.

SUMMARY

Emergency department, shortly called Emergency, is a part of hospital where patients with life threatening injuries and illnesses are admitted. The quality nursing care relies also on well equipped workplace.


O autorovi: Bc. Světluše Chabrová, RS Zuzana Benediktová, RS, ARK, FN Plzeň (chabrovas@fnplzen.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?