OVM: Peníze do černé díry?

14. 4. 2014 8:19
přidejte názor
Autor: Redakce
Needitovaný přepis pořadu Otázky Václava Moravce – Václav Moravec (moderátor): Regulační poplatky, příliš toho sice nezregulovaly, ale jednu nespornou výhodu měly. Do zdravotnického systému přezdívaného některými politiky v čele s prezidentem republiky Milošem Zemanem Černá díra, přinesly ročně miliardy korun. Vloni šlo o 5,5 miliardy...


Z toho miliardu a půl zaplatili lidé v ambulancích a o něco více na receptech. Pohotovost přispěla jen 180 miliony korun. Největší díl připadl na poplatek za pobyt v nemocnici, celkem víc než dvě miliardy. Jeho letošní výpadek byl pro hospodaření nemocnic takřka fatální. Vláda musela řešit, kde miliardy vzít. Tento týden padlo rozhodnutí. Předcházely mu koaliční hádky, ale peníze jsou na světě. Sobotkův kabinet vyřeší letošní výpadek zvýšením platby za státní pojištěnce. Pro příští rok musí vzít ministr zdravotnictví miliardu z účtu Státního ústavu pro kontrolu léčiv.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, předseda strany /ČSSD/ /9. 4. 2014/

Do systému zdravotní péče by to v letošním roce přineslo částku zhruba 2,1 miliardy korun. A v příštím roce částku zhruba 4,2 miliardy korun.

Václav MORAVEC, moderátor

Tuzemské nemocnice jsou ovšem v potížích nejen kvůli zrušení poplatku, ale i kvůli úhradové vyhlášce. Předepsané platby pojišťoven za provedené výkony totiž neodpovídají realitě.

Svatopluk NĚMEČEK, ministr zdravotnictví /ČSSD/ /3. 4. 2014/

Pokud z toho bude opravdu zřejmé, že některé výkony nejsou zaplaceny, tak si myslím, že je tam prostor pro to, aby se ty úhrady zvýšily.

Václav MORAVEC, moderátor

Například nemocnice v Klatovech s novým pavilonem za 1,4 miliardy korun má i přes narůstající počet výkonů rok od roku vyšší ztráty. Plzeňský kraj proto musí doplatit jen za loňský provoz 193 miliony korun.

Václav ŠIMÁNEK, náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro zdravotnictví /ČSSD/ /3. 4. 2014/

Zatím neplatí to, že za pacientem by šly peníze.

Václav MORAVEC, moderátor

Právě chyby a nedostatky úhradové vyhlášky chce Ministerstvo zdravotnictví napravit v dokumentu, který připravuje na příští rok. Zároveň tak chce podpořit udržitelnost, ale i obnovu fakultních a krajských nemocnic. Podle České lékařské komory by měl stát do zdravotnictví vrátit to, co mu vzal například růstem daně z přidané hodnoty, nebo devalvací české Koruny. V posledních několika letech tak přišel resort zdravotnictví podle odhadů komory přinejmenším o 30 miliard korun. Z nich většinu pokryl z vnitřních rezerv. Další rezervy už zdravotnictví podle komory nemá. Pozvání k diskuzi přijali náměstkyně ministra zdravotnictví pro legislativu a právo Lenka Teska Arnoštová, vítejte v Otázkách, hezký dobrý den.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor

Vítám i ředitele všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeňka Kabátka, vítejte.

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Dobré odpoledne.

Václav MORAVEC, moderátor

A vítám prezidenta České lékařské komory Milana Kubka, vítejte, pane prezidente.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Dobrý den vám i všem divákům.

Václav MORAVEC, moderátor

Příští týden má vláda ve středu probírat návrh opatření ke zprůhlednění toku peněz. Paní náměstkyně ve zdravotnictví, jde například o oblast veřejného zdravotního pojištění, kde existuje asi nějakých 12 bodů. Oblast organizace poskytování zdravotních služeb, a také vztah k jednotlivým nemocnicím a ústavů, které jsou zřizovány ministerstvem. Co nejtěžší bude prosadit z těch bodů, kterých je, jestli jsem to počítal správně, 30, 35, které navrhujete na středeční jednání vlády?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Co nejtěžší bude asi určitě dostat ty prostředky, finanční prostředky do veřejného zdravotního pojištění. Nicméně úspěch pana ministra Němečka je teď, že dostal 2,1 miliardy za hospitalizační poplatky. A 4,2 miliardy za ty možné další poplatky, které budou k 1. 1. 2015 zrušeny.

Václav MORAVEC, moderátor

To je ale navýšení příjmů. Teď mi jde o ty samotné úspory. Co nejtěžší z toho plánu úspor bude obtížné prosadit, protože například příští týden zasedne přístrojová komise, to je jeden z bodů, který vlastně už plníte jako Ministerstvo zdravotnictví, aby Andrej Babiš a Miloš Zeman přestali o zdravotnictví mluvit jako o černé díře. Zaměříte se jenom na úspory? A co z nich bude nejtěžší prosadit?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Víte, mně velmi vadí osobně, že se mluví o černé díře. Tvrzení o černé díře se nezakládá na faktech. Jak již bylo tady řečeno, černá díra, je to, je to něco, o čem se hovoří, ale nicméně nezakládá se na faktech. Zdravotnictví je, do zdravotnictví dáváme 7,5 HDP, což je strašně malé procento na rozdíl od ostatních jiných zemí, jako Německa nebo Rakouska. A především úhradová vyhláška z roku 2013 vedla ke zkrácení příjmů do zdravotního pojištění, navyšování DPH a všechno to kolem, ta částka. Jde o to, že vlastně odebrala systému veřejného zdravotního pojištění 30 miliard. A my se teď musíme soustředit, já neříkám, že, že nejsou rezervy. Jsou všude rezervy.

Václav MORAVEC, moderátor

Takže odmítáte mluvit o černé díře, ale zároveň přiznáváte, že systém zdravotnictví není úplně efektivní?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Přesně tak, to přiznáváme, to je v jakémkoliv jiném systému, rezervy vždy jsou a vždy se najdou. Ale nicméně já odmítám skutečně tvrdit, že resort zdravotnictví je černá díra. Musíme se zde bavit o kvalitě, o dostupnosti péče pro pacienty, bezpečnosti pro pacienty. A to přísluší Ministerstvu zdravotnictví.

Václav MORAVEC, moderátor

A znovu se vraťte k té původní otázce, který z těch bodů, které předkládáte na středeční jednání vlády, bude obtížně prosaditelný?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Já předpokládám, že obtížně prosaditelný nebude žádný z těch bodů. Zatím ten materiál je v meziresortním připomínkovém řízení, a v současné době probíhá vypořádání připomínek. Samozřejmě jedna věc je zřízení přístrojové komise, pan ministr Němeček po svém nástupu začal okamžitě efektivně a zefektizovat zdravotnictví. A přístrojová komise, jak již sám víte, již vznikla. Je složena ze zástupců zdravotních pojišťoven, ze zástupců svazu zdravotních pojišťoven. A ze zástupců pak příslušných poskytovatelů. A já se osobně domnívám, že, že jsou to úsporná opatření, efektivní opatření. A předpokládám, že tam nebude žádný sporný bod, na kterém by se vláda neshodla.

Václav MORAVEC, moderátor

Pojďme některé ty body si velmi stručně vyjmenovat: povinné zveřejňování smluv zdravotních pojišťoven tak, aby bylo zřejmé, na jaké výkony je placená jaká úhrada. Zákaz náboru pojištěnců prostřednictvím externích firem, což má zakázat zákon. Snížení maximálního ročního přídělu do provozních fondů, zdravotních pojišťoven. Novela vyhlášky tím přinese úsporu přes 700 milionů ročně. Snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven, rozšíření informační povinnosti pojišťoven. Možnost spolupráce zdravotních pojišťoven při revizní činnosti. Zřízení přístrojové komise, centralizaci nákladné zdravotní péče do center vysoce specializované péče. Dokončení koncepce systému následné a dlouhodobé lůžkové péče. Úhradová regulace zdravotnických prostředků, rozšíření úhradových aukcí u nemocnic a ústavu ustanovovaných ministerstvem. Průběžné vyhodnocování platební schopnosti. Je něco, co vám v tom, Milane Kubku, schází, protože vy jste předložili už osmého dubna také své návrhy?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Tak já se znovu vrátím k tomu, co říkala paní náměstkyně, mně se také velmi dotklo to vyjádření o černé díře. Myslím si, že to je velmi nefér vůči zdravotníkům. Protože právě na úkor zdravotníků je naše zdravotnictví efektivní, protože skutečně za nesrovnatelně menší peníze, než které vydává Německo nebo Rakousko, mají naši občané k dispozici srovnatelnou péči.

Václav MORAVEC, moderátor

Podle vás to tedy přehnali, prezident i ministr financí?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Já si myslím, že to byla taková, taková nevhodná hyperbola. V každém systému se mohou najít rezervy, ale ve zdravotnictví zásadní úspory v současnosti není možné dosáhnout tak, aniž by to postihlo pacienty.

Václav MORAVEC, moderátor

Počkejte, přístrojová komise, to přece nepostihne pacienty.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Ne, ne, ne, ne. Ale já mluvím skutečně o zásadních úsporách, které by oprávnily tvrzení o černé díře, protože pokud hovoříme o úsporách v řádu jednotek procent, pak ten systém není černou dírou. Já bych si jako.

Václav MORAVEC, moderátor

Všechna ta opatření, která jsem četl, podle vás nepřinesou úspory v řádu třeba deseti miliard, což.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

V žádném případě. Protože ten systém nebude fungovat, pokud vy neuděláte to, to „B“, co je důležité. A já ještě se vrátím o jednu větu zpátky. Není možné bojovat s korupcí a neefektivitou ve zdravotnictví izolovaně bez kontextu s celou českou realitou. To znamená, žádné veřejné zakázky firmám s nejasnou vlastnickou strukturou. Žádné veřejné zakázky firmám, které mají sídlo v takzvaných daňových rájích. Zveřejněním smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními my jsme požadovali, je to určitě správný krok, ale je třeba si uvědomit, že pokud ty smlouvy nebudou zároveň opatřeny komentářem jednotkových cen, pak neřeknou reálně vůbec nic. A my se musíme dívat do budoucnosti. A dvě zásadní systémová a protikorupční opatření jsou: nový seznam zdravotních výkonů, který by definoval, kolik který zdravotní výkon stojí. A pojišťovny by byly povinny platit všem zdravotnický zařízením bez ohledu na jejich vlastníka stejně za stejný výkon. Teprve v tom případě můžeme porovnávat nějakou efektivitu jednotlivých zdravotnických zařízení. A druhým systémovým krokem je zákon o veřejných neziskových nemocnicích, kde by neplatilo standardní obchodní tajemství. To znamená, ty nemocnice by byly povinny zveřejňovat jednotkové ceny zboží a služeb, za které nakupují. A každý partner jejich, který by s nimi obchodoval, by dopředu věděl: ano, na jednu stranu mám jistotu, že mi ta nemocnice zaplatí, protože je státem garantovaným partnerem. Ale na druhou stranu prostě ty mé dodávky budou také podléhat té kontrole. To znamená, každý bude vědět, za co ty nemocnice nakupují. A to jsou systémové změny do budoucna. A já jsem o všech, nebo o těchto dvou hlavních změnách jednal jak s panem ministrem, věřím, že máme jeho podporu, informoval jsem pana ministra financí Babiše, jednal jsem s předsedou vlády, a byli bychom rádi, kdyby tyto dvě základní změny začaly platit co nejdříve, abychom se v dohledné době dočkali.

Václav MORAVEC, moderátor

A v tom materiálu, který jde ve středu na vládu, jak změna původní otázka, vám nic zásadního nechybí jako první krok?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Ale samozřejmě, samozřejmě můžeme se bavit o dalších, ta stabilizace zdravotnictví není totiž pouze stabilizací finanční. My musíme zdravotnictví stabilizovat personálně. To znamená, my musíme zajistit, aby nemocnice měly dostatek kvalifikovaných lékařů, změnit systém vzdělávání lékařů, zvýšit platy lékařů za základní pracovní dobu, aby nám lékaři neodcházeli. Je třeba hledat další udržitelné dlouhodobě zdroje financování zdravotnictví.

Václav MORAVEC, moderátor

My se k té personální situaci dostaneme. Pane řediteli, v oblasti veřejného zdravotního pojištění jsem několik těch věcí přečetl. Kolik peněz si myslíte, že se dá ušetřit těmi opatřeními, které se týkají v systému veřejného zdravotního pojištění, o nichž bude jednat ve středu vláda?

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Já musím říct, že my vítáme snahu pana ministra. A řadu těch opatření, které jste zde citoval, pane „doktore“, tak my ji realizujeme. Mluvilo se tam o omezení, omezení provozních fondů pojišťoven. My jsme jenom v loňském roce snížili čerpání provozního fondu o 600 milionů. Mluví se tam o transparentnosti, my jsme jako první Všeobecná zdravotní pojišťovna zahájili již reálně zveřejňování smluv s našimi smluvními partnery na webových stránkách. Mluví se tam o snižování cen léků a speciálního zdravotního materiálu. Úspora v této oblasti díky, díky aktivitě Všeobecné zdravotní pojišťovny v loňském roce činila 800 milionů, nebo 900 milionů, necelých 900 milionů. Takže já si myslím, že na řadě těch opatření se pracuje. A pokud budou nějakým způsobem legislativně zakotveny, nebo budou mít garanci Ministerstva zdravotnictví, tak ta jejich úspěšnost může být i řádově vyšší. Je důležité zdůraznit, že by bylo dobré.

Václav MORAVEC, moderátor

To znamená jaká? Pokud byste měl odhadem tu částku.

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Já si myslím, že mluvíme v řádech jednotek miliard. A ještě bych tady rád zdůraznil, Všeobecná zdravotní pojišťovna.

Václav MORAVEC, moderátor

Takže se vejdete do nějakých zhruba 4, 5 miliard?

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

To by bylo velmi neseriózní, abych já tady říkal přesné číslo.

Václav MORAVEC, moderátor

Říkáte jednotky miliard. Jednotky jsou od jedné do devíti, pak už to jsou desítky.

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Já si myslím, že prostor pro úspory je někde okolo 5 miliard, ale skutečně berte to číslo jako velmi hrubý odhad. Není to na základě analýz. My jsme v loňském roce v rámci realizace těch opatření bez jakékoliv legislativní opory ušetřili 1,7 miliardy. Navíc, a to je třeba zdůraznit, je tady, jsou tady oborové zdravotní pojišťovny, které hospodaří se sto miliardou českých korun. Ono to v poslední době trošku vypadá, jako že je tady jenom VZP. Já si myslím, že pokud bude ten tlak na to, aby se chovali stejně oborové pojišťovny jako Všeobecná zdravotní, tak ty úspory mohou být ještě vyšší.

Václav MORAVEC, moderátor

Přepněte si na zpravodajskou ČT 24, kde záhy pokračujeme v diskuzi o stavu tuzemského zdravotnictví, za několik málo okamžiků právě na ČT 24. A budeme pokračovat v diskuzi náměstkyně ministra zdravotnictví, tedy náměstkyně pro legislativu a právo Lenky Teska Arnoštové, ředitele VZP Zdeňka Kabátka a prezidenta České lékařské komory Milana Kubka po stručných zprávách na zpravodajské ČT 24.

DRUHÁ HODINA OTÁZEK VÁCLAVA MORAVCE – POKRAČOVÁNÍ

Václav MORAVEC, moderátor

Připomínám, že hlavními hosty dnešních Otázek zůstávají náměstkyně ministra zdravotnictví pro legislativu a právo Lenka Teska Arnoštová. Ještě jednou vítejte na 24.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor

Vítám znovu i ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny, Zdeňka Kabátka. Ještě jednou, pane řediteli, vítejte.

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Pěkný den.

Václav MORAVEC, moderátor

A vítám i prezidenta České lékařské komory Milana Kubka, ještě jednou vítejte, pane prezidente.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor

Když se podíváme na ty zákonné předpoklady fungování zdravotních pojišťoven a veřejného zdravotního pojištění, paní náměstkyně, kdy přijdete s prvními zákonnými úpravami, protože v tom materiálu, který jde ve středu na vládu, tak například chcete zakázat nábor pojištěnců prostřednictvím externích firem, což by měl zakázat zákon.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Já bych jenom předně chtěla říci, že tento materiál je nelegislativní povahy a zatím z tohoto materiálu nevyplývají žádné konkrétní legislativní úkoly. My máme schváleny vládou legislativní plán vlády, samozřejmě v tomto legislativním plánu máme novelu zákona 48 z roku 97 o veřejném zdravotním pojištění a pak doprovodné novely, jako novela třeba zákona 551 z roku 91 o veřejné zdravotní pojišťovně, nebo novela zákona 280 z roku 92 sbírky o resortních oborových pojišťovnách a další doprovodné novely. Teď, co je zásadní, tak v červnu bychom chtěli předložit novelu zákona na 48 z roku 97 sbírky o veřejném zdravotním pojištění, kde budeme počítat se zrušením regulačních poplatků. K tomu budou i další doprovodné zákony dalších z priorit je například novela zákona o léčivech a s tím související novela zákona 218 z roku 2000 sbírky, rozpočtové pravidla. To je vlastně úkol, který vyplynul z minulého jednání vlády, kdy máme dostat jednu miliardu ze Státního ústavu pro kontrolu léčiv to státního rozpočtu …

Václav MORAVEC, moderátor

To jsou, to jsou tedy ale změny, které vlastně jsou aktuální, prioritní, ale zároveň, aby se začal plnit ten stabilizační plán, který ve středu bude probírat vláda, tak tam jsou právě věci, kde se také bude muset měnit zákon. Ať je to ten zákaz náboru pojištěnců, nebo ať to jsou zpřesnění úpravy střetu zájmů členů orgánů zdravotních pojišťoven, nemluvě o tom, jak by měly fungovat pojišťovny, možnost vzniku pojišťovenského systému, na který tady čekáme několik let a byla to priorita Tomáše Julínka.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Všechny tyto úpravy se právě vztahují k těmto zákonům, které jsem zmiňovala, to znamená novely zákona 48 z roku 97 sbírky, zákona 551 z roku 91 sbírky, zákona 280 roku 92 sbírky a předpokládáme, že toto všechno …

Václav MORAVEC, moderátor

Vy v sobě opravdu právníka nezapřete, omlouvám se, nechci říct divákům, ale jestli …

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Já se taky omlouvám divákům.

Václav MORAVEC, moderátor

Jestli je možné srozumitelně tedy říci, bude to v těch zákonech to, co jsem …

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Předpokládám, předpokládám, že tyto všechny, pokud tento materiál projde ve středu na vládě, tak předpokládám, že tyto všechny změny, tyto důležité prioritní změny by se měly dostat do těchto doprovodných novel zákonů.

Václav MORAVEC, moderátor

Milane Kubku, předpokládám, že vám v tom materiálu chybí rychlejší cesta ke slučování zdravotních pojišťoven, protože vy jste jako lékařská komora v rámci toho svého stabilizačního plánu představeného 8. dubna říkali, že by tam mělo být v první fázi sloučení Všeobecné zdravotní pojišťovny s těmi dvěma zaměstnaneckými, ať je to Pojišťovna ministerstva vnitra, anebo Vojenská pojišťovna.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Ano, to jsou státní pojišťovny a poskytují stejné služby, tak proč existují jako tři ústavy. Jejich sloučení povede ke snížení provozních nákladů a my nechceme ty peníze nějak vyčerpat, ale my chceme, aby ta nová pojišťovna, ta velká pojišťovna mohla zcela změnit svůj revizní systém, protože zásadní změna je, aby ty regulace tak, jak jsou dnes, nebyly na jedno zdravotnické zařízení, ale aby se všechno počítalo na jednoho pacienta, protože ten sytém dnes je nelogický. Pokud vy navštívíte svého lékaře pětkrát, tak ten lékař třeba dvě z těch návštěv už vůbec nedostane zaplaceny, protože to je nad limit, ale když obejdete 5 různých lékařů, pak je ta péče těm 5 různým lékařům zaplacena, a přitom každý z nás z pacientů máme prostě jeden žaludek, jedny ledviny, jedny játra, prostě to množství péče, které potřebujeme racionálně zkonzumovat, je konečné. A regulační poplatky tady naprosto selhaly, protože ty postihly lidi, kteří mají takzvaně hluboko do kapsy, ale ty notorické zneužívače, pro které je cas, často navštěvování zdravotnických zařízení jakýmsi perverzním koníčkem, ti si to rádi za těch 30 korun zaplatí, ale pokud bude regulace, ta pojišťovna bude sledovat toho konkrétního pacienta, tak od určitého limitu řekne, dost, prostě třetí stejné vyšetření vám prostě nezaplatíme. A vy si ho buďto zaplatíte ze svého, nebo se můžete na takové možnosti komerčně připojistit …

Václav MORAVEC, moderátor

A k tomu by přispěl, k tomu by přispěl i ten krok sloučení těch tří …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Určitě ano, protože pan ředitel asi potvrdí, že budování nějakého funkčního jaksi revizního systému a informačního sytému prostě stojí peníze, to je investice a pokud nechceme investice zvenku, tak bychom mohli získat ty prostředky právě sloučením těchto tří pojišťoven, kde by se uspořilo na provozních nákladech. A já si myslím, že do budoucna by se to tomu systému výrazně vrátilo, protože my dnes často se hovoří o tom, že máme velice nízké, nízkou spoluúčast, nízké soukromé výdaje na zdravotnictví, ono na první pohled těch našich 16 % se skutečně zdá, že je malých, ale když se podíváme, kdo ty peníze platí, ono je to 50 miliard korun a většinu z těch 50 miliard korun zaplatí důchodci a zaplatí lidé, kteří jsou tedy nemocní. Ta distribuce té spoluúčasti je strašně nespravedlivá. Ve vyspělých státech ty soukromé výdaje jsou rozděleny tak, že přibližně polovinu těch soukromých výdajů tvoří takzvané připojištění, to znamená zdraví lidé, bohatší lidé si platí připojištění a to je bráno jako soukromé výdaje. Prostě nemůžeme z kapes těch důchodců a nemocných lidí vytahat prostě víc než těch stávajících 50 miliard korun, to už prostě …

Václav MORAVEC, moderátor

Já se omlouvám, k tomu, k tomu se taky ještě …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

To je zásadní systémová změna, která je třeba.

Václav MORAVEC, moderátor

K tomu se ještě dostaneme, ale buďme u té dílčí. To sloučení těch pojišťoven, jejichž zřizovatelem je svým způsobem stát?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Já bych jenom doplnila pana prezidenta Kubka, tady se nejedná o nějaký návrh zákona, především to sloučení pojišťoven záleží za jednotlivých správních radách těch příslušných zdravotních pojišťoven a tuto úpravy my nemůžeme předjímat zákonem. Takže my skutečně budeme respektovat rozhodnutí jednotlivých správních rad příslušných pojišťoven a ministerstvo zdravotnictví pak k tomu se vyjádří v rámci schvalovacího procesu. Ale konkrétní sloučení na základě zákonem, určitě nebudeme předkládat.

Václav MORAVEC, moderátor

No, počkejte, ale tak zase ministr zdravotnictví je členem vlády a tak by zástupci státu v těch státem ustanovovaných pojišťovnách mohli dostat zadání. Záleží, jestli to vůbec někdo chce, jestli to ministerstvo zdravotnictví chce, aby to zadání padlo v nejbližší době.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Tak zadání určitě teďka v současné době šel materiál na vládu o obměně správních a dozorčích rad zdravotních pojišťoven, máme za sebou dva měsíce, nicméně v koaliční dohodě máme, že budeme podporovat postupné sloučení zdravotních pojišťoven postupné, to znamená ne napříč a direktivě zákonem, ale skutečně je to na jednotlivých správních radách, aby se vyjádřily, aby, aby rozhodly o této důležité, důležité …

Václav MORAVEC, moderátor

Já se omlouvám, paní náměstkyně, ale asi, asi víte, jak to funguje. Jakmile dojde ke sloučení, tak bude méně židlí ve správních radách, v dozorčích radách, méně ředitelů, je tady to jasné zadání novým členům správních rad, aby co nejdříve došlo ke sloučení těch tří pojišťoven ustanovovaných státem?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

A noví členové zatím nebyli jmenováni. Takže já si myslím, že pan ministr zdravotnictví s ohledem na plnění koaliční dohody toto zadání bude plnit, ale noví členové zatím nebyli …

Václav MORAVEC, moderátor

Takže noví členové dostanou to politické zadání, aby došlo ke sloučení Všeobecné zdravotní pojišťovny s pojišťovny ministerstva vnitra i vojenské?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Samozřejmě, ale musí tady být konsens celé správní rady, nikoliv pár členů, kteří jsou jmenování vládou nebo státem. Je to konsens celé správní rady jednotlivých pojišťoven.

Václav MORAVEC, moderátor

Může k tomu, pane řediteli, protože předpokládám, že vy byste asi převzali ty dvě menší pojišťovny. Tak jak vidíte ten krok slučování zdravotních pojišťoven a jeho naplnitelnost?

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Tak určitě to je záležitost poměrně složitá a musí předcházet řada analýz, co to sloučení skutečně přinese. Já bych se spíš snažil navázat na co, říkal pan prezident. Já v současné době vidím velký potenciál právě v té cílené revizní činnosti a centralizované revizní činnosti. My ještě před tím, a já se skutečně nebudu vyjadřovat ke slučování, protože to je věc politická a těžko tady mohu jako jeden z těch ředitelů, kterých se to týká, se k tomu nějak zásadně vyjádřit. Ale myslím si, že existuje řada oblastí, ve kterých se snažíme s kolegy z oborových zdravotních pojišťoven jednat a nalézat řešení, která budou třeba i před tím vlastním krokem, pokud k němu dojde, vést k efektivitě. To, co tady popsal pan prezident, to znamená, jakási revizní činnost zaměřená nejenom na naše poskytovatele, ale i na chování našich klientů, tak je na stole a my s panem prezidentem Gajdáčkem intenzivně jednáme o tom, kde bysme mohli najít styčné body a v čem bysme mohli spolupracovat už v této chvíli.

Václav MORAVEC, moderátor

Když se podívám na to, na to hospodaření, tak například největší zdravotní pojišťovna v zemi, tedy VZP, má ve svém portfoliu nejnákladnější pacienty. Výsledky hospodaření za loňský rok ještě nejsou definitivní. Předběžně se počítá se schodkem asi 962 milionů korun. Tento údaj uvádí Všeobecná zdravotní pojišťovna. Tedy platí, pane řediteli, je to tak, 962 milionů?

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Ano, tento, pokud, pokud se bavíme o roce 2013, tak skutečně Všeobecná zdravotní pojišťovna, ale to je zdůraznit, oproti očekávanému schodku, který se měl pohybovat někde okolo 5 miliard, 4-6, tak skončí v červených číslech se ztrátou zhruba 960 milionů korun. Rok 2014 musím konstatovat se vyvíjí podstatně pozitivněji. Za první tři měsíce tohoto roku Všeobecná zdravotní pojišťovna hospodaří vyrovnaně.

Václav MORAVEC, moderátor

Vyrovnaně? Vy totiž předpokládáte to vyrovnané hospodaření v roce 2014 …

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Ano, ano …

Václav MORAVEC, moderátor

… i na konci roku. Když ještě budeme u té revizní činnosti. Změna revizní činnosti tedy není nutně podmíněna změnou zákona? Protože ve středu má vláda probírat, že by se i měnily zákony a že by tady paní náměstkyně psala změny zákonů, abyste si vlastně sdíleli revizní činnost, případně, abyste si ji mohli nasmlouvat u jiné pojišťovny, že zkrátka zaměstnanecká pojišťovna si revizní činnost může nasmlouvat u VZP.

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Tak samozřejmě každá oblast činnosti zdravotních pojišťoven obecně, která je upravená zákonem, tak se, tak se lépe realizuje, lépe vynucuje. Na druhou stranu tak, jak tady probíhala řeč o těch úsporách například z řekněme efektivnější pohled na náklady na speciální zdravotní materiál a léky, pokud by bylo upraveno zákonem, jistě je to jednodušší, ale naše zkušenosti ukazují, že i bez platnosti zákona se nám v loňském roce podařily velmi významné, velmi významné snížení cen, tedy snížení nákladů. Já si myslím, že …

Václav MORAVEC, moderátor

Z těch 5 miliard, to, co jste odhadl u vás, že by se dalo ušetřit v tom systému zdravotnictví 5 miliard, s tím přehledněním toku peněz, jak velkou část by mohla zajistit právě ta lepší revizní činnost, na kterou upozorňuje prezident Kubek?

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Tak ta revizní činnost, na kterou upozorňoval pan prezident, to je systémové opatření. Ono v podstatě změní kompletně filosofii toho systému úhrad, to znamená, víceméně přesouvá část toho kontrolního systému směrem k našemu klientovi od té, od té stávající situace, kdy ta kontrolní činnost je směřována veskrze k našim partnerům poskytovatelům. Takže já si myslím, že to je úplně jasná kvalitativní změna. Jaké by přinesla úspory, je velmi těžko predikovat bez nějaké hlubší analýzy. A nicméně to, co pan prezident zde prezentoval, skutečně i nám se ukazuje, že část klientů si chodí pro ten druhý názor, třetí názor a určitě by stálo za to mít data k tomu a nástroj k tomu, abysme, abysme klientům říkali, jak se mají chovat, aby ten systém byl efektivnější.

Václav MORAVEC, moderátor

Změna fungování zdravotních pojišťoven, to je krok, který postrádá v tuzemském zdravotnictví odborník na ekonomické fungování systému zdravotnictví, někdejší náměstek ministra Pavel Hroboň. Tady jsou jeho slova.

Pavel HROBOŇ, Centrum zdravotní ekonomie a managementu UK

Nejvíc mně vadí, že se nepodařilo prosadit roli zdravotních pojišťoven jako organizací, které jsou zodpovědné nejen za to, aby včas zaplatily lékařům a nemocnicím, ale hlavně za to, aby se snažily zlepšovat zdravotní stav lidí, kteří jsou jejich klienti. A to zase souvisí s těmi chronickými nemocemi, protože péče o chronické onemocnění vyžaduje koordinaci celé řady poskytovatelů. Lékařů, sester, fyzioterapeutů, výživových poradců a tak dále a takováhle koordinovaná nebo integrovaná péče je něco, co v našem českém zdravotnictví hodně chybí.

Václav MORAVEC, moderátor

Vysvětluje v rozhovoru pro Otázky odborník na ekonomiku zdravotnictví Pavel Hroboň z Centra zdravotní ekonomie a managementu Univerzity Karlovy v Praze. Přijde, paní náměstkyně, i taková zásadní změna, že by opravdu i pojišťovny měly silnější pravomoci nad kontrolou peněz včetně vydávání peněz na prevenci a podobně? Ne ty dílčí pro stabilizaci zdravotnictví?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

To záleží na zdravotně pojistných plánech jednotlivých pojišťoven, ale nicméně ten systém v současné době nastavený tak, že zdravotní pojišťovna uzavírá s poskytovatelem zdravotních služeb individuální smlouvy a samozřejmě pak posléze záleží, co je obsahem této individuální smlouvy. Bohužel, nebo snad bohudík je o tom, že záleží, je to smluvní vztah obou dvou stran a záleží na jejich souhlasu, takže pokud samozřejmě pojišťovna bude si dávat do těchto povinností, do těchto smluvních podmínek tuto povinnost, tak pokud ten smluvní partner na to přistoupí, tak …

Václav MORAVEC, moderátor

Ale vy neuvažujete o tom, že byste zákonně vymezili významnější roli fungování zdravotních pojišťoven, včetně všech těch revizí a, a zkrátka, aby byla možnost připojištění těch bohatších, stanovení nějaké základní péče, aby se i do systému dostalo víc peněz těch, kteří na to mají.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Tohle neupravuje koaliční dohoda. My jsme vázaný naprosto koaliční dohodou. Tento systém a tento příděl peněz koaliční dohoda neupravuje, nicméně …

Václav MORAVEC, moderátor

Takže, když to neupravuje koaliční dohoda, tak se o tom vůbec nebudete bavit a zásadně se systém postavení pojišťoven ve, ve zdravotnictví měnit nebude v těch následujících 4 letech?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Já se, já si spíš se domnívám, že dojde ke systému změny úhrad. Protože to máme v koaliční dohodě, během 2, 3 let nastavit systém úhrad tak, aby docházelo k efektivnímu hospodaření a rozdělení poskytování vlastně zdravotních služeb. Tady ta diskuse určitě bude zahájena, jedná se o kultivaci systému, DRG a domnívám se, že v této fázi, když zahájíme tyto přípravy v souvislosti i třeba se seznamem zdravotních výkonů, tak určitě tyto otázky a na tyto otázky budeme muset odpovědět.

Václav MORAVEC, moderátor

Pane prezidente, může ten systém dlouhodobě fungovat zdravě, aniž by se měnilo postavení zdravotních pojišťoven v celém tom systému, včetně možnosti připojištění těch, kteří na to mají peníze, když to v koaliční smlouvě není?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Tak fungovat může, ale ty peníze se tam musí dostat jinak, to znamená musí platit více stát. Já bych ukázal jednu takovou tabulku, já nevím, jestli bude vidět, ale ona je velmi důležitá. Když se podíváme na to, kolik se platí na zdravotnictví, na zdravotní pojištění jednotlivé skupiny obyvatel, tak průměrný zaměstnanec včetně jeho zaměstnavatele 32 400 korun ročně. Osoba samostatně výdělečně činná 15 600, osoba bez příjmu 12 900, ale stát za své pojištěnce pouhých 8 700 korun. A těch státních pojištěnců je 60 %. Za 60 % obyvatel, kteří ne vlastní vinou čerpají 80 % zdravotní péče, platí stát pouhých 24 % příjmů veřejného zdravotního pojištění. Pokud se toto nenarovná, tak ve zdravotnictví bude neustále ekonomické napětí, vidíte, že ty výdaje na jednoho občana, veřejné výdaje jsou 23 500, ale stát platí jenom 8 700. To je obrovský, to je obrovský nepoměr a ten nepoměr není možno řešit tak, jak dosud, na úkor příjmů zdravotníků a my totiž musíme vyřešit určité dilema. My na jedné straně máme konečné množství peněz. Vedle toho máme poptávku po zdravotní péče. A dnes zcela chybně tyto dvě věci porovnáme a z toho nám vyjde nějaká fiktivní imaginární cena, ale ta imaginární cena není skutečnou cenou, protože nepokrývá ani náklady zdravotnických zařízení a ty nemocnice, ale i soukromé praxe, neustále se dostávají do minusu a je potřeba to nějakým způsobem dotovat. My se musíme k tomu postavit úplně obráceně, tak jak ke stanovování cen kdekoliv jinde. Zdravotní služba nikdy nebude mít cen volnou …

Václav MORAVEC, moderátor

Ale promiňte, tady, tady, ale tady …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

… protože my nemůžeme říct nemocnému …

Václav MORAVEC, moderátor

Ale tady …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

… pardon, já to jenom dokončím …

Václav MORAVEC, moderátor

Ano?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

… jakoukoliv částku. Ta cena bude vždycky regulovaná a k tomu bude ten seznam zdravotních výkonů, který stanoví pevné ceny, které budou platit pro všechny. Ta cena zohlední reálné náklady, plus nějaký přiměřený zisk. A teď se vezme to, kolik zdravotní péče skutečně v těchto reálných cenách stojí, řekne se, co má být ze zdravotní péče hrazeno, a teď nám vyjde, kolik zdravotní péče skutečně stojí. A bude politickým rozhodnutím nastavit rovnováhu. Zda do zdravotnictví dostat další peníze a teď bude záležet na tom, jestli levicová vláda bude zvyšovat platby za státní pojištěnce, pravicová zvyšovat spoluúčast, to je už politický konsensus daný, o kterém si rozhodnou občané ve volbách, ale není možné prostě hejbat s tou cenou, není možné nutit někoho do nekonečna, aby poskytoval zdravotní péči pod vlastní nákladové ceny …

Václav MORAVEC, moderátor

Já se jenom omlouvám, vy každou odpovědí otevřete obrovské množství otázek. Takže jste zmínil Kubkovou tabulkou, na kterou bych navázal Moravcovým grafem, který ukazuje, jak se měnily platby státu za státní pojištěnce v těch uplynulých letech, protože už jste to zmínil, 60 % všech obyvatel jsou státní pojištěnci a podíváme se na ten graf. Vybere se za ně 24 %, tedy necelá čtvrtina veškerého pojistného měsíční poplatek za státní pojištěnce se totiž vloni v listopadu zvýšil poprvé po 4 letech ze 723 korun stoupl na 787. Teď poroste znovu na 845 korun za osobu a měsíc. O posledním zvýšení za státní pojištěnce se rozhořel spor mezi ministrem zdravotnictví a ministrem financí, připomínám, že Andrej Babiš odmítal přidat peníze ze státního rozpočtu na státní pojištěnce, nakonec byl nucen ustoupit, a to je ta první vaše vlastně podotázka, protože vy jste v tom vašem krizovém scénáři jasně říkali, že chcete pravidelnou valorizaci plateb za státní …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Ano.

Václav MORAVEC, moderátor

… pojištěnce. Není to nesystémové, paní náměstkyně, že se jenom přidalo zase pro tentokrát na nějakou stabilizaci, protože, že by se novelizovalo v závislosti na inflaci k tomu jste nedospěli?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Ne, pane Moravče, to je přesně ono, docházelo ke stornování plateb za státní pojištěnce a od roku 2010 do roku 2013. A ta částka se pohybuje okolo 18 miliard. A já si myslím, že tento příjem jedná se o 6 milionů pojištěnců prostě automaticky v tom systému veřejného zdravotního pojištění chybí. Já bych skutečně plnila koaliční dohodu a tak, jak bylo řečeno, že se mají automaticky valorizovat platby za státního pojištěnce k 1. 1. 2016, protože …

Václav MORAVEC, moderátor

Promiňte, ale ta jistota není na to. Andrej Babiš, jestli se nemýlím, nekývl, tady se kývlo na jedno zvýšení, ale to, že se bude zvyšovat pravidelně, bude-li ta vláda fungovat 4 roky, tak to ten příslib tady není.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Příslib byl o tom, že se novelizuje teď, teď se bude přidávat, peníze za platby státního pojištěnce. V první fázi v červenci a pak v druhé fázi v listopadu a zohledňuje, jedná se teda o hlavně kompenzaci z poplatku. Nicméně my se domníváme, že by se dohody měly plnit a v koaliční dohodě je stanoveno, že se bude automaticky valorizovat platby za státní pojištěnce. Takže sice k 1. 1. 2016, ale předpokládám, že tato dohoda bude platná a sliby se mají plnit.

Václav MORAVEC, moderátor

Takže vy počítáte jako ministerstvo zdravotnictví, že se bude valorizovat v závislosti na inflaci?

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Já si myslím, že bychom se měli vrátit tak, jak to bylo před tím rokem 2010, kdy, kdy byla automatická valorizace vázaná na průměrný plat a inflaci, takže jako my nechcem nic víc, než se vrátit k tomu roku 2010.

Václav MORAVEC, moderátor

Ale to záleží na dobré vůli, dobré …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

A je strašně důležité to, co na navázat na paní náměstkyni, ty 2,1 miliardy, to nejsou probůh žádné peníze navíc. Stát pouze část toho, co sebral, vrací. Protože od ledna 2012 se zvýšila DPH, hlavně spodní sazba z 10 na 14 %. K dalšímu zvýšení o 1% bod došlo od ledna 2013, kdy se zvedly obě sazby, řada zboží se snížené sazby se dostala do sazby základní a bylo to zboží, které zdravotnictví nakupuje. A další devalvace české koruny o 8 % na konci loňského roku zase zdražila veškeré vstupy do zdravotnictví. Takže ty reálné výdaje, my když se tady podíváme, tak vidíme, že poslední 4 roky nám stagnují výdaje absolutní, ale reálné, protože se zdražuje, jdou dolů a ještě z těchto výdajů si ukrajuje stát větší a větší částku prostřednictvím DPH, protože část těch peněz, které se na zdravotnictví v uvozovkách „vydávají“ se vrací do státního rozpočtu prostřednictvím DPH. A je třeba ještě zdůraznit, že zdravotnická zařízení nejsou plátci DPH, respektive, že zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění jsou osvobozeny od daně z přidané hodnoty, což v konečném důsledku znamená, že zdravotnická zařízení jakékoliv zvýšení DPH nemají na koho přenést. Já jako soukromý lékař nakoupím se zvýšenou DPH, ale nedostanu od zdravotních pojišťoven ani od pacientů to zvýšení DPH zaplaceno. A tím se liším od jakéhokoliv jiného podnikatele.

Václav MORAVEC, moderátor

I když nejsme domluveni, tak znovu na Kubkovu tabulku navážu Moravcovým grafem. Podíváme se na výdaje na lůžkovou a ambulantní péči, tedy výdaje, které zdravotnictví na oba ty segmenty vydává, protože zdravotnictvím protékají miliardy z veřejného zdravotního pojištění. Jen na lůžkovou péči letos odejde skoro 60 miliard. Ještě v roce 2000 to bylo necelých 26 miliard, během další dekády se ale výdaje zdvojnásobily a dál rostou. Totéž platí i pro náklady za ambulantní péči. Tam byl nárůst ještě strmější, v roce 2000 šlo o 53 miliardy, následoval růst na dvojnásobek. Letos z veřejného zdravotního pojištění na ambulantní péči pravděpodobně odejde 116 miliard. Pane řediteli Kabátku, kde je možné v rámci poskytování těch zdravotních služeb ještě najít úspory a kterými konkrétními kroky, když se podíváme na ta zásadní čísla, zásadní nárůsty u lůžkové ambulantní péče v uplynulých letech?

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Tak já navážu na kolegy předřečníky. Já nejsem politik, já jsem manažer, já musím vycházet z reálné situace, musím pracovat s reálnými příjmy a nastavit proti nim náklady tak, aby se pojiš…, Všeobecná zdravotní pojišťovna udržela ekonomicky stabilní a zároveň, abysme naplnili to, co je naším hlavním posláním, a to je zajistit našim klientům zdravotní služby v kvalitě a bezpečí, na které, na které mají nárok. To, kde se ty úspory dají hledat, budu se trošku opakovat. Jedna oblast jsou manažerské opatření, a to ať na straně nás jako pojišťoven, či na straně našich partnerů v zdravotnických zařízeních. Souhlasím s kolegy, že ten prostor na straně zdravotnických zařízení už je velkou měrou vyčerpán, vstupují tam všechna negativa, nebudu opakovat pana prezidenta, která zde byla zmíněna …

Václav MORAVEC, moderátor

Takže souhlasíte, že tam už úspory hledat možné není.

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Já si myslím, že úspory je možné hledat v každém systému i v hospodaření našich partnerů, poskytovatelů, zejména velkých zdravotnických zařízení, je jistě možno hledat úspory, je to určitě, je to určitě záležitost individuální, je jistě mnoho poskytovatelů, kteří ještě dokáží generovat další úspory nákladů. Na straně poskytovatelů, na straně plátců, tedy zdravotních pojišťoven je to jednoznačné, já už jsem tady naznačil trend, kterým bysme chtěli jít, chceme snižovat náklady na speciální zdravotní materiál, kde cítíme velkou, velkou rezervu, chceme snižovat náklady částečně na léky, chceme snižovat náklady na vlastní provoz nás jako plátců pojišťoven, chceme hledat určitá řešení, která budou potřebovat legislativní oporu, jako jsou slevové soutěže, jako je sdílení rizik, jako je zpětná platba při garanci určitého odběru od konkrétních dodavatelů na trhu, teď myslím obecně v systému všeobecného zdravotního pojištění. Všechno to jsou opatření, která se dají realizovat a jenom část z nich potřebuje legislativní oporu. Pak jsou zde opatření legislativní, které potřebují legislativní oporu, mluvila o nich paní náměstkyně, je tady jistě možné regulovat ceny léků jiným způsobem než v současné době, je tady jistě možné omezit vynakládání prostředků veřejného zdravotního pojištění například na přetahování pojištěnců, velký problém v minulosti, kde jednoznačně docházelo k tomu, že peníze z veřejného zdravotního pojištění nesloužily na to, co primárně mají, tedy nákupu zdravotních služeb, ale sloužily na to, aby mohl být velmi konkurenční boj mezi pojišťovnami. Je možné určitě dále regulovat vstup drahé techniky přístrojové a nejenom vstup drahé techniky, co se týká pořizovacích nákladů, ale i techniky, která vyvolává velké náklady na úhrady z veřejného zdravotního pojištění …

Václav MORAVEC, moderátor

A nutně to nesouvisí s tou přístrojovou komisí, která začne fungovat příští týden?

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Já si myslím, že přístrojová komise je správný krok. Dnes je často, často v médiích prezentována kauza protonového centra, klasický případ. Drahá technika jak z hlediska pořízení, tak z hlediska potom následného provozu a pokud by tady v době, kdy celý ten projekt vznikal, zasedala přístrojová komise, jejíž členy by byli kompetentní odborníci ze všech oblastí činnosti, možná bysme se dnes nedočítali v novinách, jak ten spor graduje. To znamená, já si myslím, že je to správný krok, já si myslím, že pokud jako přístrojová komise bude vnímat i výstupy z HTA /anglický text/, to znamená jakési posuzování nákladovosti, nákladovosti zdravotnické techniky, tak můžeme udělat velký krok dopředu a můžeme ho udělat i bez legislativní úpravy, můžeme ho udělat vlastně velmi rychle v podstatě okamžitě.

Václav MORAVEC, moderátor

A co se týče té námitky paní náměstkyně vůči fungování systému jako celku, tedy ta druhá část odpovědi prezidenta Milana Kubka, že se musí změnit uvažování a přístup k systému zdravotnictví, chystá se to tady, když vlastně si pročtu programové prohlášení, tak to není o změně přístupu. Shodnete se na tom, Milane Kubku?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Ano, je to o potřebě v plné míře realizovat rozhodnutí Ústavního soudu, který zrušil úhradovou vyhlášku a takové ty plošné regulace odmítl, odmítl to, že jsou někteří poskytovatelé zdravotní péče nuceni ji poskytovat pod své náklady a podobně a toto vyžaduje skutečně jaksi zásadní změnu přístupu ke zdravotnictví tak, abychom se na zdravotnictví dívali ne na jako jakýkoliv jiný sektor ekonomiky …

Václav MORAVEC, moderátor

Ale to v tom programovém prohlášení z toho nevyčtu.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Bezprostředně to v tom programovém prohlášení opravdu není, to máte pravdu.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Já v programovém prohlášení je určitě kultivace systému DRG, což je systém vlastně …

Václav MORAVEC, moderátor

Platbu za diagnózu.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

… za, za diagnózu, skupiny diagnóz, skupiny diagnóz. My počítáme s tím, že bychom chtěli národní referenční, respektive činnost Národního referenčního centra dostat pod křídla ministerstva zdravotnictví, nebo spíš institucionalizovat Národní referenční centrum. Jedná se o sdružení právnických osob, nemá zákonné zakotvení, takže do budoucna určitě předpokládáme, že by tu činnost mohla vykonávat některá z přímo řízených organizací a chceme, jak říkal pan prezident Kubek, určitě novelizovat seznam zdravotních výkonů a v rámci úhrad kultivovat ten systém DRG tak, aby, aby byl efektivní a hlavně spravedlivý a vyvážený pro vlastně systém veřejného zdravotního pojištění.

Václav MORAVEC, moderátor

Děkuji dalším hostům Otázek, kterými byli: náměstkyně ministra zdravotnictví pro právo a legislativu, dále ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny a prezident České lékařské komory. Děkuji vím, že jste, dámo a pánové, byli …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Děkuji za pozvání a chtěl bych všechny občany …

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Děkuji taky za pozvání …

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

… uklidnit, že ať se o zdravotnictví říká cokoliv, zdravotnictví funguje.

Václav MORAVEC, moderátor

Vás se ta slova o černé díře dotkla?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Mě se dotkla velmi osobně, protože ta slova skutečně nevychází z reality, do českého zdravotnictví jde ve srovnání s vyspělými státy extrémně málo peněz a péči, kterou naši občané mají k dispozici, za tu se nemusíme stydět, ta je srovnatelná s Německem a Rakouskem …

Václav MORAVEC, moderátor

Pane prezidente a řekl jste to, když jste říkal, že jste jednali s ministrem zdravotnictví, tak řekl jste mu to?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Já jsem to řekl nejenom panu ministru zdravotnictví, já jsem to před rokem říkal panu prezidentovi, já jsem to před 14 dny říkal panu ministrovi financí, před 3 týdny panu premiérovi, já to říkám každému, koho vidím a snažím se je přesvědčit skutečně tvrdými daty.

Václav MORAVEC, moderátor

Děkuju vám za diskusi a těším se na shledanou.

Lenka TESKA ARNOŠTOVÁ, náměstkyně ministra zdravotnictví /ČSSD/

Děkujeme. Na shledanou.

Zdeněk KABÁTEK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny

Díky.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory

Na shledanou.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?