O průzkumu informovala agentura Reuters.
Trend vyšší informovanosti pacientů přes moderní média považují lékaři za dvojsečný. Na jednu stranu je podle nich dobré, že se pacient o své zdraví zajímá, na druhé straně však mají pochyby o kvalitě informací, které internet nabízí.
Výzkum ukázal, že 7% uživatelů vyhledává potřebné informace na internetu před návštěvou lékaře, 8% uživatelů poté a 10% před i po návštěvě lékaře.
Existují pacienti, kteří si na základě informací z internetu stanoví sami diagnózu i vhodnou léčbu. Jediné, co od lékaře potřebují, je recept. |
Roland Ilzhoefer, mluvčí asociace KVB, která sdružuje většinu německých praktických a ambulantních specialistů, uvedl, že problém informovanosti pacientů má svůj rub a líc:
„Je dobré, když si pacient vyhledává informace o možnostech léčby v médiích. Druhá věc je, do jaké míry jsou takové údaje spolehlivé. I seriózní a pravdivá informace, která se týká diagnózy a léčby, nemůže platit pro každého pacienta. To, co funguje u jednoho pacienta, u druhého ne,“ upozorňuje Ilzhoefer a dodává: „Lékaři se tak setkávají s případy, kdy si pacienti sami stanoví svou diagnózu a terapii. Jediné, co od svého lékaře požadují, je recept.“
„Lékař pak pacientovi obtížně vysvětluje, že jeho diagnóza a terapie je odlišná od informací, které si pacient vyhledal na internetu,“ říká Ilzhoefer.
„Existují dokonce takové případy, kdy je pacient natolik přesvědčen o své pravdě, že přejde k takovému lékaři, který je ochoten předepsat léčbu, o níž se pacient dozvěděl na internetu. Takoví lidé jsou schopní nakonec přestat chodit k lékaři, protože se domnívají, že mají potřebné informace o své léčbě z internetu.“
Související odkazy:
Kassenärztliche Vereinigung Bayerns (KVB)
(ivb), www.Zdravi.Euro.cz, 17.2.2003