Před dvěma lety jsme na tomto místě psali, že pokud chce stát skutečně změnit české zdravotnictví a udělat z ponížených pacientů spokojené klienty, musí jim dát informace. Třeba o tom, jak se kde léčí, kde mají největší šanci na dobrou endoprotézu, kde pravděpodobně přežijí operaci páteře. Ministerstvo zdravotnictví už tři roky slibuje a kde nic tu nic.
Opět se musíme spokojit s žebříčkem neziskovky HealthCareInstitute. Ne že by byl k ničemu. Hodnotí spokojenost pacientů i lékařů a obojí o kvalitě péče leccos napoví. Tam, kde se k vám chovají lidsky a ne jako k autu, které potřebuje opravit převodovku, je větší šance, že neodfláknou léčbu. Se spokojeností lékařů je to podobné - což pochopí každý, kdo se někdy dostal do rukou nerudného felčara.
Přesto takové hodnocení nestačí. Ze všeho nejvíc připomíná gastronomický žebříček Grand Restaurant - založený na hodnocení náhodných návštěvníků. My ale potřebujeme zdravotnický Michelin. Tedy systematické zkoumání kvality a profesionální zhodnocení. Třeba ve formě hvězdiček.
Uznáváme, že ministr Julínek byl nejodvážnější reformátor zdravotnictví v Česku. I proto nepochopíme, proč nedal do rukou pacientům informace. A už vůbec nechápeme, proč to současná ministryně zdravotnictví nenapraví. Hodnocení kvality péče mají pacienti k dispozici v řadě evropských zemí. Není důvod, proč by měli být Češi výjimkou.
Celý názor si můžete přečíst na serveru Hospodářských novin iHNED.cz nebo zde:
http://hn.ihned.cz/c1-39204660-petr-honzejk-hvezdicky-pro-nemocnice