ČTK to řekl Josef Formánek z katedry konstruování strojů Fakulty strojní ZČU, která měla letos v červenci velký úspěch s prvním českým elektromobilem ve stylu retro. „Nový obor půjde směrem úprav klasických vozidel pro invalidy, návrhů pomůcek a technických systémů, jež usnadní život lidem s postižením, aby mohli být soběstační a žili plnohodnotný život,“ dodal. Nové studium je koncipováno multioborově, takže produkty využijí také senioři. Populace stárne a tu techniku budeme potřebovat, řekl Formánek.
Studenti nebudou znalí latinských názvů. Dozví se ale o anatomických změnách, rehabilitačních procesech a faktech o tom, co postižení zvládnou a co jim pomáhá. Katedra se spojí se sdruženími, aby jí řekla, co jejich postižení členové zvládnou a co ne. Studium je koncipováno také pro gymnazisty, kteří se bojí strojírenství.
Nový obor je rozdělen na bakalářský servis zdravotnické techniky a magisterskou konstrukci zdravotnické techniky. Budeme vychovávat konstruktéry, kteří budou mít znalosti základních zdravotnických a rehabilitačních požadavků, řekl Formánek.
„Soustředíme se na dvě oblasti - malá elektrická vozítka pro invalidy a na manipulační přístroje pro pacienty,“ dodal docent. Katedra už uspěla s úchopovým mechanizmem využitelným jako protetická ruka i do laboratoří. Dále už vytvořila základní konstrukci invalidního vozíku na principu dvoukolového vozítka s gyroskopy včetně designu.
Městské vozidlo pro invalidy, minielektromobil s rychlostí do 20 kilometrů v hodině, vyvíjela katedra rok a půl. Jde o společný projekt s Ústavem umění a designu ZČU určený pro invalidy, ale také starší občany i turisty do půjčoven. „Tato koncepce tu zatím není. Jsou tu jen elektrické invalidní vozíky,“ řekl Formánek. Vozítko ale není dodělané, protože katedra nesehnala peníze na dokončení karosérie. Chce mít nejprve plně funkční prototyp a poté ho bude nabízet firmám.
Dva metry dlouhé vozítko bude levnější než elektrický invalidní vozík, dojezdová vzdálenost, rychlost i hmotnost bude zhruba stejná. Obsahuje převážně hliníkové slitiny, karosérie má být lehká z uhlíkových vláken nebo kompozitu. „Buď tam může najet invalida s vozíkem, nebo se sedačky sklopí na bok a mohou tam jet dva lidi,“ uvedl Formánek.
Katedra uvítá jakoukoli spolupráci s firmami. Mohly by například dodat materiál a spolupracovat na konkrétním projektu. Zatím shání tisícové až desetitisícové granty, univerzitní i z podpor vědy a výzkumu.
Katedra už také vyvinula kolo s doplňkovým elektrickým pohonem pro staršího aktivního člověka, úprava kola vyšla kompletně na 3000 až 5000 korun. Doba pro elektrokola teprve přijde, dodal Formánek.