Počet žalob za neuhrazení regulačních poplatků roste

12. 10. 2009 8:40
přidejte názor
Autor: Redakce
Nemocnice rozesílají stále více upomínek a dokonce i žalob za neuhrazené regulační poplatky. Není však málo případů, kdy tak učiní i u lidí, kteří mají své platby v pořádku.


„To je neuvěřitelné, co se u nás děje,“ rozčiluje se například Miroslav Pátý z Hazlova. Jeho matce, která je klientkou Léčebny dlouhodobě nemocných (LDN) Carvac v Aši, přišla žaloba.

Podle ní měla uhradit více než šest tisíc korun za to, že před rokem nezaplatila regulační poplatek za ošetření v chebské nemocnici. Pátý se neprodleně spojil s právníkem krajské nemocnice a domluvil se s ním na mimosoudním vyrovnání. To činilo asi 600 korun.

„V chebské nemocnici mi ale říkali, že takových žalob teď mají spoustu, “ uvedl Pátý. A stále přibývají. Tento konkrétní případ však nakonec dopadl dobře. „Nahlédli jsme do dokumentace a zjistili, že pacientka byla vyslána od nás, “ sdělil právník Carvacu Jan Valdman.

„Spojili jsme se s nemocnicí a doložili jsme, že pacientka přijala dar od kraje, “ uvedl. „Jakmile potřebuje některý z našich klientů na vyšetření do nemocnice, vždy má doprovod, ať už se jedná o ošetřovatele nebo přímo zdravotní sestru,“ doplnil právník.

Tento doprovod pak jde s pacientem i do ordinace, kde také pomáhá svému klientovi vyřizovat administrativní záležitosti spojené s regulačními poplatky. „Volal mi právník nemocnice, omluvil se za potíže a uvedl, že chyba vznikla na jejich straně,“ sdělil Pátý o dva dny později.

„Řekl mi, že nám přijde od nemocnice písemná omluva a všechny uhrazené penízenámvrátí, “ dodal.

Nejde to uhlídat

Žalob, ať už oprávněných, nebo neoprávněných, je mnoho. Hledat mezi uloženými daty lidi, kteří již svůj dluh uhradili, je podle mluvčí nemocnice Zdeňky Markové nemožné.

„To jsou stovky a stovky jmen, “ poznamenala. Nicméně na základě několika rozhovorů se stěžovateli začala mluvčí prosazovat změnu systému. „Obrátila jsem se na ředitele nemocnice i na advokáta a chtěla jsem, abychom začali posílat upomínky. Nebyla jsem ale vyslyšena,“ řekla Marková.

Přesto se jí podařilo dosáhnout alespoň něčeho. V současné chvíli vymýšlí právník, jakým způsobem by bylo možné lidi upozornit na jejich dluh. Jednou z variant bylo i to, že nebude chodit hned žaloba, ale jakási před žalobní upomínka.

Nikoliv od nemocnice, ale přímo od advokáta. Zda tuto variantu nemocnice zvolí, však zatím není jisté. Pokud si někdo není jistý, zda uhradil regulační poplatek za ošetření v nemocnici, může se obrátit na příslušnou nemocnici. Podle jeho údajů a rodného čísla je možné informace zjistit.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?