Zdravotní pojišťovny dostanou právo – a tím i povinnost – nahlížet v případě, že nemohou svého klienta nalézt na jím uvedené adrese, nahlédnout do centrální evidence obyvatel. Z ní se mohou dozvědět o změně adresy nebo získat kontakt na příbuzné, kteří mohou adresu upřesnit.
Změnu navrhla ombudsmanka Anna Šabatová, schválilo ministerstvo zdravotnictví a nyní ji projedná vláda. Pojišťovny nicméně vzkázaly, že o pravomoc nestojí a nechtějí „žehlit“ opomenutí svých klientů.
Změna pravomocí zdravotních pojišťoven podle ombudsmanky Anny Šabatové znamená, že má člověk, který zapomene ohlásit změnu své adresy, a potom z nějakého důvodu dluží na pojistném, větší šanci se o dluhu dozvědět dříve, než dluh naroste do astronomických rozměrů.
Pojišťovna může dnes po nedoručení zásilky prohlásit člověka za nedohledatelného a určit mu tzv. opatrovníka. Nově ale bude muset ještě po „nezvěstném“ pátrat v centrální evidenci obyvatel. Do ní dosud pojišťovny neměly přístup.
„Je to ochranné opatření. Pojišťovna by se stejně jako jiné orgány, které vedou řízení s nějakými lidmi, pouze měla dozvědět novou adresu,“ zdůraznila Anna Šabatová. Mohou k tomu posloužit například kontakty na příbuzné, kteří mohou pojišťovny odkázat na novou adresu dlužníka.
Celý článek najdete na serveru ČT 24 nebo ZDE.