Odpovídá JUDr. Pavel Zajíc
Úvodem je třeba konstatovat, že určení pořadí, v jakém budou ošetřeni jednotliví pacienti, je plně v kompetenci ošetřujícího lékaře. Právní předpisy tuto oblast neregulují a případnou úpravu pořadí při ošetřování pacientů tak ponechávají zcela na lékaři.
Přednost i za peníze
Důvody pro přednostní ošetření v zásadě mohou být zdravotní, sociální nebo finanční. Zdravotní důvod je zřejmý. Patrně nikdo z pacientů nebude zpochybňovat nárok na přednostní ošetření u nemocného v akutním stavu či se značnými bolestmi.
Pochopitelné jsou, věřím, i sociální důvody pro upřednostnění některých nemocných – například malých dětí nebo seniorů. Finanční důvody pro přednostní ošetření jsou rovněž logické – pokud klient zaplatí lékařem stanovený poplatek za přednostní ošetření, má na něj nárok.
Je samozřejmě možné představit si situaci, kdy se u lékaře sejdou pacienti s různými důvody pro to, aby přišli na řadu dřív. V takovém případě budou mít pacienti se zdravotními důvody nepochybně přednost před nemocnými se sociálními a dále s finančními důvody.
Obecně tedy platí, že pacienti mají právo být ošetřeni včas a v časovém intervalu, na který byli objednáni, a v pořadí, v němž přišli do ordinace. V případě, že provozní důvody nebo důvody přednostního ošetření naruší předpokládanou dobu či pořadí ošetření, měli by být pacienti informováni o časovém posunu svého ošetření, jakož i důvodech tohoto posunu.
K dotazu tedy shrnuji, že i když není určen systém objednávání na určitý čas nebo není stanoven sazebník za přednostní ošetření, lze ošetřit určitého pacienta přednostně a účtovat si za to poplatek.
Pravidly proti konfliktům
Považuji za přinejmenším slušné vyrozumět ostatní pacienty o přednostním ošetření a důvodech, které k tomuto kroku vedly. Zároveň doporučuji seznámit pacienty v čekárně ordinace s postupem při určování pořadí ošetřování, stejně jako s okolnostmi, za nichž lze žádat přednostní ošetření.
Jsem přesvědčen, že jasně nastaveným systémem pořadí při ošetřování pacientů a transparentním definováním podmínek přednostního ošetření je možné účinně předcházet konfliktním situacím v čekárně a nespokojenosti.