Poplatek za přednostní ošetření

12. 7. 2011 8:30
přidejte názor
Autor: Redakce
Dotaz čtenáře Zdravotnictví a medicína: "Mohu si účtovat poplatek za přednostní ošetření, pokud nemám stanovený systém objednávek na určitý čas a pacient se dožaduje přijetí hned po vstupu do čekárny, bez ohledu na to, že před ním je třeba deset dalších, kteří přišli dřív?"


Odpovídá JUDr. Pavel Zajíc

Úvodem je třeba konstatovat, že určení pořadí, v jakém budou ošetřeni jednotliví pacienti, je plně v kompetenci ošetřujícího lékaře. Právní předpisy tuto oblast neregulují a případnou úpravu pořadí při ošetřování pacientů tak ponechávají zcela na lékaři.

Přednost i za peníze

Důvody pro přednostní ošetření v zásadě mohou být zdravotní, sociální nebo finanční. Zdravotní důvod je zřejmý. Patrně nikdo z pacientů nebude zpochybňovat nárok na přednostní ošetření u nemocného v akutním stavu či se značnými bolestmi.

Pochopitelné jsou, věřím, i sociální důvody pro upřednostnění některých nemocných – například malých dětí nebo seniorů. Finanční důvody pro přednostní ošetření jsou rovněž logické – pokud klient zaplatí lékařem stanovený poplatek za přednostní ošetření, má na něj nárok.

Je samozřejmě možné představit si situaci, kdy se u lékaře sejdou pacienti s různými důvody pro to, aby přišli na řadu dřív. V takovém případě budou mít pacienti se zdravotními důvody nepochybně přednost před nemocnými se sociálními a dále s finančními důvody.

Obecně tedy platí, že pacienti mají právo být ošetřeni včas a v časovém intervalu, na který byli objednáni, a v pořadí, v němž přišli do ordinace. V případě, že provozní důvody nebo důvody přednostního ošetření naruší předpokládanou dobu či pořadí ošetření, měli by být pacienti informováni o časovém posunu svého ošetření, jakož i důvodech tohoto posunu.

K dotazu tedy shrnuji, že i když není určen systém objednávání na určitý čas nebo není stanoven sazebník za přednostní ošetření, lze ošetřit určitého pacienta přednostně a účtovat si za to poplatek.

Pravidly proti konfliktům

Považuji za přinejmenším slušné vyrozumět ostatní pacienty o přednostním ošetření a důvodech, které k tomuto kroku vedly. Zároveň doporučuji seznámit pacienty v čekárně ordinace s postupem při určování pořadí ošetřování, stejně jako s okolnostmi, za nichž lze žádat přednostní ošetření.

Jsem přesvědčen, že jasně nastaveným systémem pořadí při ošetřování pacientů a transparentním definováním podmínek přednostního ošetření je možné účinně předcházet konfliktním situacím v čekárně a nespokojenosti.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?