PRAHA - Sněmovna dnes schválila výrazné omezení tabákové reklamy i sponzoringu, který vede k propagaci tabákových výrobků.
Do roku 2007 ale tabákovým koncernům umožnila sponzorovat motoristické soutěže. Pokud změnu podpoří i Senát, měly by z ulic a podchodů zmizet například billboardy s reklamou na cigarety. Zákon má nabýt účinnosti 1. července 2004.
Tabáková reklama by se podle novely měla omezit na obchody s kuřivem a tabáková oddělení v prodejnách. Ani taková reklama by se ovšem nesměla zaměřovat na lidi mladší 18 let, neměla by také nabádat ke kouření slovy nebo třeba zobrazením kouřících lidí.
Lidovecký autor příslušné novely Josef Janeček prosazoval téměř úplný zákaz této reklamy. S výjimkou pro motoristické soutěže sice nesouhlasil, přesto je spokojen.
„Je to obrovský krok kupředu,“ řekl bezprostředně po závěrečném hlasování, v němž novela získala podporu 125 poslanců ze 188 přítomných. Proti byli hlavně poslanci ODS, kteří patří k dlouhodobým odpůrcům zákazu tabákové reklamy. Janeček o něj usiluje už deset let, občanské demokraty ale nepřesvědčil.
„Lidé se sami jsou schopni rozhodnout, co je pro ně užitečné a co pro ně užitečné není,“ řekl dnes Martin Říman (ODS). Někteří odpůrci novely pochybují o tom, že zákaz skutečně sníží spotřebu.
„V zemích, kde byla reklama zakázána, došlo k poklesu spotřeby cigaret až o několik desítek procent,“ tvrdí ale Janeček a další spoluautor novely Vilém Holáň (KDU-ČSL) v předkládací zprávě.
ČTK