Šest největších pražských nemocničních zařízení – Nemocnice Na Bulovce, Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, Fakultní nemocnice v Motole, Thomayerova nemocnice v Krči, Ústřední vojenská nemocnice a Všeobecná fakultní nemocnice – nedostávají na dopravu pacientů na jednotlivá oddělení žádné dotace a vše si hradí samy.
Ministerstvo zdravotnictví, které na tyto účely nepřispívá, navrhlo zavedení taxy na jízdu sanitkou. Rozhodnutí odůvodňuje rostoucím počtem případů, kdy byl výjezd záchranné služby zbytečný. Odpůrci hrazené jízdy záchranné služby upozorňují na to, že pacienti z řad sociálně slabších začnou v důsledku placení této zdravotní péče podceňovat vážnost svého stavu, což nakonec nemocnice zatíží daleko více.
Nejstarší vozy hlavních nemocnic pamatují ještě první polovinu devadesátých let minulého století a jejich pojízdnost se brzy nachýlí ke konci. Málokdo má ponětí, jak zatížené jsou.
Nemocnice čeká vyřazování vozů
Všechny ze jmenovaných nemocnic mají vlastní dílnu a mechanika, který je schopen opravit drobné závady automobilů. S většími defekty je nutné obracet se na distributory. Každé sanitní vozidlo ročně absolvuje technickou prohlídku, kontrolu zdravotnického vybavení a bezpečnostně technickou kontrolu. Průběžně také probíhají kontroly ústavní hygienické služby. O stavu a pojízdnosti vozidla tedy nerozhoduje samotná nemocnice.
Na Bulovce disponují deseti sanitkami, které denně převážejí pacienty po svém areálu. Ten má rozlohu přibližně patnácti hektarů. Ústav hlídá technický stav vozidel, proto jsou dvě sanitky v současnosti vyřazené k ekologické likvidaci, jedna z roku 1994, druhá z roku 1998. Nové sanitky za více než dva miliony korun počet vozů opět vyrovnaly. „K modernizování vozového parku jsme museli přistoupit pro velké opotřebení stávajících sanitních vozů,“ řekl ředitel nemocnice Petr Zajíc.
Zastaralé vozy trápí i ostatní velké nemocnice. Vinohradská vlastní nejstarší pražský sanitní vůz, a to z roku 1994. Přitom některé ze sanitek jsou v téměř nepřetržitém denním provozu.
Sanitky z Bulovky pro pacienty ve všední den vyjíždějí v průměru 127krát. V roce 2011 vyjely vozy k pacientům přesně 36 693krát, ve více než polovině případů spěchaly k nechodícím pacientům. Akutní případy vezli záchranáři nejčastěji na internu. Vzhledem k tomu, že některá oddělení Nemocnice Na Bulovce provozují soukromí lékaři, získává ústav finance na přepravu pacientů částečně z jejich zdrojů. Podle mluvčího „Bulovky“ Martina Šálka jsou však tyto finance zanedbatelné.
Takzvaných plechařin, tedy nehod, při kterých nedochází ke zranění ani výraznému poškození vozidla, zaznamenávají ročně nemocnice v řádu maximálně desítek. Ovšem i lehký náraz dvou vozů je pro pacienta v kritickém nebo sotva stabilizovaném stavu nepříjemnou komplikací. Některé z velkých nemocnic využívají vozy pouze k vnitroústavní dopravě.
I přesto jejich sanitky ročně najezdí desítky tisíc kilometrů. Jaký standard sanitních vozů by v Česku měl být, aby bylo adekvátní záchranné a ambulantní služby nemocnic hradit, bude příštím tématem.