Teplice - Nezáviděníhodná je mnohdy práce u zdravotnické záchranné služby. Jednoduché to nemají lékaři, zdravotní sestry, ale ani řidiči a operátoři.
Potvrdili nám to jak ředitel Ing. Ladislav Novák, tak i MUDr. Jan Flesar, vedoucí lékař Zdravotnické záchranné služby Teplice s dislokovaným pracovištěm v Bílině.
„Osmdesát procent volající laické veřejnosti nedokáže popsat zdravotní stav pacienta,“ postěžoval si MUDr. Flesar. „Přitom především zdravotní stav pacienta je důležitý při rozhodování, zda na místo vyslat RLP, RZP, DNRR nebo LSPP. Totiž rychlou lékařskou pomoc, to znamená sanitku s lékařem a zdravotní sestrou, rychlou zdravotnickou pomoc, kterou zajišťuje řidič a střední zdravotnický personál, nebo jen dopravu nemocných, raněných a rodiček, kterou obstarává zdravotnicky školený řidič se základním vybavením pro ošetření drobných ran. Je schopen také odrodit rodičku v terénu. LSPP je lékařská služba první pomoci, která funguje ve všední dny od třinácti hodin odpoledne do sedmi hodin ráno a o víkendech čtyřiadvacet hodin. Je stálou zálohou zdravotnické záchranné služby,“ vysvětlil.
„Volající mnohdy nejsou schopni operátorovi vysvětlit co se vlastně stalo, jaký je rozsah poranění. Při kolapsu zda jejich příbuzný trpí nějakou nemocí a podobně. Bezohledně se domáhají příjezdu sanitky s lékařem a nechtějí si nechat vysvětlit, že je to v jejich případě zbytečné, že lékař může být důležitý jinde,“ uvedl Ing. Novák s tím, že volající dokáží být velmi hrubí, se slovníkem, který se nedá publikovat.
Záchranářky Eva Kulihová a Lenka Hynešová, které se také střídají v rolích operátorek, to potvrdily. „Stačí jeden takový sprostý a agresívní telefonát a máte zkaženou službu. Přitom se jim člověk snaží všestranně pomoci a my si nemůžeme dovolit jejich hulvátský slovník,“ konstatovala jedna z nich a neopomněla připomenout zneužívání linky tísňového volání.
„Odpoledne mezi jednou a druhou jsou to zejména děti, večer a v noci výrostci, lidé kteří nemají nic lepšího na práci a také opilci,“ dodala druhá.
„Zrovna nedávno se nám stal jeden takový případ v Bílině,“ navázal MUDr. Flesar. „Na linku nás volala žena. Emotivně a barvitě popsala dopravní nehodu a uvedla i to, že ve vozidle jsou zaklíněni zranění. Okamžitě vyjela sanitka, informována byla policie a o pomoc požádáni hasiči. Na místo „nehody“, která se nestala, se sjely všechny složky integrovaného záchranného systému. Žena volala z telefonní budky, zpětným dotazem již nebylo možné informaci ověřit,“ přiblížil jeden z řady případů zneužití linky.
„Chtěl bych upozornit, že máme zavedený systém ISDN, který umožňuje zobrazení telefonního čísla, ze kterého je voláno. A je jedno zda je to pevná domácí linka, telefonní budka nebo mobilní telefon,“ uvedl ředitel ZZS Teplice Ing. Novák. „To nám umožňuje, při zneužití linky tísňového volání, přijmout okamžitá opatření vůči šiřiteli poplašné zprávy,“ dodal.
ANTONÍN TATÍČEK, Deník Směr, 24.6.2002