Agentury domácí zdravotní péče (ADP) jsou ve většině případů nestátní zdravotnická zařízení. Péče, kterou poskytují, je hrazena ze zdravotního pojištění, tudíž pacient-klient nic nehradí, ani regulační poplatky.
Historie domácí zdravotní péče je porevoluční, agentury začaly vznikat začátkem 90. let. Jedná se tedy o dobře zavedenou službu na trhu, kterou zajišťují nestátní zdravotnická zařízení. Síť agentur domácí zdravotní péče je rozšířena po celém území České republiky. Není proto problém v situacích, které to budou vyžadovat, aby agentury svoji činnost operativně rozšiřovaly. Agentury zajišťují péči na vysoké odborné úrovni v odbornosti 925.
Poskytují péči pro pacienty bez omezení diagnózy, pro pacienty v terminálním stadiu, v léčbě ambulancí bolesti, pro pacienty po jednodenních výkonech, s peritoneální dialýzou, na plicní ventilaci, na infuzích, se všemi druhy stomií (nefrostomie, kolostomie, tracheostomie…), s poruchou výživy včetně výkonů, jako jsou aplikace injekcí, podávání léků, odběry, převazy veškerých defektů od pooperačních ran až po cirkulární defekty a další.
Zajišťujeme také výkony v odbornosti 902 – rehabilitace. Agentury samy nebo smluvně řeší sociální situace, poskytování pečovatelské služby, osobní asistence a dalších sociálních služeb.
Podmínky pro možné kvalitní zajištění a poskytování služeb domácí zdravotní péče, resp. komentář k současnému, mnohdy nevhodnému a neekonomickému stavu:
* zrušení limitací úhrady za péči – limit 50 pojištěnců za pololetí je absolutně neadekvátní,
* při překročení korekčního koeficientu – možnost navýšení pracovního úvazku bez výběrového řízení, tzn. posílit konkurenceschopnost agentur, ve výsledku dobrá agentura = více pacientů, špatná = méně pacientů,
* pracovní listy k jednotlivým výkonům pro odbornost 925 byly vypracovány před rokem 1996 – dosud nebyly nijak aktualizovány a nebyl zohledněn ani nárůst cen materiálů a náročnost výkonů, které ADP poskytují,
* v současné době stále ještě existuje mnoho tzv. agentur domácí péče, kde tuto péči zajišťuje pouze jedna sestra, která nemůže nabídnout kvalitní 24hodinovou péči – pak mylně dochází k tzv. pokrytí péče a péče je mnohde pojištěncům nedostupná, jelikož v jejich okrese nefunguje ani jedna ADP s nepřetržitým provozem,
* pracovat na úpravě Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami (materiálové kódy neodpovídají nákladům, např. náklady na převaz, ať je jakkoli velký, hradí pojišťovna částkou 21 Kč, když skutečné náklady jsou mnohonásobně vyšší),
* navýšit paušál za dopravu s ohledem na cenu pohonných hmot – většina agentur má vypočítaný paušál v době, kdy cena benzinu byla 17 Kč. Každý podnikatel zvedne cenu zboží, jakmile se zvýší cena nejen pohonných hmot!
* zohlednit psychickou zátěž sester – náročné podmínky, např. hospicoví pacienti, ale i roční období (zima, sníh, náledí, letní horka, provoz na silnicích atd.),
* vytvořit další management pracovníků (v první fázi krizový management 24 hod. denně),
* neopomenutelná je skutečnost nedostupnosti praktického lékaře po dobu 24 hod. (potvrzení a případná změna ordinace v případě zhoršení zdravotního stavu pacienta-klienta),
* agentury domácí péče zajišťují nepřetržitý provoz, pracují 24 hodin denně, 7 dní v týdnu včetně svátků, sestry jsou neustále na mobilním telefonu,
* zvýšení kompetencí sester – dostatečně vzdělaná sestra v domácí péči by neměla být závislá na indikaci praktického lékaře,
* v současné době pracují v terénu vysoce vyškolené sestry, které v dnešní době mohou poskytovat kvalitní domácí péči, což je ošetřovatelská činnost – mnozí nechápou rozdíl mezi sociální a zdravotní službou (požadují např. rozvoz obědů nebo hygienu na lůžku),
* někteří (úředníci, zákonodárci apod.) považují jedince s nejvyšším sociálním příspěvkem na péči za zabezpečeného a přenechávají péči rodině („když za to bere peníze…“), příbuzní pak provádějí převazy, aplikace inzulinu a podobné zdravotní/ošetřovatelské výkony sami – dělají práci za sestry domácí péče,
* někteří lékaři neznají možnosti zajištění zdravotní péče agenturami a jejich seznam výkonů (sestra dochází za pacientem domů na převazy, ale na odběry musí do ordinace nebo v horším případě si je jede odebrat lékař nebo sestra v návštěvní službě),
* mnozí lékaři při zhoršení stavu preferují LDN, zbavují se tak problematických a komplikovaných pacientů, bez ohledu na fakt, že hospitalizace je několikanásobně dražší,
* ve většině případů sestra nemá mobilní telefon ošetřujícího lékaře a problémy po ordinačních hodinách musí řešit s pohotovostí, což bývá často kontraproduktivní (lékaři svá čísla na mobilní telefony odmítají sdělit),
* nemocnice si zvou klienty na jednoduché převazy i 3krát týdně (přeprava, bolestivost, další možná rizika poranění, ztráta času rodiny, náklady na sanitku), vše je tímto daleko nákladnější a bez komfortu pro klienta – ti, kteří by pro akutní stav potřebovali rychle ošetřit, čekají ve frontě,
* zrušit 15minutovou návštěvu (kód 06318) – Co můžeme za tento čas stihnout? Kde je započítán čas na zápis do dokumentace, čekání na otevření, přezutí, připravení pomůcek, poučení pacienta, čekací doba např. po aplikaci injekce a zhodnocení stavu pacienta atd.?
* ze strany pojišťoven přestat strašit lékaře pokutami za indikaci DP – pokud by mělo dojít k navýšení klientů z důvodů omezení provozu nemocnic, je třeba zrušit limitaci, jelikož při překročení 105 % za referenční období, za které dva roky zpětně dostaneme za bod pouze 0,70 haléřů, nikdo z lékařů by za tuto částku nepracoval…
O autorovi: Andrea Turková, Pracoviště ošetřovatelské péče (domacipecehk@seznam.cz)